• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Revenge

Matila Anna Ingrid Lutz spiller Jen i Revenge. En skrekkfilm som får terningkast seks av KINOMAGASINETs anmelder.

KINOFILM : Revenge

6
Karakter:

Konklusjon

Revenge er definitivt en av årets beste filmer, og er et «must see» på kino! Regissør Coralie Fargeat har laget en ekstremt lovende og imponerende debutfilm. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å glede meg til hva enn hennes neste film måtte bli. Det er vanskelig å forestille seg noe annet enn at vi har store ting i vente i fremtiden av denne franske regissøren.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Revenge
Aleksander Koren
Aleksander Koren
6. mars 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 09.03.2018
Sjanger: Action / Skrekkfilm / Thriller
Skuespillere: Kevin Janssens, Matilda Anna Ingrid Lutz, Avant Strangel
Regi: Coralie Fargeat
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Engelsk / Fransk
Lengde: 1 t. 48 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: 15 år.
Begrunnelse: Inneholder enkelte nærgående voldshandlinger og svært blodige scener.

HANDLING

Jen reiser til en luksuriøs villa i ørkenen sammen med den eldre kjæresten Richard. Helgen tar en mørk vending etter venner fra Richards jaktlag dukker opp, og Jen må kjempe for å overleve i den endeløse ørkenen.

Revenge er franske Coralie Fargeats debutfilm. Hun er et stort nytt talent i den fransk «extremity»-bølgen.

Revenge føles som en naturlig etterfølger av fjorårets Raw (Julia Ducournau), som også gjorde seg svært bemerket i samme sjanger, og var en av fjorårets mest hyllede filmer.

Med Ducournau og Fargeats bemerkelsesverdige debutfilmer er det trygt å si at det i disse dager pustes nytt og spennende liv inn i den nye franske ekstrem-sjangeren.

Jen (Matila Anna Ingrid Lutz, best kjent fra den heller middelmådige og unødvendige oppfølgeren i Ring-universet, Rings fra 2017), en ung slags Lolita, blir med den eldre elskeren Richard på en helgetur til en avsidesliggende villa tilsynelatende i ødemarken. Alt går fint helt frem til to av Richards jaktvenner dukker opp en dag for tidlig. Begge mennene blir svært tiltrukket av unge Jen.

Jen er et flørtende, sexy vesen som liker å vise seg frem foran gutta, og danser med alle sammen gjennom en natt med drikking. Dagen derpå, mens Richard er ute i byen for å gjøre noen ærender, legger en av de andre mennene an på Jen, siden hun opptrådde så flørtende dagen før. Jen forsøker å fortelle mannen at dette bare var lek og moro på fest, men mannen nekter å ta et nei for et nei, og filmer tar den vanlige ruten disse hevn-filmene pleier å ta – en grusom hendelse blir påført et uskyldig menneske, og den uskyldige ønsker å ta hevn på de grusomme menneskene som har påført henne slik smerte.

Revenge er en subversiv og interessant film, som er ute etter å gi oss et nytt blikk på disse voldelige hevnfilmene, som vi selvsagt har sett en god del av opp gjennom årene.

Gjennom et svært stilisert visuelt uttrykk overdriver regissør Coralie Fargeat og fotograf Robrecht Heyvaert det sjangertypiske «mannlige blikket» som uhemmet fokuserer på Jens dansende og forføreriske kropp i det hun har en hyggelig kveld med elskeren Richard i hans private villa. Filmen slipper ikke dette poengterte seksualiserende blikket før den utilgivelige voldtekten påføres Jen, og har med dette på elegant stokket om på den sexistiske normen som gjelder for disse «exploitation»-filmene.

I en mer sjangertypisk film ville Jen vært en uskyldig, men sexy jente som ikke er like komfortabel med sin egen seksualitet, og det er selve voldtekten som ville vært overseksualisert. I et feministisk forsøk på å ta sjangeren tilbake lykkes Fargeat med å sette konvensjonene på hodet og viser Jen som en selvsikker ung dame som er komfortabel med sin egen seksualitet, og frarøver heller publikum det forventede seksualiserte blikket på selve voldtekten.

Dette setter filmen inn i en evig aktuell tematikk om at uansett hva en kvinne velger å ha på seg, hvordan hun velger å oppføre seg foran menn, og uansett hvor flørtende hun enn måtte være, så betyr nei fortsatt nei.

Dette legger grunnlag for andre halvdel av filmen, som er en nervepirrende og ellevill action-fest hvor Jen straffer de som har gjort henne urett.

Jeg vil ikke avsløre for mye om denne delen av filmen, da jeg tror det vil være best å vite så lite som mulig for å få en best mulig opplevelse.

Revenge er en fantastisk film som bruker filmmediet til sitt aller ypperste, gjennom nervepirrende, rask og brutal action, imponerende fotografi godt hjulpet av hyperaktiv stilisering, vakre, men faretruende ørkenlandskap, og energisk musikk.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
6. mars 2018
Aleksander Koren
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Red Sparrow
Anmeldelse: Adjø, Christopher Robin