• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Ready Player One

KINOFILM : Ready Player One

5
Karakter:

Konklusjon

Til tross for noen svakheter er Ready Player One en sprudlende, spennende, og veldig, veldig underholdende film som neppe vil kjede publikum – selv om den er over to timer lang! Det finnes en enorm mengde referanser til andre verk som kommer til å tilfredsstille mange, som for eksempel når Jernkjempen må kjempe mot Godzilla, eller en sekvens som tar for seg Ondskapens Hotel. Aller mest imponerer filmen i sin fantasifulle visuelle tilnærming, og det er nok nettopp dette visuelle universet, hvor «alt kan skje» at Ready Player One vil bli husket for.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Ready Player One
Aleksander Koren
Aleksander Koren
2. april 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.03.2018
Sjanger: Action / Sci-Fi / Thriller
Skuespillere: Olivia Cooke, Simon Pegg, Hannah John-Kamen, Ben Mendelsohn, T.J. Miller
Regi: Steven Spielberg
Produsent: Steven Spielberg
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 20 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense: 12 år.
Begrunnelse: Flere intense actionscener i et tydelig fantasiunivers og enkelte skrekkeffekter gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Skaperen av et spill kalt Oasis dør og legger igjen en utfordring om å finne et «påskeegg», som vil gi finneren hele hans formue, inkludert Oasis.

Ready Player One er en typisk Spielberg-film som tar i bruk alle virkemidlene vi er vant med fra den kanten, på godt og vondt (men mest godt).

Veteranregissør Steven Spielberg er tilbake med filmen Ready Player One, basert på romanen ved samme navn, skrevet av Ernest Clines.

I Ready Player One blir vi introdusert til Wade Watts (Tye Sheridan), en attenåring som bor med tanten sin i slummen i Columbus, Ohio, og året er 2045.

For å unnslippe det virkelige liv tilbringer Wade, i likhet med de fleste andre, mesteparten av tiden sin i OASIS – Ontologically anthropocentric sensory immersive simulation (!) – et virtuelt virkelighetsspill hvor man kan gjøre hva som helst, hvor som helst, og være hvem man vil, i Wades tilfelle avataren Parzival.

Tye Sheridan som Wade Watts / Parzival (t.v.) og Olivia Cooke as Samantha «Sam» Cook / Art3mis i en scene fra Ready Player One.

Oasis-skaperen James Halliday (Mark Rylance) har i forbindelse med sin bortgang skapt et spill inne i spillet, som handler om å finne et «påskeegg.» Det vil si et objekt som ikke hører til i spillet. For å finne dette må man skaffe seg tre nøkler gjennom å løse gåter og overvinne diverse utfordringer. Finneren og vinneren av spillet vil overta styringen av Oasis (og den enorme rikdommen dette medfører), noe selskapet IOI og dets leder Nolan Sorrento (Ben Mendehlson) ønsker å få hendene fatt på til enhver pris.

Under avatarnavnet Parzival, og sammen med nettvennen Aech og et nyere bekjentskap med Art3mis (Olivia Cooke), legger Wade ut på en reise for å finne det skjulte egget og «redde verden» fra det onde selskapet IOI.

Ready Player One er en typisk Spielberg-film, hvor den velkjente historien om en gruppe venner som må stå sammen i kampen mot det onde står i sentrum, men det er bemerkelsesverdig hvor friskt og livlig det hele føles, godt hjulpet av den hypermoderne, fantasifulle og visuelt sprudlende fremstillingen av den virtuelle virkeligheten som befinner seg i Oasis.

Filmen er proppfull av elleville, kreative sekvenser som aldri kunne vært laget uten hjelp av ekstremt gode spesialeffekter og animasjon. Tidlig i filmen serveres vi en utrolig artig og spennende scene som handler om et billøp – den første utfordringen Wade må gjennom for å finne egget og redde Oasis. Spielberg, som nå er i 70-årene, imponerer med en ungdommelig og moderne spenningsscene fylt av spesialeffekter, med innslag fra figurer som King Kong i samspill med et hurtig kaos av et billøp. Denne scenen, som finnes i filmens trailer, viser den massive kreativiteten som finnes i Ready Player One.

I Oasis kan alt skje, og Ready Player One evner å representere dette på veldig imponerende vis visuelt sett, og det er dette som er filmens sterkeste kort. På den svakere siden har vi karakterbyggingen, noe Spielberg har vært eksepsjonelt god på tidligere, og som jeg er noe overrasket over at det ikke har blitt viet mer tid til her. Vi tilbringer mesteparten av filmen i selve Oasis, og blir derfor kjent med Wade og vennene hans gjennom avatarene de benytter seg av i spillet, men vi tilbringer så lite tid i den virkelige verden at det blir vanskelig å bygge en større relasjon til disse karakterene, og det kunne vært en fordel om vi hadde blitt litt bedre kjent med Wade utenfor Oasis.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
2. april 2018
Aleksander Koren
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Maria Magdalena
Anmeldelse: Det tredje mordet