• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Munch

KINOFILM : Munch

5
Karakter:

Konklusjon:

Med et spennende forgrep, og gode skuespillerprestasjoner har Henrik Martin Dahlsbakken lagd en film som klarer å puste liv inn i Munch igjen. I tillegg er dette regissørens beste film.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Munch
Erik Mamen
31. januar 2023

FILMFAKTA

Kinopremiere: 27.01.2023
Sjanger: Periode, Drama
Skuespillere: Alfred Ekker Strande, Anne Krigsvoll, Mattis Herman Nyquist, Ola G. Furuseth
Regi: Henrik Martin Dahlsbakken
Land: Norge
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år. Denne filmen inneholder tematikk knyttet til selvmord og psykiske lidelser. Dog ingen nærgående skildringer av vold. Partier med mørk stemning og sterke følelsesutbrudd.
Produksjonsår: 2023
Distributør: Ymer Media

HANDLING

I fire fortellinger om kunstneren Edvard Munch ser vi hvordan han sliter med motgang fra famille, autoriteter, kollegaer og seg selv. Samtidig ser vi hans trang til å skape kunst, og si noe dypere om melankolien.

Med denne filmen tørker Henrik Martin Dahlsbakken støvet av Norges mest kjente kunstner.

For i Norge har Edvard Munch i de siste årene blitt noe man snakker om. Spesielt på grunn av åpningen av det nye museet nede i Bjørvika i Oslo. Denne kjempestore grå klossen nede ved fjorden tårner over bybildet av hovedstaden som en bekreftelse av at Munch er en av de største kunstnerne vi har. Samtidig har denne totalitære hermetikkboksen nesten tatt livet av det som gjorde Munch interessant i utgangspunktet. Flyplassestetikken inne i museet kveler bildene. Derfor er det så deilig at denne filmen har en så annerledes tilnærming til Munch. De stenger ham ikke inne i en grå firkantboks som er i ferd med å kantre, i alle fall!

Henrik Martin Dahlsbakken har hatt en veldig effektiv filmproduksjon de siste årene, hvor han har laget mange spillefilmer. I denne fortellingen om Edvard Munch har han bestemt seg for å lage fire ulike filmer i samme verk. Dette kan minne litt om grepet Todd Haynes brukte i filmen I’m Not There om sangeren Bob Dylan, hvor flere skuespillere tolket de ulike personaene til Dylan. Selv om Munch ikke fremstilte seg som ulike karakterer i løpet av livet, rommer han flere kriser og livshendelser som har formet ham.

Henrik M. Dahlsbakken. Foto: Eirik Evjen.

Filmen tar for seg fire ulike perioder i livet til Edvard Munch. Vi møter den unge Munch (spilt av Alfred Ekker Strande) som forelsker seg i Milly Thaulow (Thea Lambrechts Vaulen), og har et komplisert forhold til familien sin. Vi møter Munch i Berlin (Mattis Herman Nyquist), som fester, krangler og lever et bohemliv. Og som blir kastet ut av en utstilling han egentlig skulle delta på. Vi møter Munch på en klinikk i København (Ola G. Furuseth), som diskuterer forskjellen på genialitet og galskap med legen Daniel Jacobson (Jesper Christensen). Og til sist møter vi den gamle Munch i Oslo (Anne Krigsvoll), som kjemper for at ikke nazistene skal ta kunsten hans.

Alle fortellingene er spennende i seg selv, og fortjener dypere analyser. Noe det ikke er plass til i en kort anmeldelse. Men jeg vil gjerne løfte frem fortellingen om Munch i Berlin. Denne fortellingen føles ut som filmens kjerne, som de andre fortellingene kretser rundt. Dette er delvis fordi den skiller seg så mye stilistisk fra de andre fortellingene. Istedenfor å konstruere den som en periodefilm, slik de tre andre fortellingene er, får vi i dette segmentet se Munch i samtidens Berlin. Han bruker mobiltelefon og går på rave. Castingen føles også særlig god her. Nader Khademi spiller godt som en litt klysete Gustav Vigeland, og Lisa Carlehed gjør en veldig interessant tolkning som August Strindberg, Sveriges store dramatiker. Kjønn, etnisitet og nøyaktig representasjon av perioden kastes ut av vinduet. Istedenfor får vi noe som virkelig tilgjengeliggjør en viktig del av Skandinavisk modernisme.

Skuespillerne Thea Lambrechts Vaulen og Alfred Ekker Strande.

En annen grunn til at akkurat denne delen stikker ut kan være at skuespilleren som spiller Munch, Mattis Herman Nyquist, har vært med å skrive manuset sammen med Dahlsbakken og Fredrik Høyer. Det virker som Nyquist og Dahlsbakken har brukt Munchs strev som et springbrett for å diskutere noe mer generelt om kreativitet. Særlig den utforskende og ambisiøse kreativiteten som vil noe annet enn det etablerte. Og sammen har de skapt noe som vibrerer på lerretet. Det oppstår en magnetisk tiltrekning, og Munch er plutselig ikke lenger noe gammeldags.

Mattis Herman Nyquist som Edvard Munch.

Det er lenge siden kunstneren Munch har fått lov til å være så frisk og vill. Filmens frie struktur gjør at vi aldri helt kan komme innpå Munch med én tilnærming.

Istedenfor ender de fire fortellingene opp med å blande seg sammen til en større helhet, styrt mer av en assosiativ tankestrøm. Noe som ligger i tråd med den kunstneriske stilen (ekspresjonismen) som Munch selv jobbet innenfor.

Skuespillerne Anders Baasmo og Anne Krigsvoll i en scene fra Munch. Foto: Agnete Brun.

I slutten av filmen spennes lerretet vidt, og vi får se skisser, litografier og oljemalerier. Vi er inne i det nye Munchmuseet. Mennesker går rundt og studerer bildene. Dette er det etablerte geniet slik vi kjenner ham i dag.

Det spilles i fort film mens musikken svulmer opp. Og selv om det er en slutt som fungerer for filmen, har filmskaperne allerede klart å skape en lignende følelse tidligere i filmen. Gjennom de ulike fortellingenes filmspråk og stil har vi allerede fått følelsen av at vi har sett kunstneren Munch sine arbeider spent opp på kinolerretet.

I så måte er slutten mer en bekreftelse på det vi allerede har sett enn et konkluderende klimaks. Å se filmen var så spennende og rikt at den er litt vanskelig å sette karakter på filmen. På samme måte som kunsten til Munch, er den ikke typisk «flink». Derfor kommer det til å bli veldig spennende om noen år, å se om den fortsatt holder seg. Og om den kan henges opp på en vegg inne i et museum.

Alfred Ekker Strande som Edvard Munch. Foto: Erik Evjen.

Trailer for filmen
Relaterte sakerAnmeldelseDahlsbakkenForsidenKinoMunch
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
31. januar 2023
Erik Mamen

Erik Mamen har tatt Bachelor i film- og videoproduksjon ved NTNU og har studert ved UiO. Erik ble anmelder for KINOMAGASINET i 2022.

Relaterte sakerAnmeldelseDahlsbakkenForsidenKinoMunch

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin