• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Ready Player One

KINOFILM : Ready Player One

5
Karakter:

Konklusjon:

Til tross for noen svakheter er Ready Player One en sprudlende, spennende, og veldig, veldig underholdende film som neppe vil kjede publikum – selv om den er over to timer lang! Det finnes en enorm mengde referanser til andre verk som kommer til å tilfredsstille mange, som for eksempel når Jernkjempen må kjempe mot Godzilla, eller en sekvens som tar for seg Ondskapens Hotel. Aller mest imponerer filmen i sin fantasifulle visuelle tilnærming, og det er nok nettopp dette visuelle universet, hvor «alt kan skje» at Ready Player One vil bli husket for.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Ready Player One
Aleksander Koren
2. april 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.03.2018
Sjanger: Action / Sci-Fi / Thriller
Skuespillere: Olivia Cooke, Simon Pegg, Hannah John-Kamen, Ben Mendelsohn, T.J. Miller
Regi: Steven Spielberg
Produsent: Steven Spielberg
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 20 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense: 12 år.
Begrunnelse: Flere intense actionscener i et tydelig fantasiunivers og enkelte skrekkeffekter gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Skaperen av et spill kalt Oasis dør og legger igjen en utfordring om å finne et «påskeegg», som vil gi finneren hele hans formue, inkludert Oasis.

Ready Player One er en typisk Spielberg-film som tar i bruk alle virkemidlene vi er vant med fra den kanten, på godt og vondt (men mest godt).

Veteranregissør Steven Spielberg er tilbake med filmen Ready Player One, basert på romanen ved samme navn, skrevet av Ernest Clines.

I Ready Player One blir vi introdusert til Wade Watts (Tye Sheridan), en attenåring som bor med tanten sin i slummen i Columbus, Ohio, og året er 2045.

For å unnslippe det virkelige liv tilbringer Wade, i likhet med de fleste andre, mesteparten av tiden sin i OASIS – Ontologically anthropocentric sensory immersive simulation (!) – et virtuelt virkelighetsspill hvor man kan gjøre hva som helst, hvor som helst, og være hvem man vil, i Wades tilfelle avataren Parzival.

Tye Sheridan som Wade Watts / Parzival (t.v.) og Olivia Cooke as Samantha «Sam» Cook / Art3mis i en scene fra Ready Player One.

Oasis-skaperen James Halliday (Mark Rylance) har i forbindelse med sin bortgang skapt et spill inne i spillet, som handler om å finne et «påskeegg.» Det vil si et objekt som ikke hører til i spillet. For å finne dette må man skaffe seg tre nøkler gjennom å løse gåter og overvinne diverse utfordringer. Finneren og vinneren av spillet vil overta styringen av Oasis (og den enorme rikdommen dette medfører), noe selskapet IOI og dets leder Nolan Sorrento (Ben Mendehlson) ønsker å få hendene fatt på til enhver pris.

Under avatarnavnet Parzival, og sammen med nettvennen Aech og et nyere bekjentskap med Art3mis (Olivia Cooke), legger Wade ut på en reise for å finne det skjulte egget og «redde verden» fra det onde selskapet IOI.

Ready Player One er en typisk Spielberg-film, hvor den velkjente historien om en gruppe venner som må stå sammen i kampen mot det onde står i sentrum, men det er bemerkelsesverdig hvor friskt og livlig det hele føles, godt hjulpet av den hypermoderne, fantasifulle og visuelt sprudlende fremstillingen av den virtuelle virkeligheten som befinner seg i Oasis.

Filmen er proppfull av elleville, kreative sekvenser som aldri kunne vært laget uten hjelp av ekstremt gode spesialeffekter og animasjon. Tidlig i filmen serveres vi en utrolig artig og spennende scene som handler om et billøp – den første utfordringen Wade må gjennom for å finne egget og redde Oasis. Spielberg, som nå er i 70-årene, imponerer med en ungdommelig og moderne spenningsscene fylt av spesialeffekter, med innslag fra figurer som King Kong i samspill med et hurtig kaos av et billøp. Denne scenen, som finnes i filmens trailer, viser den massive kreativiteten som finnes i Ready Player One.

I Oasis kan alt skje, og Ready Player One evner å representere dette på veldig imponerende vis visuelt sett, og det er dette som er filmens sterkeste kort. På den svakere siden har vi karakterbyggingen, noe Spielberg har vært eksepsjonelt god på tidligere, og som jeg er noe overrasket over at det ikke har blitt viet mer tid til her. Vi tilbringer mesteparten av filmen i selve Oasis, og blir derfor kjent med Wade og vennene hans gjennom avatarene de benytter seg av i spillet, men vi tilbringer så lite tid i den virkelige verden at det blir vanskelig å bygge en større relasjon til disse karakterene, og det kunne vært en fordel om vi hadde blitt litt bedre kjent med Wade utenfor Oasis.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
2. april 2018
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Maria Magdalena
Anmeldelse: Det tredje mordet