• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Annette
    • Anmeldelse: Thor: Love and Thunder
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Parasitt

KINOFILM : Parasitt

6
Karakter:

Konklusjon

Parasitt er et skreddersydd kunstverk som kombinerer humor, drama og spenning – og balanserer godt på den usynlige linjen mellom de ulike sjangrene. Dette er et gripende karakterdrama som også sier noe om samfunnet det kommer ut av. Du blir med på en reise gjennom alle typer følelser du kan kjenne på – altså, bedre enn dette får du ikke. Anbefales!

Eksterne lenker (Rework!)

Anmeldelse: Parasitt
Eren Gudny
27. januar 2020

FILMFAKTA

Norgespremiere: 31.01.2020
Originaltittel: Gisaengchung
Sjanger: Drama / Thriller
Skuespillere: Song Kang-ho, Lee Sun-Hyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik
Regi: Bong Joon-ho
Manus: Kim Dae-hwan, Bong Joon-ho
Produsent: Bong Joon-ho, Jang Young-Hwan, Moon Yang-kwon
Foto: Hong Kyung-pyo
Musikk: Jung Jaeil
Nasjonalitet: Sør-Korea
Originalspråk: Koreansk
Lengde: 2 t. 12 min.
Produksjonsår: 2019
Distribusjon: Arthaus
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte blodige draps- og voldsskildringer gjør at filmen får 15-års aldersgrense.

HANDLING

En fattig familie på fire får muligheten til å komme seg ut av elendighet når sønnen får tilbud om å jobbe som privatunderviser for en velstående videregående-elev. Det krever bare en ørliten svindel, som blir started på en reise gjennom sosiale klasser.

Bong Joon-hos Parasitt gjør det som virker umulig: den appellerer til et masse-publikum samtidig som den tilfredsstiller filmkritikerne, og det er lett og forstå hvordan denne filmen har tatt verden med storm.

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente da jeg satte meg i den fulle kinosalen en mandagskveld i Trondheim, men det var tydelig at jeg ikke var den eneste som hadde hørt rosen fra Cannes. Og jeg ble ikke skuffet.

I Parasitt møter vi Kim-familien, bestående av et par foreldre med to voksne barn, alle arbeidsledige, idet de er i ferd med å miste alt. Lykken snur når sønnen Ki-woo overtar jobben som engelsklærer for rikmannsfamilien Parks datter. Slik starter eventyret hvor familien Kim klekker utspekulerte planer for å ta over alle arbeidsrollene i Park-huset.

Første halvdel av filmen fungerer som en komedie. Humoren er kjapp og enkel, og baserer seg på universal tematikk som gjør den tilgjengelig for et utenlandsk publikum. De lettlurte medlemmene i Park-familien gjør det ikke vanskelig å slippe en latter eller fem på deres bekostning, og så lenge ingen kommer til skade er jo dette en vinn-vinn-situasjon.

Dog, typisk for koreansk film, tar Joon-ho hele konseptet til elleve. Filmen er morsom – helt til den ikke er det lenger. Når ting begynner å gå galt snur stemningen raskt og dominerende; og effektive virkemidler som lyd, lys og bilde brukes for å understreke den tunge svingen mot et mer alvorlig narrativ. Spenningskurven stiger og stiger uten mål, og snart sitter du i en nervøs og urolig sinnstemning, usikker på hva som skal skje videre.

Parasitt er et audio-visuelt mesterverk. Lyddesignet og musikken tar stor plass i filmen, og akkompagnerer narrative idéer til det ytterligste, slik at filmen får et tidløst preg. I tillegg viser Joon-ho at han mestrer den visuelle kunsten. Filmens bilder er fotografiske kunstverk i seg selv, samtidig som de skildrer omverdenen. Spesielt her får du sterke inntrykk av de to familiens sosiale status. For eksempel bor familien Kim i en kjeller, så lavt at til og med toalettet står høyere enn dem, mens familien Park ikke engang ser ned på gulvet.

Selv om filmen treffer det generelle publikumet godt, er det nok av ting å sette seg inn for den spesielt interesserte. Symbolikken eksisterer i mange lag; her har du trapper, steiner, frukt, kunst, vann, og mye mer du kan lese om du vil få det lille ekstra ut av filmen.

Jeg har prøvd å finne noe å pirke på i Parasitt, men det viser seg svært vanskelig. Så å si umulig! Det verste jeg kan si, er at filmen ligger i en moralsk gråsone. Det er vanskelig å heie 100 prosent på hovedpersonene – men det er vel også poenget. Du forstår hvorfor karakterene tar de valgene de gjør, og du kan nesten ikke klandre dem heller, gitt situasjonen de befinner seg i. Jeg savner likevel en avslutning som etterlater seg publikum i stillhet. Er det noe filmen mangler, så er det innflytelse. Det er lett å forstå filmen, men vanskelig å bryte inn i samfunnskritikken som skildres her, på godt og vondt.

Parasitt viser ingen kompromissvilje; her får du komedie, spenning og drama. Filmen beveger seg over den fine linjen mellom fantastisk og realistisk. Bong Joon-ho blir bare bedre og bedre, og jeg tror ikke jeg er den eneste som gleder meg til å se mer. Koreansk film har de siste årene vist seg å være på et helt eget nivå, og det er tydelig at det er et behov i filmens landskap for dette nye og friske pustet.

Relaterte sakerAnmeldelsedramafilmForsidenKinoSør-Koreathrillertrailer
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
27. januar 2020
Eren Gudny

Relaterte sakerAnmeldelsedramafilmForsidenKinoSør-Koreathrillertrailer

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Annette

Anne Helen Houg1. august 2022
Les mer

Anmeldelse: Thor: Love and Thunder

Matias Kjølstad9. juli 2022
Les mer

Anmeldelse: The Black Phone

Jon Smeland Olsen22. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Jon Smeland Olsen8. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Filmtyven

Anne Helen Houg5. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Men

Jon Smeland Olsen31. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser dc

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stadig nye muligheter til å bli kinosjef
    LEDIG JOBB26. juli 2022
  • Ny a-ha-film kinoklar
    FILMLANSERING5. august 2022
  • De største filmnyhetene fra San Diego Comic Con 2022
    FILMPRODUKSJON29. juli 2022
  • «Noen ganger er det så enkelt at det koker ned til hva ville vi ha dratt for å se på kino»
    FESTIVAL15. juli 2022
  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Richard Says Goodbye
Anmeldelse: 1917