• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Searching

KINOFILM : Searching

5
Karakter:

Konklusjon

Searching klarer å kombinere konsept og historiefortelling på en ypperlig måte. Til tider blir det litt mye konsept, og avslutningen kan kanskje føles litt forhastet.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Searching
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
14. september 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 14.09.2018
Sjanger: Thriller
Skuespillere: John Cho, Debra Messing, Joseph Lee, Michelle La, Sara Sohn
Regi: Aneesh Chaganty
Manus: Aneesh Chaganty, Sev Ohanian
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 42 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne filmen har partier med intens og utrygg stemning, enkelte voldsinnslag og en tematikk som kan virke urovekkende på 9-åringer. Filmen får derfor 12-årsgrense.

HANDLING

David Kims (John Cho) tenåringsdatter, Margot, forsvinner en dag sporløst. Når han begynner å gå igjennom nettleseren og snakker med vennene hennes, oppdager han at datteren var mer hemmelighetsfull enn han trodde. Når politet ikke kommer opp med spor, setter han i gang en iherdig etterforskning på egenhånd. Men hver ledetråd fører ham nærmere en sannhet han kanskje ikke ønsker å få vite om. Isende thriller som utspiller seg via en dataskjerm og sosiale medier. Hyllet av kritikere som en av de mest nyskapende spenningsfilmene på lenge.

Searching er en følelsesmessig berg-og-dalbane, pakket inn i et fiffig konsept.

Konseptet i Searching er kanskje ikke helt nytt, for noe lignende er allerede gjort andre steder, blant annet i en episode av Modern Family, nemlig at alt vi får se er fra en eller annen form for skjerm.

Filmen starter med en nostalgisk og irriterende modem oppkoblingslyd, og vi skjønner at vi skal litt tilbake i tid. Så kommer startbildet opp, og det er nettopp det vi får se; den kjente Windows XP-bakgrunnen. Gjennom en godt laget montasje følger vi en familie fra når datteren kommer til verden. Vi får se hyggelige stunder, og ting som er viktige for dem. Montasjen tar en dyster vending og det blir klart at moren kommer til å dø av kreft. Dette blir fremstilt på en sterk måte, men heller ikke for overtydelig, noe som gjør at tårene begynner å presse seg frem hos tilskuerne. På mange måter minner dette meg om åpningen av animasjonsfilmen Up!

Når filmen så kommer skikkelig i gang, er datteren (Michelle La) i tenårene. Handlingen i filmen settes i gang når faren ikke får kontakt med henne og må begi seg ut på en digital leting for å finne ut hvor datteren kan ha blitt av. Gjennom fiffig bruk av Facetime, Google, Facebook, Twitter, Instagram, Reddit, nyhetskanaler, og en rekke andre virkemidler klarer filmskaperen å fortelle en gripende historie.

Vi får et solid innblikk i hvordan folk oppfører seg på nettet, både i form av selvskryt, innlegg i kommentarfelt og falske «thoughts and prayers», noe som får sinne mitt til å bruse litt innvendig fordi jeg vet at det dessverre er akkurat slik folk oppfører seg i virkeligheten også.

Det er mye i måten Searching er satt sammen på som underbygger historien som blir fortalt, og det er vanskelig å gå i detalj uten å avsløre viktige historieelementer.

John Cho spiller fantastisk som faren David Kim, og hvis det er en ting som gjør rollen litt overdreven, så er det hvor godt han klarer å bruke de digitale mulighetene han benytter i søket etter sin datter. Etterforsker Vick (Debra Messing) fremstilles også som et menneske, hvor vi ser at hun virkelig jobber hardt. Hun ser mer og mer sliten ut for hver dag i etterforskningen.

Musikken er tydelig laget for å forsterke stemningen, noe som til tider blir litt irriterende, for man trenger ikke «dun-dun» for å trekke konklusjonene, de kommer tydelig nok frem i det visuelle.

Et stykke inn i filmen kan det føles litt som om dette er en reklame for alle mulighetene man har med Facebook, Google og Apple. Heldigvis fører det fortellingen videre.

Nettopp historien (skrevet av Aneesh Chaganty og Sev Ohanian) er filmens mektige våpen, som sammen med det litt spesielle visuelle konseptet er med på å fenge tilskueren. Det blir aldri et kjedelig øyeblikk, og filmen spiller på hele følelsesregisteret, fra glede til sorg, og fra irritasjon til overraskelse.

Jeg var ekstremt skeptisk til hvordan dette konseptet ville fungere, men her har regissør (Aneesh Chaganty) funnet en fantastisk måte å flette sammen et sært visuelt konsept med en godt skrevet historie.

Takk til Odeon Kino Ski for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. september 2018
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen @https://twitter.com/Laivaren https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Predator
Anmeldelse: The Happytime Murders