• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Shoplifters

KINOFILM : Shoplifters

5
Karakter:

Konklusjon:

Shoplifters er et et brilliant familiedrama som stiller interessante spørsmål om familierelasjoner. Gode skuespillerprestasjoner og et fabelaktig manus gjør dette til en fantastisk vakker og rørende film. Anbefales på det sterkeste!

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Shoplifters
Torunn Sola
15. januar 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 18.01.2019
Originaltittel: Manbiki Kazoku
Sjanger: Drama
Skuespillere: Lily Franky, Sakura Ando, Mayu Matsuoka, Kiki Kirin
Regi: Hirokazu Kore-eda
Nasjonalitet: Japan
Språk: Japansk
Lengde: 2 t.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Enkelte seksuelle skildringer gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

En gruppe småkriminelle outsidere stjeler dagligvarer for å få mat på bordet. En dag bestemmer de seg for å ta til seg en liten jente på seks-syv år som ikke blir tatt godt vare på av sine egne foreldre.

Shoplifters er en varm skildring av en familie utenom det vanlig, som alle sammen har flere hemmeligheter. For å få endene til å møtes må de gå uortodokse veier.

Som tittelen antyder skildrer Shoplifters en familie som stjeler. De stjeler dagligvarer for å få brødfø familien. På tross av at de sliter økonomisk bestemmer de seg en kveld for å ta med seg en liten jente på seks-syv år som blir neglisjert av sine egne foreldre.

Filmens offisielle plakat viser en lykkelig «A4-familie», men ettersom historien utspiller seg viser det seg at familierelasjonene er mer komplisert enn det virker som.

Regissør Hirokazu Kore-eda belyser ofte tematikker som foreldre og barn og fattigdom i hans filmer, som i hans tidligere filmer Like Father Like Son (2013) og min personlige favoritt Nobody Knows (2004).

Med Shoplifters stiller regissøren utfordrende spørsmål om forskjellen på familier forbundet av blodsbånd og alternative familiekonstellasjoner knyttet sammen av kjærlighet.

På brilliant vis klarer regissøren å dirigere et kaotiske ensemble av en familie som denne filmen følger:

En far og en sønn som stjeler, en mor som jobber på et vaskeri, en spill-avhengig bestemor, en voksen datter som utfører live peep-shows, og en kidnappet jente.

Skuespillerne er utrolig dyktige og samspillet dem imellom fremstår svært naturlig.

Jeg må også trekke frem de to yngste skuespillerne som utspiller sårbarhet og ønske om nærhet på dyktig vis. Flere av scenene de har sammen er hjerteskjærende. Shoplifters er et lavmælt og autentisk drama.

Filmens filmatiske virkemidler er «usynlige», med lite bruk av nærbilder, naturlig klipping og det benyttes ikke filmmusikk.

Filmen oppleves nærmest dokumentarisk, dette er gjerne på grunn av regissørens dokumentariske filmbakgrunn.

Kameraposisjonene er selvfølgelig ikke tilfeldige, men filmens fokus er på dialogen karakterene har seg imellom og deres relasjoner, som også bygger opp under filmens autentisitet.

Shoplifters klarer å nå opp til de skyhøye forventingene som automatisk kommer når den våren 2018 faktisk vant Gullpalmen i Cannes, og er Japans offisielle Oscar-kandidat.

Det er en sjarmerende og hjerteskjærende film som er full av vakre øyeblikk, men som også sitter igjen lenge etter rulleteksten er ferdig.

På nydelig vis forteller den om menneskes evige ønske om tilhørighet og hvor viktig det er å elske og å bli elsket.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
15. januar 2019
Torunn Sola

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
  • Anmeldelse: Ramen Shop 18.09.2018
  • AWE om kinofilmåret 2019 03.01.2019
  • Dobbeltseier for AWE i Haugesund 24.08.2018
  • Skrekk og gru og masse «feel-good» fra AWE høsten/vinteren 2018/2019 21.08.2018
  • Årets sommerklassiker fra AWE blir La Dolce Vita 17.04.2018
  • AWE satser på norsk film. Gir indiefilmen VampyrVidar kinolansering i hjemlandet. 05.04.2018
  • Skrekk og mystikk og julegrøt fra AWE 30.08.2017
  • AWEs Berlin-innkjøp 2017 23.02.2017

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Smaken av Toscana
Anmeldelse: Glass