• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Peppermint

Jennifer Garner som Riley North i Peppermint.

KINOFILM : Peppermint

3
Karakter:

Konklusjon

Peppermint er godt laget, volden er underholdende, men karaktererne er for grunne og humoren mangler. Den når knapt til knærne av Kill Bill eller Menn som hater kvinner, hverken når det gjelder historien eller skuespillet.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Peppermint
Hanne Grasmo
Hanne Grasmo
28. september 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.09.2018
Sjanger: Action, Drama, Thriller
Skuespillere: Jennifer Garner, Richard Cabral, John Gallagher Jr.
Regi: Pierre Morel
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 42 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Store mengder draps- og voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Vi møter en kvinne, Riley North fra en vanlig familie i USA, som uforklarlig får sin mann og datter myrdet av mafiaen. Filmen handler om at hun kommer veltrent og voldelig tilbake, for å slakte alle som hadde skyld i mordene.

Peppermint er vel akkurat det man kan forvente fra skytefilm-regissør Pierre Morel (The Gunman, Overload).

Vi får en slags «feelgood»-hevnhistorie, som denne gang kanskje forsøker å være litt feministisk.

I det minste er det en kvinnelig hovedrolle, spilt av Jennifer Garner, som hevner seg på slemme menn, mens kvinnene stort sett er snille og rettferdige.

Egentlig burde ikke filmen selges inn som thriller eller action, men superheltfilm. Da selve historien har mye mer til felles med Batman enn Kill Bill. Historien minner også om The Punisher (filmene – og serien på Netflix).

Det er vanskelig å ikke bli revet med, når vår helt, Riley North, egenhendig hamler opp med alt som er av skurker, narkoligaer og korrupt purk. Hun er en såret binne, barn og mann er brutalt myrdet, og nå har hun ranet et militært våpenlager så nå er hun tung på labben. Du kan vel være blodlukta?

Filmen får opp pulsen gjennom god rytme i klipp og musikk, samt med mye rå vold, vakkert skildret gjennom kameralinsen. Det er lagt inn litt hjerteskjærende stemning for å få følelsene i gang, datterens bursdagsselskap der ingen dukker opp. I tillegg til noen veldig enkle grep underveis i filmen for at vi skal skjønne at Riley North fremdeles har følelser. I store deler av filmen er hun likevel mer en endimensjonal ensom «Rambo», eller en avatar i et skytespill.

Hun, og stuntkvinnene, er jævlig gode i kampscenene, men jeg tror ikke helt på andre følelser enn smerten – hun blir nemlig såret hele tiden – og målbevisstheten hennes.

Én ting, som jeg finner utrolig irriterende, er at hevneren blir sett som gal, crazy, psykisk ustabil, psykotisk. Der en manns hevn kan være rasjonell, rettferdig, målrettet, så må også denne filmen portrettere kvinnen som smågal.

Forsøket med å lage en historie fra et kvinnelig synspunkt feiler på grunn av dette, mener jeg. Men det er mulig jeg har gått glipp av poenget, at alle andre syns hun er gal, mens hun ikke er det? Uansett er det ingen utvikling i karakteren, annet enn en altfor overflatisk kontrast mellom glad, fattig mor og kone opp mot «fem år etter» når Riley North har blitt en rå og uslåelig drapsmaskin.

Imidlertid er ikke filmen forutsigbar hele tiden, den tar seg mer og mer opp i intensitet mot slutten, og har noen vendinger som både er litt overraskende og interessante. Spesielt liker jeg at de som heier på Riley North er de fattigste, de som lever i USA sine parallelle samfunn, samt de som følger henne på sosiale media. Jeg mistenker at dette er mest kommersielle grep, for at filmen skal føles aktuell, fordi det hele ender ikke med en spennende sosial analyse.

Peppermint er en underholdningfilm, og den lever opp til begrepet – den er underholdende. Likevel forventer jeg noen bi-karakterer med litt dybde og relasjoner, eller i det minste noen som gir litt «comic relief» underveis. Det er mange biroller, som purk og FBI, men ingen som gir historien noe særlig ekstra. Narkoligaen er rimelig standard klisje-latino, der bossen selv tilber en dødsengel-versjon av Maria. De er der mest for at vår heltinne skal ha noen å slakte.

Peppermint er verdt å se om du liker skytefilm, men det er mange filmer i denne sjangeren, og mange som er mye bedre. Peppermint når ikke opp til knærne av Kill Bill eller Menn som hater kvinner.

Det er flere grunner til dette, manglende dybde i historien og karakterene er det viktigste, og selv om filming og musikk er godt utført, er det ikke spektakulært, ikke noe som får håret til å reise seg på armene. Hevnerne i de nevnte filmene har en nerve og tilstedeværelse på lerretet som hverken de flotte musklene eller trutmunnen til Garner kan matche.

Kanskje det mest vellykkede er «film noir»-grepet, der mye av filmen foregår i mørke om natten, og gjerne i skitne slum-strøk. Den store grafittien som brer sine vinger over de i samfunnet som er uten beskyttelse, hjalp også til med feelgood-feelingen, følelsen av rettferdighet i en ond verden.

«La oss gi dem en på trynet», som datteren til Riley North sier den dagen hun selv skal bli myrdet.

Mye vold, blod og smerte i hevnerfilmen Peppermint.
Relaterte sakerForsidenHevnJennifer GarnerkvinnePierre Morelskytingsuperheltthriller
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
28. september 2018
Hanne Grasmo
Hanne Grasmo

Journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET.

Relaterte sakerForsidenHevnJennifer GarnerkvinnePierre Morelskytingsuperheltthriller

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Når jeg faller
Anmeldelse: Battle