• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Skjønnheten og udyret

KINOFILM : Skjønnheten og udyret

4
Karakter:

Konklusjon:

Skjønnheten og udyret er en unødvendig spillefilmversjon av nok en Disney-klassiker. Likevel har den nok sjarm og god musikk til å få deg forelsket i historien på nytt.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Skjønnheten og udyret
Rafael Motamayor
16. mars 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 17.03.2017
Sjanger: Eventyr
Skuespillere:  Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans, Josh Gad, Ewan McGregor, Ian McKellen, Emma Thompson
Regi: Bill Condon
Manus:  Evan Spiliotopoulos, Stephen Chbosky
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Distribusjon: The Walt Disney Company Nordic
Produksjonsår: 2017
Lengde: 2 t. 9 min.
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Enkelte skremmende skikkelser og faretruende situasjoner gjør at denne filmen får 9- årsgrense.

HANDLING

Belle er en smart, vakker og selvstendig ung kvinne som blir tatt til fange av Udyret i hans slott. Til tross for sin frykt, blir hun venn med slottets magiske ansatte og lærer seg å se forbi Udyrets forferdelige ytre og oppdager det gode hjertet til den sanne prinsen innenfor.

Skjønnheten og udyret prøver ingenting innovativt med historien vi er altfor kjent med, og det er faktisk helt greit.

Etter suksess med spillefilmvarianter av tegnefilmene Askepott og Jungelboken, var det bare et spørsmål om tid før Disney skulle omgjøre den moderne animasjonsklassikeren fra 1991, som var den første tegnefilmen som ble nominert til Beste Film under Academy Awards.

Skjønnheten og udyret er altså den nye spillefilmtolkningen av Disneys egen tegnefilm. Klassisk romantikk med en dose Stockholmsyndromet.

En egoistisk og høy på pæra prins blir forbannet og forvandles til et udyr med et grufullt utseende, og en vakker og smart ung kvinne forelsker seg i ham fordi det er indre skjønnhet som teller. I alle fall på film …

Det hele er, som Fru Potts sier, «a tale as old as time, song as old as rhyme». Vi er kjent med historien, karakterene og ikke minst sangene. I Jungelboken valgte Disney å ta vekk de fleste sangene og i stedet fokusere på å utvikle historien videre.

Til tross for å være 45 minutter lengre enn tegneversjonen, er det lite i Skjønnheten og udyret som kan svare på spørsmålet: «Trengte vi egentlig denne filmen?».

Disse ekstraminuttene fylles med scener som en forlenget Amadeus-aktig prolog med en ekstravagant og storslått ballsaldans fylt av pudderparykker som viser det luksuriøse livet til prinsen i øyeblikkene før han ble forbannet. Likevel gjør disse scenene at filmen føles langsom og litt kjedelig, mens man venter på musikknumrene.

I tillegg er Alan Menken, komponisten fra originalversjonen fra 1991, tilbake med ny musikk og nye sanger til filmen. En av disse er blir sunget av Udyret etter han slipper Belle fri. I stedet for å brøle i sinne og kjærlighetssorg, synger han en forglemmelig sang som tar oss bort fra karakterens emosjonellutvikling.

Dataanimasjon hjelper ikke på det hele, men gjør husholdningsfigurene mer livaktige enn den håndanimerte versjonen. De har mer realistiske bevegelser, men ser like animerte ut som 90-tallsfigurene. Udyret ser ikke virkelig ut heller, og det blir vanskelig å tro på kjærligheten mellom en ekte kvinne og et udyr som finnes ikke der.

Ja vel, Skjønnheten og udyret bidrar ingenting nytt til en allerede utmerket tegnefilm. Men fungerer den som en trofast adaptasjon av historien vi elsker? Stort sett, ja!

For det første er skuespillerprestasjonen mer enn solide. Emma Watson ser ut som om hun er født til å spille Belle. Fra første scene kommer hun med vidunderlighet i øyne. Hun er sjenert, men kan uansett fortrylle alle hun møter.

Dan Stevens gir Udyret så mye personlighet som man kan ønske fra en dataanimasjonsskapning. Ewan McGregor imponerer med god sangstemme og mye energi som kandelaberen Lumière, med den vanskelige jobben: å bære sangen «Vær vår gjest».

Likevel er det Luke Evans, som den egosentriske og macho Gaston, og Josh Gad som hans sidespark LeFou, som stjeler hver scene de er i.

Luke Evans gjør en overdrevet tolkning som passer for rollen. Gaston har nok selvsikkerhet og vidd som både sjarmerer publikum, men som også gjør at man misliker ham fra første scene.

Josh Gad som LeFou (t.v.) og Luke Evans som Gaston i den nye Skjønnheten og udyret

Det har vært mye snakk om Josh Gad som LeFou, fordi han er Disneys første homofile karakter, men han er mer enn bare det. Han er filmens morsomste karakter, et fargerikt og ekstravagant sidespark til Gaston, full av smiger, selvsagt!

En storbudsjetts spillefilm har muligheter for store musikalprestasjoner, og det utnyttes i Skjønnheten og udyret. De store musikknumre er mer energetiske og mektige når hele ensemblet blir involvert og kan bruke hverandre til større effekt.

Filmens største musikknummer er uten tvil «Vær vår gjest», og regissøren Bill Condon tar i inspirasjon fra musikalen Chicago, men også en bit av Bollywood og Disneys egen Fantasia i en kulinarisk kabaret med lyd og farge som forbedrer originalen på alle måter.

Trengte vi en ny versjon av Skjønnheten og udyret i 2017? Nei, egentlig ikke. Er denne den beste vi kunne få? Sannsynligvis ikke. Kommer fans av originalen til å forelske seg og synge med? Uten tvil!

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
16. mars 2017
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Kong: Skull Island
Anmeldelse: Life