• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Raw

KINOMAGASINETs anmelder gir Raw terningkast 6.

KINOFILM : Raw

6
Karakter:

Konklusjon:

Raw er ikke som andre kannibalfilmer. Det er en søt oppvekstfilm om seksuell oppvåkning, som likevel er vanskelig å svelge.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Raw
Rafael Motamayor
26. april 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.04.2017
Sjanger: Grøsser/Drama
Skuespillere: Garance Marillier, Ella Rumpf
Regi & manus: Julia Ducournau
Nasjonalitet: Belgia/Frankrike
Språk: Fransk
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 t. 38 min.
Aldersgrense: 18 år
Begrunnelse: Filmen har en svært forstyrrende tematikk og inneholder flere detaljerte skildringer knyttet til kannibalisme. Den får derfor 18-årsgrense.

HANDLING

Vegetarianeren Julia blir tvunget til å spise kjøtt under innvielsesritualet på veterinærstudiet. Hun får først en kraftig allergisk reaksjon, men snart begynner den umettelige sulten etter kjøtt å spre seg i kroppen.

Raw er en rå oppvekstfilm som er like ekkel som den er vakker.

En førsteklassestudent kryper bortover en korridor. Kroppen vrir og beveger seg med tvil og frykt. Så kommer en annen student, og en annen. Det er hele klassen som kryper, usikker om hva som venter på andre siden av gangen. De er kyr som marsjerer til slakteriet.

Men det er ikke en slakterifest som den franske spillefilmdebutanten Julia Ducournau bryr seg om, for Raw er mer kompleks enn hva det først ser ut til å være.

I stedet blir studentene ledet til skoleårets første fest, der andre dyreinstinkter kommer inn i bildet. Ducournau er mer interessert i å vise at uansett hvor smart og høflig mennesker ser ut, har vi alle et indre dyr som vil komme ut.

Raw fikk stor oppmerksomhet i 2016 da enkelte i publikum begynte å spy og besvime under visninger på filmfestivaler i både Canada og Sverige.

Her i landet har filmen fått Medietilsynets strengeste aldergrense for «svært forstyrrende tematikk». De som forventer en gørrfest i likhet med Cannibal Holocaust eller The Green Inferno kommer sikkert til å bli skuffet, for det er ikke så mye kannibalisme i filmen, heller ikke så mye skrekk.

I stedet følger vi Justine (Garrance Marillier) da hun begynner på veterinærhøgskolen. Hun har aldri før smakt kjøtt, enten fra et dyr eller et menneske – hun er både vegetarianer og jomfru. I stedet for en seriemorder som dreper studentene en om gangen møter Justine fadderukens mange grusomheter i formen av innvielsesritualer.

Fadderuken avsluttes med å tvinge førsteklassinger til å spise rå kaninnyre, noe som bryter et helt liv som vegetarianer for Justine.

Dette vekker noe i Justine, og snart blir den søte modellstudent til en sulten og vilt sexbeist som hungrer etter all slags kjøtt.

Ducournau – som også skrev manuset – bruker dette for å blande en tenåringsdramafilmsjangeren – om en jente som blir en ung kvinne og må akseptere sin seksualitet –med en grøsser om en kannibal som bare må spise mer kjøtt.

Nykommeren Garance Marillier får deg til å tro på at en vegetariansk jente kan bli en vill menneskeeter. Etter at hun smaker kjøtt for første gang begynner Justine å bevege seg som et rovdyr, alltid med ett truende utseende.

Garance Marillier sliter å akseptere sin nyfunne sult for menneskekjøtt i Raw.

Resultatet er Raw, en overbevisende film som minner om de beste italienske grøsserne fra 70-tallet.

Filmfotografen Ruben Impens bruker en rød fargepalett som gjør filmen søkkvåt i blod, mens musikken – av Jim Williams – går fra uskyldig og langsom barnemusikk med gitarer til å eksplodere med lyd fra et orgel for å fremheve skrekk.

Det er ikke vanskelig å tenke seg til hva som fikk deler av publikum i Toronto  til å besvime, Raw er en vanskelig film å svelge (!), og det er i stor grad på grunn av Justine.

Det er imponerende at både Marillier og Ducournau spillefilmdebuter med Raw, men likevel gjør de en bedre jobb enn mange filmindustriveteraner. At både Get Out (regi: Jordan Peele) og Raw er spillefilmdebuter er både imponerende og en glede for skrekkfilmfans.

At filmen bruker kannibalisme som en metafor for seksuell oppvåkning og det å bli en «outsider» betyr ikke at filmen er mindre ubehagelig.

Ducournau unngår «jump scares» for å fokusere på en atmosfære, som ikke bremser og lar deg aldri roe ned.

Bak hver hverdagslivscene skjuler det seg noe makabert. En scene der en karakter spytter hår i nesten to minutter, eller en grusom brasiliansk voksing som resulterer i en uhyggelig, men nesten morsom scene mellom Justine og hennes søster Alexia (Ella Rumpf), er ett par eksempler på det som vises på lerretet.

Til tross for grusomheten er Raw en svært morsom svart komedie, takket være forholdet mellom Justine og Alexia. Rumpf og Marillier har god kjemi sammen og de spiller forholdet på en troverdig måte, selv om de deler opplevelser og kanskje lidelser, har de en rivalisering som fører til mye latter og seriøse konsekvenser for begge.

Vil du se en grøsser med skrekkscener fylt med masse gørr? Da er Raw ikke for deg. Men om du setter pris på en god menneskehistorie og har en sterk nok mage til å sitte gjennom rulletekster, kommer du til å like denne originale og mesterlig lagde filmen  som er også en dårlig skjult reklame for det å bli vegetar.

Relaterte sakerfilmForsidengrøsserkannibalismeskrekk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. april 2017
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerfilmForsidengrøsserkannibalismeskrekk

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Song to Song
Anmeldelse: Your Name