• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Mother!

KINOFILM : Mother!

2
Karakter:

Konklusjon:

Darren Aronofsky er en filmskaper som liker å overvelde tilskueren med sanselige inntrykk i sine filmer om besettelse, avhengighet og galskap. Med Mother! gir han oss hans til nå mest kaotiske og forvirrede film som forsøker å si og gjøre så mye at den ikke lykkes helt med å gjøre nettopp dette. Det kaotiske infernoet Aronofsky skaper i Mother! er på sett og vis imponerende, men filmens overivrige historieformidling og insisterende fotografi og lyddesign gjør dette til en slitsom og pretensiøs affære og nok en skuffende film i den beryktede regissørens filmografi.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Mother!
Aleksander Koren
14. september 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 15.09.2017
Originaltittel: Mother!
Sjanger: Drama / Spenning / Thriller
Skuespillere: Jennifer Lawrence, Domhnall Gleeson, Michelle Pfeiffer, Javier Bardem, Ed Harris
Regi: Darren Aronofsky
Manus: Darren Aronofsky
Produsent: Darren Aronofsky, Scott Franklin, Ari Handel
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 1 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Protozoa Pictures
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte grove volds- og drapshandlinger, inkludert en makaber hendelse.

HANDLING

En ung kvinne og hennes ektemann lever et fredelig liv i landlige omgivelser når et mystisk par plutselig banker på døra og tvinger seg inn i livene deres.

Mother! er den nyeste filmen til velkjente virtuose regissør Darren Aronofsky, best kjent for psykologiske dramaer om besettelse, med filmer som Requiem for a Dream og Black Swan.

Etter skuffende Noah utgitt i 2014, en film om Noahs ark i stor skala, er Aronofsky nå tilbake med en mer klaustrofobisk film som følger mer i samme åndedrag som filmene regissøren er mest kjent for, men som likevel inneholder mye av den samme tematikken som vi fikk servert i Noah. 

Mother! handler om et ektepar spilt av Jennifer Lawrence (Hunger Games) og Javier Bardem (No Country for Old Men), i takt med den religiøse tematikken fra Noah kun referert til som henholdsvis Mother og Him i rulleteksten.

Ekteparet bor i et stort hus tilsynelatende langt gjemt bort fra sivilisasjonen, hvor Mother (Lawrence) arbeider med å pusse opp huset de har gjenoppbygget etter en brann, mens Him (Bardem) – en fantastisk artist og forfatter, skal vi tro Mother (og andre som etter hvert forviller seg inn i huset og livet deres) – strever med å fullføre sin siste bok.

Regissør Darren Aronofsky er kjent for å ty til drastiske virkemidler for å få frem sitt budskap i filmene sine. I Requiem for a Dream benytter han seg av svært rask klipping og i Black Swan benyttet han seg hyppig av det som opplevdes som voldelige kamerabevegelser som bidrar til å skape et slags kroppslig inntrykk på tilskueren. I Mother! har Aronofsky benyttet seg kraftig av effekten av nærbilder.

I Mother! følger kameraet Lawrence nærmest til en hver tid, og det svært tett på Lawrences skikkelse. Dette er først og fremst en fortelling om Mother, hvor tilskueren får lite innsyn i hva som foregår ellers i det store huset og hva de andre menneskene som befinner seg der driver med. Uansett hvor kaotisk det blir rundt Mother (og det skal bli veldig, veldig kaotisk) konsentrerer faste filmfotograf Matthew Libatique (som også har arbeidet på Requiem for a Dream, Black Swan og Noah) om å følge henne, å registrere ansiktsuttrykkene og reaksjonene, å fange opp følelsene og forvirringen som etter hvert oppstår.

Den hyppige bruken av nærbilder er imponerende og interessant, men det kan samtidig bli litt vel mye, og det hele blir noe klaustrofobisk og til tider regelrett irriterende.

I tillegg til denne visuelle tilnærmingen er filmens lydspor brukt til sin fulle effekt, hvor de minste bevegelser og lyder, klirring og knirking er utrolig høyt mikset på lydsporet for å skape ubehag og en kaotisk stemning.

Bruk av virkemidler som dette er typisk Aronofsky, og dersom du er tilhenger av regissørens tidligere verk er nok ikke dette en film som vil skuffe deg, men for mange vil dette bli for kaotisk, ubehagelig og irriterende. Aronofsky er opptatt av å skape alvorlige, kaotiske og rystende stemninger, og lykkes på sin egen måte på dette, men for meg fremstår dette som ”sjokk-film” for sjokkets skyld.

Det sies at Aronofsky skrev manuset som skulle bli til Mother! i en kort femdagers-periode hvor han var inntatt av inspirasjon. Dette merkes stadig i det ferdige produktet da filmen fremstår som om den bobler over av idéer og at alle skal få sin plass. Mother! er kanskje først og fremst en historie om hvordan musen må ofre seg selv for å gi kunstneren tilfredsstillende inspirasjon og hvordan den narsissistiske kunstneren fortærer musens sinn og sjel i prosessen.

Filmen handler likevel om mer enn bare dette, i sin overflod av tematikk, allegorier og symbolikk.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. september 2017
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: It
Anmeldelse: The Big Sick