• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Overlord

KINOFILM : Overlord

5
Karakter:

Konklusjon:

En heftig og blodig film som underholder. Klare paralleller til tilsvarende filmer fra 70- og 80-tallet. Filmskaperne bak Overlord vet hva de driver med, og man kan trygt slappe av og la seg rive med.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Overlord
Alexander Svanåsbakken
8. november 2018

FILMFAKTA

En gruppe amerikanske soldater sendes inn bak fiendens linjer på D-dagen under 2. Verdenskrig. Der finner de noe de absolutt ikke hadde ventet. I et forsøk på å lage en ny type supersoldater, har nazistene skapt noen langt mer skremmende og blodtørstige vesener. Inglorious Basterds møter Night of the Living Dead i denne energiske actiongrøsseren.

HANDLING

Norgespremiere: 09.11.2018
Sjanger: Action, grøsser, spenning
Skuespillere: Wyatt Russell, Bokeem Woodbine, Jacob Anderson
Regi: Julius Avery
Manus: Billy Ray Mark L. Smith
Produsent: J.J. Abrams Lindsey Weber Jo Burn
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 49 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: Bad Robot Paramount Pictures
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte skrekkeffekter og flere blodige og nærgående draps- og voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

Jeg visste ikke hvor mye jeg savnet en ekte nazizombie film før jeg så Overlord. Ganske mye viser det seg, for dette var himla gøy.

Jeg vet vi har hatt de norske filmene Død snø (2009) og Død snø 2 (2014), men det er mer komedier. Overlord er ekte saker. Brutal og underholdende. En film som føles som den kom fra en annen æra.

Overlord foregår rett før den ikoniske D-dagen. En gjeng soldater har fått i oppdrag i å sprenge ned et radiotårn, slik at de alliertes bombefly kan bistå under selve landingen på stranden i Normandie. De møter umiddelbart trøbbel, og trøbbel blir det ikke mindre av når de kommer til den franske landsbyen radiotårnet er i, og finner nazister som driver med noe merkelig forskning. Det gjør oppdraget deres betraktelig vanskeligere.

Dette er ikke noe dyptpløyende analyse av andre verdenskrig. Strengt tatt kunne denne filmen foregått når som helst, men det er noe innebyggende interessant med nazister som driver med okkult vitenskap. Overlord finner ikke opp kruttet på nytt, men det kruttet den bruker smeller som bare det. Den klarer det magiske ved å koke ned sjangeren til sin reneste form, og fjerne alt annet unødvendig. I Overlord er det ikke vanskelig å forstå hva som skal skje, men der er akkurat nok av overraskelser, samt det blir gjort såpass underholdende at det ikke gjør noe. Den later ikke som den klarer å lure oss. Filmen er mer opptatt av at vi skal ha det gøy med det som skjer.

Overlord er en film som egentlig bare trenger å oppfylle visse krav. Er den gøy? Er den blodig? Er nazistene jævlige? Er zombiene kule? For meg, så var svaret ja på alle disse spørsmålene. Og det var herlig. Den er akkurat det man tror den er, og du vil nok allerede nå vite om dette er en film for deg.

Zombiene og volden føles ekte. Det er ikke et CGI-bonanza som lignende filmer ofte kan være. Det er skittent og ekkelt. Akkurat som det skal være. Det er selvfølgelig dataanimasjon også her, men det er brukt på en bra måte. Det er heller ikke overflod av vold og blod. Det blir mer brukt for at det som er der skal gjøre inntrykk. Det er en voldsom film, men langt unna å bli en splatter. Det er med på å gjøre filmen, og volden mer ekte og troverdig. Da sitter det mer i kroppen.

Det denne filmen har forstått, er at karakterene må bli tatt seriøst, og være troverdige. Selv i en B-film som dette, så må det være et minimum av dybde hos dem. Det trenger ikke være veldig mye, men bare en smule, så blir det lettere for oss å bry oss. Karakterene må også ta det som skjer i filmen seriøst, og reagere troverdig. Det er på den måten, vi kan både ha det gøy, syns ting er ekkelt, og bli redd til tider. Ingenting er tøysete, selv om det er nazister som forsker på mennesker og skaper zombier.

Wyatt Russell som Ford i filmen OVERLORD fra Paramount Pictures

Overlord er en film bygget opp av arketyper innenfor sjangeren. Både skrekkfilmsjangeren, og krigsfilmsjangeren. Karakterene har sin greie, sin måte å være på. De vil ikke være noe du ikke har sett om du har vært borti denne typen film før. Det som gjør at det blir så vellykket at regissør Julius Avery vet hva han vil med disse karakterene, og hvordan de passer inn i historien. Avery kan åpenbart denne sjangeren, og har lagd en film som til dels føles som en hyllest, og til dels føles som sin egen greie.

Det er bare en underholdende film, med nok blod og gørr til å gjøre de fleste fornøyd. De kunne kanskje gått enda litt lenger, men det er mer et personlig ønske. Det er en nazizombie film, satt til andre verdenskrig som tar seg selv seriøst på de riktige måtene. Du begynner å bry deg om karakterene, og det har litt mer tyngde enn man kanskje skulle forvente. Det er det som gjør filmen så forfriskende. I seg selv er dette en type film som ikke blir lagd så ofte lenger, og når rammen rundt er så bra kan jeg ikke se for meg at det ikke blir en god tur på kino. Hvis ikke, har man mest sannsynlig gått feil, og burde skjønt at det ikke var noe for deg i utgangspunktet.

Relaterte sakeractionAndre verdenskrigAnmeldelseForsidenKinoskrekkVoldZombier
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
8. november 2018
Alexander Svanåsbakken https://www.facebook.com/alexander.svanasbakken

Journalist for KINOMAGASINET og utdannet filmregissør.

Relaterte sakeractionAndre verdenskrigAnmeldelseForsidenKinoskrekkVoldZombier

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Kapteinen
Anmeldelse: Widows