• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Savnet

Den russiske filmen Nelyubov har fått tittelen Savnet på norsk. Skikkelig flinkis-film, mener KINOMAGASINETs anmelder og gir terningkast fire.

KINOFILM : Savnet

4
Karakter:

Konklusjon:

Savnet er en sterk film, med rystende handling spekket med samfunnskritiske kommentarer, som i tillegg evner å bruke filmmediets form til å utforske handlingen ytterligere. Jeg savner en større identitet i det hele, og det oppleves ofte som noe klinisk, men dette er en solid film hvor det er mye å glede seg over. Definitivt verdt en tur på kino!

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Savnet
Aleksander Koren
26. januar 2018

FILMFAKTA

Originaltittel: Nelyubov
Norgespremiere:
 26.01.2018
Sjanger: Drama
Skuespillere: Marjana Spivak, Alexej Rozin, Matvej Novikov, Marina Vasiljeva, Andris Keishs, Alexej Fateev
Regi: Andrej Zvjagintsev
Manus: Oleg Negin, Andrej Zvjagintsev
Produsenter: Alexandre Rodnjanski, Sergej Melkumov
Foto: Mikhail Krichman
Nasjonalitet: Russland / Tyskland / Belgia / Frankrike
Språk: Russisk
Lengde: 2 t. 7 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Non-Stop Productions, Why Not Productions, Arte France Cinema, Westdeutscher Rundfunk, Les Films du Fleuve, Fetisoff Illusion, Senator Film Produktion
Distribusjon: Arthaus
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Dyster stemning og opprivende tematikk.

HANDLING

Tolv år gamle Aljosha overhører en grusom krangel mellom foreldrene som er i ferd med å skilles, og dagen etterpå forsvinner han plutselig hjemmefra.

Etter suksessen Leviathan (2014) er regissør Andrej Zvjagintsev tilbake med nok en iskald og distansert samfunnskritisk film i form av Loveless (Savnet).

I Savnet møter vi Aljosha, en tolv år gammel gutt som kommer til å skade av å overhøre foreldrene sine, som skal skille seg, krangle en kveld de tror han sover på rommet sitt.

Denne sterke scenen sender tankene i retning mot Ingmar Bergmans tunge, men fantastiske drama Scener fra et ekteskap (1973).

Spesielt i måten de to foreldrene slenger ut stygge bemerkninger og nærmest verbalt misbruker hverandre. Det som også blir uttrykt i denne grusomme krangelen er det unge Aljosha, med rette, opplever som et fravær av kjærlighet mot ham, hvor foreldrene virker lei av å ha et barn å passe på og nærmest fraber seg ansvaret for den unge gutten.

Med dette som premiss møter vi nå filmens store tema: unge Aljosha rømmer hjemmefra og foreldrene må, tilsynelatende uvillige, forsøke å finne ham.

Loveless er et sterkt filmverk, hvor regissøren tar i bruk velkjente kunstfilm-virkemidler for å understreke tematikken som filmen utforsker på en svært kompetent måte.

Historieformidlingen er distansert og kald, hele dette filmatiske universet preges på alle mulige måter av å være nettopp loveless – her er det ingen kjærlighet, ingen omsorg, ingen nærhet å finne.

Regissør Zvjagintsev og filmfotograf Mikhail Krichman anvender filmmediet på en kunstnerisk måte som understreker filmens tematikk. Det finnes nesten ikke ett eneste bilde som ikke oser av kulde!

Kameraføringene er presise og imponerende. Legg spesielt merke til en fantastisk innstilling hvor kameraet tilnærmer seg et vindu for å utforske aktiviteten som finnes på utsiden av bygningen.

Tagningene er lange og klippetempoet rolig, noe som igjen fører til at hver innstilling får utfolde seg og har en effekt i verkets helhet. Fargene er bleke og hjelper ytterligere til å skape en distansert og kald stemning som filmen jobber så hardt for å formidle.

Savnet er unektelig en presis og formfullendt film laget av en svært kompetent filmskaper.

Filmens samfunnskritiske tematikk blir understreket av filmens formelle egenskaper og helheten fungerer veldig godt.

Personlig syns jeg dette blir så perfeksjonistisk at det nærmest blir tomt og klinisk. Regissør Zvjagintsev tar i bruk kjente og kjære egenskaper man ofte finner i såkalt kunstfilm, og benytter det på velfungerende vis, men det føles ut som filmen følger en slags sjekkliste over disse egenskapene uten å egentlig skape noe nytt i prosessen. Dette er på mange måter en perfekt film, men hvor er de nye idéene, hvor er identiteten og hvor er det utforskende?

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. januar 2018
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Call Me By Your Name
Anmeldelse: All the Money in the World