• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Revenge

Matila Anna Ingrid Lutz spiller Jen i Revenge. En skrekkfilm som får terningkast seks av KINOMAGASINETs anmelder.

KINOFILM : Revenge

6
Karakter:

Konklusjon:

Revenge er definitivt en av årets beste filmer, og er et «must see» på kino! Regissør Coralie Fargeat har laget en ekstremt lovende og imponerende debutfilm. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å glede meg til hva enn hennes neste film måtte bli. Det er vanskelig å forestille seg noe annet enn at vi har store ting i vente i fremtiden av denne franske regissøren.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Revenge
Aleksander Koren
6. mars 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 09.03.2018
Sjanger: Action / Skrekkfilm / Thriller
Skuespillere: Kevin Janssens, Matilda Anna Ingrid Lutz, Avant Strangel
Regi: Coralie Fargeat
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Engelsk / Fransk
Lengde: 1 t. 48 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: 15 år.
Begrunnelse: Inneholder enkelte nærgående voldshandlinger og svært blodige scener.

HANDLING

Jen reiser til en luksuriøs villa i ørkenen sammen med den eldre kjæresten Richard. Helgen tar en mørk vending etter venner fra Richards jaktlag dukker opp, og Jen må kjempe for å overleve i den endeløse ørkenen.

Revenge er franske Coralie Fargeats debutfilm. Hun er et stort nytt talent i den fransk «extremity»-bølgen.

Revenge føles som en naturlig etterfølger av fjorårets Raw (Julia Ducournau), som også gjorde seg svært bemerket i samme sjanger, og var en av fjorårets mest hyllede filmer.

Med Ducournau og Fargeats bemerkelsesverdige debutfilmer er det trygt å si at det i disse dager pustes nytt og spennende liv inn i den nye franske ekstrem-sjangeren.

Jen (Matila Anna Ingrid Lutz, best kjent fra den heller middelmådige og unødvendige oppfølgeren i Ring-universet, Rings fra 2017), en ung slags Lolita, blir med den eldre elskeren Richard på en helgetur til en avsidesliggende villa tilsynelatende i ødemarken. Alt går fint helt frem til to av Richards jaktvenner dukker opp en dag for tidlig. Begge mennene blir svært tiltrukket av unge Jen.

Jen er et flørtende, sexy vesen som liker å vise seg frem foran gutta, og danser med alle sammen gjennom en natt med drikking. Dagen derpå, mens Richard er ute i byen for å gjøre noen ærender, legger en av de andre mennene an på Jen, siden hun opptrådde så flørtende dagen før. Jen forsøker å fortelle mannen at dette bare var lek og moro på fest, men mannen nekter å ta et nei for et nei, og filmer tar den vanlige ruten disse hevn-filmene pleier å ta – en grusom hendelse blir påført et uskyldig menneske, og den uskyldige ønsker å ta hevn på de grusomme menneskene som har påført henne slik smerte.

Revenge er en subversiv og interessant film, som er ute etter å gi oss et nytt blikk på disse voldelige hevnfilmene, som vi selvsagt har sett en god del av opp gjennom årene.

Gjennom et svært stilisert visuelt uttrykk overdriver regissør Coralie Fargeat og fotograf Robrecht Heyvaert det sjangertypiske «mannlige blikket» som uhemmet fokuserer på Jens dansende og forføreriske kropp i det hun har en hyggelig kveld med elskeren Richard i hans private villa. Filmen slipper ikke dette poengterte seksualiserende blikket før den utilgivelige voldtekten påføres Jen, og har med dette på elegant stokket om på den sexistiske normen som gjelder for disse «exploitation»-filmene.

I en mer sjangertypisk film ville Jen vært en uskyldig, men sexy jente som ikke er like komfortabel med sin egen seksualitet, og det er selve voldtekten som ville vært overseksualisert. I et feministisk forsøk på å ta sjangeren tilbake lykkes Fargeat med å sette konvensjonene på hodet og viser Jen som en selvsikker ung dame som er komfortabel med sin egen seksualitet, og frarøver heller publikum det forventede seksualiserte blikket på selve voldtekten.

Dette setter filmen inn i en evig aktuell tematikk om at uansett hva en kvinne velger å ha på seg, hvordan hun velger å oppføre seg foran menn, og uansett hvor flørtende hun enn måtte være, så betyr nei fortsatt nei.

Dette legger grunnlag for andre halvdel av filmen, som er en nervepirrende og ellevill action-fest hvor Jen straffer de som har gjort henne urett.

Jeg vil ikke avsløre for mye om denne delen av filmen, da jeg tror det vil være best å vite så lite som mulig for å få en best mulig opplevelse.

Revenge er en fantastisk film som bruker filmmediet til sitt aller ypperste, gjennom nervepirrende, rask og brutal action, imponerende fotografi godt hjulpet av hyperaktiv stilisering, vakre, men faretruende ørkenlandskap, og energisk musikk.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
6. mars 2018
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Red Sparrow
Anmeldelse: Adjø, Christopher Robin