• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Pompeii

Nils Gaup og Stig Henrik Hoff liker å jobbe sammen. Foto: John Berge. Illustrasjon: Per Mork

: Pompeii: Anmeldelse

3
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Pompeii
admin
12. mai 2014

FILMFAKTA

Regi: Paul W.S. Anderson
Skuespillere: Kit Harington, Emily Browning, Carrie-Anne Moss, Kiefer Sutherland, Paz Vega, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Jared Harris, Jessica Lucas, Jessica Lucas
Sjanger: Action / Drama / Eventyr
Kinopremiere: 09.05.2014
Manus: Janet Scott Batchler, Julian Fellowes, Lee Batchler
Nasjonalitet: USA
Produksjonsår: 2014
Lengde: 1 t. 44 min.
Produksjonsselskap: Sony Pictures Entertainment, TriStar Pictures, FilmDistrict, Contantin Film, Impact Pictures
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Distribusjon video: Nordisk Film Distribusjon
Aldersgrense: 15 år
Egnethet: Ungdom / Voksen
Begrunnelse: Denne filmen inneholder flere brutale voldshandlinger, og intense og skremmende katastrofeskildringer. Den får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

En gutt blir vitne til at hele familien myrdes av romerske styrker. Etter å ha blitt bortført som slave og senere gladiator ender han opp i byen Pompeii, et sted som snart vil se store ødeleggelser.

Delvis historisk korrekt fremstilling veier ikke opp for svakhetene ved Pompeii.

Et faktum er at i år 79 fikk vulkanen Vesuv et massivt utbrudd. Den nærliggende byen Pompeii ble begravd av askenedfall noe som gjorde at menneskekropper ble bevart der de lå. Minst 2000 mennesker døde under de tragiske hendelsene, og etter arkeologiske utgravinger kan man i dag traske rundt i byen og se alt fra kropper og hus bevart.

Historisk spenstig, men nok til å lage spillefilm av?

Utfordringen med å lage fortelling av historiske hendelser er at seeren allerede vet en hel del om utfallet. Ta Titanic som eksempel. De fleste visste om skjebnen til luksusskipet før spilletiden av filmen tok seg til.

Den virkelige kjernen som holdt interessen flytende var derfor den forbudte kjærligheten mellom den adelige kvinnen og fattigdommens kjekkas. Et plott som har gått gjennom alle tider, inkludert Shakespeares Romeo og Juliet hvor to parter bryter normene for å oppnå hverandre. Selve bakteppet var de dramatiske hendelsene ombord på luksusskipet.

Engelskfødte Paul W.S. Anderson hiver seg på samme tog, men uten å mestre sporet. Regissøren har stor erfaring innenfor det å skape film, men med navn som Alien vs. Predators og Death Race, har han aldri oppnådd de store titlene.

Pompeii starter nesten mesterlig med en ung gutt som mister sin familie under Romerrikets nådeløse erobring. Clinton Shorter komponerer musikken her og legger opp til et lydspor som sikter mot episk. Med mørke bildetoner og grafiske hendelser settes man i riktig stemning. Vognen er på passende vei helt til erkefienden selv, Kiefer Sutherland åpner munnen. Stemmen er like innøvd som nærmeste Disneyskurk og med det ødelegges kraften i motstanderen. Det blir for kunstig.

Få filmer med Gladiatorer som utgangspunkt kan konkurrere med Russel Crowes utførelse og Ridley Scotts tolkning fra tusenårsskiftet. Når Pompeii velger samme bakteppe blir det dermed vanskelig å unngå sammenligning. Men Andersons utgave er mye mer pen og pyntelig, til tross for slaverienes umenneskelige behandling i filmen, har denne gruppen krefter og styrke uten like.

Filmen er en ren og yndig fremstilling som ikke mestrer å bygge opp under den dystre motsetning mellom fange og undertrykker som den burde. Kit Harington spiller den unge gladiatoren Milo og forblir et speilbilde av nærmeste boyband. Om ikke modellhåret sverter øynene dine så vil gigantmusklene hans gjøre det. Skuespilleren sier selv i et intervju med Vulture at han ville gjøre en kroppsforandring og at han ble helt avhengig av det. Treneren hans responderte med at han ikke behøvde å holde på slik og at skuespilleren var i fare for å få en psykisk lidelse i forhold til kroppsbildet sitt.

Med et budsjett på drøye hundre millioner dollar hadde man også forventet at det visuelle skulle være på plass. Avatar hadde riktignok det dobbelte å bryne seg på, men med teknologiens fremgang skulle man forvente bedre bilder. Bygninger og landskap ser vasne og ofte falske ut. Ødeleggelsene er heller ikke like spenstige og nær-død-opplevelsene kommer så gjentakende at de dabber i interesse. Filmskaperne har for eksempel fått kritikk for å innlemme flyvende flammesteiner. Dette er ikke historisk korrekt, men med regisørens egen innrømmelse forklart som forsøk på å skape spenning. 3D-effekten er også lite brukt. Sjeldent kommer detaljer «ut av bildet».

Til filmskapernes forsvar så har de også mottatt positive kommentarer om konstrueringen av byen med blant annet at mange historiske detaljer er på plass. Arkeolog Sarah Yeomans lovpriser de små detaljene med for eksempel politisk graffiti på bygningene og høynede steiner i gatene. Ruinene av Pompeii eksisterer jo i virkeligheten og byen ble gjenskapt med helikopterbilder og deretter datamanipulasjon over dette. Mitt poeng forblir at det er for tydelig at dette er data og man flyttes ikke over til troen på fiksjonen.

Pompeii prøver å blande forbudt romanse, katastrofe og urettferdighet i samme kake. Men med skuespillere håndplukket fra TV og ikke film og i en pyntelig setting, svinner temaene hen. Filmen har nok en viss historisk verdi siden den gir et innblikk i livet på tiden, men stort mer enn det har den nok ikke å tilby.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. mai 2014
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Decision to Leave

Erik Mamen7. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmanmeldelse: The Amazing Spider-Man 2
Anmeldelse: Bad Neighbours