• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Midsommar

KINOFILM : Midsommar

5
Karakter:

Konklusjon

Et visuelt mesterverk som vil appellere mest til de spesielt interesserte. En Oscar-verdig hovedrolle fra Florence Pugh holder filmen full av energi og angst og Ari Aster beviser nok en gang at han er en av de mest originale regissørene som jobber i dag.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Midsommar
Kenneth Paulsen
Kenneth Paulsen
25. juli 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 26.07.20191
Sjanger: Grøsser
Skuespillere: Will Poulter, Florence Pugh, William Jackson Harper, Jack Reynor
Regi: Ari Aster
Nasjonalitet: USA
Originalspråk: Engelsk/Svensk
Lengde: 2 t. 27 min.
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Filmen inneholder flere rituelle voldsinnslag. Disse er brutale og nærgående skildret. Filmen får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

Det unge amerikanske paret Dani og Christians forhold er i ferd med å ta slutt. Men når en familietragedie likevel holder dem sammen, inviterer Christian med Dani på turen han egentlig skulle ha med kompiser til Sverige, for å oppleve en helt spesiell modtsommerfest i en avsides svensk landsby. En bekymringsløs ferie på et sted hvor solen nesten alltid skinner, blir sakte med sikkert til et mareritt når landsbyboerne inviterer sine gjester til en del av festligheter som gjør det fredelige stedet til alt annet enn det paradis turistene så for seg.

Psykedelisk og saktegående.

Den amerikanske regissøren Ari Aster tok både publikum og kritikere med storm da han i fjor lanserte sin regidebut med den hjemsøkende Hereditary (2018). Jeg ville meg selv såpass vondt at jeg valgte å se denne filmen helt alene i den største salen hos ODEON Sarpsborg.

Var jeg likblek og kaldsvett da jeg kom ut av kinosalen da filmen var ferdig? Ja, men for en filmopplevelse det var! Den dagen jeg så Hereditary (2018) så bestemte jeg meg for at at uansett hva Ari Aster presenterer på lerretet så skal jeg være der – for dette er en regissør med visjoner av de sjeldne.

Nå sitter jeg her etter å ha vært tilskuer til Aster sin nye film, som da er hans follow-up til Hereditary (2018).

Denne filmen heter Midsommar – og med et digert spørsmålstegn over hodet samt en følelse av eufori til tross, så er jeg ganske sikker på at dette en av de mest visuelt interessante og forseggjorte filmene jeg har sett på mange år.

Premisset er enkelt nok. Vi møter  en gjeng amerikanske studenter som skal reise til en liten småby i Nord-Sverige for å feire den svenske sommerfestivalen midsommar. Det de ikke vet er at dette lille lokalsamfunnet har litt mørkere intensjoner enn hva de forutså.

La oss først prate om Florence Pugh. Hun spiller hovedkarakteren vår Dani. Dani er den utstøtte og ustabile i denne vennegjengen og mesteparten av filmen ser vi gjennom hennes linser. Etter å ha opplevd en traumatiserende familietragedie så oppleves Dani som den type person som alltid er et steinkast unna å miste besinnelsen totalt. På lik linje som Toni Collette i Hereditary (2018) så gir Florence Pugh en av de mektigste rolle-fremførelsene i år. Hun flyr gjennom det emosjonelle spekteret med en såpass stålkontroll, at om det ikke blir Oscar prat rundt henne så kjenner jeg at jeg blir litt grinete.

Midsommar er et maleri i bevegelse. Man kan pause filmen hvert tiende sekund og henge  det utvalgte stillbilde på veggen med god samvittighet. Bruken av lyd og lys tok rett og slett pusten fra meg. Fargene som er brukt i denne filmen er så fredfulle og beroligende, men i settingen som tar plass i et dystert kult-samfunn så skaper dette en konstant følelse av usikkerhet og uro. Ting ser vakkert ut, men skinnet bedrar.

Det er en ting som jeg gjerne vil rydde opp med en gang: Dette er ikke en «skrekkfilm». Fra en kar som har sett mye skrekkfilm så vil jeg heller kategorisere denne filmen som en «psykedelisk thriller». Det er elementer her som dypper tærne sine i skrekk-sjangeren, men i det store og hele så velger jeg å si at den har mer til felles med filmer som The Shining (1980) og Mulholland Drive (2001) enn våre mer typiske skrekkfilmer som The Conjuring (2013) og Annabelle (2014). 

Jeg er veldig sikker i min sak når jeg sier at denne filmen ikke kommer til prestere godt på kino. Den rusler til tider avgårde i sneglefart, og er man ikke av personen som bryr seg om visuelle virkemidler så forstår jeg at dette kan bli i kjedeligste laget for de fleste. Med en spilletid på nesten to og en halv time så tar Aster seg enormt god tid til å grave dypt inn i både karakterer og omgivelser. Jeg satt veldig pris på dette da filmen konstant hadde min fulle oppmerksomhet og jeg ville bare ha mer!

Er filmen skummel? Vel, definer skummel. Vi blir møtt med håndfull stunder med god sjokk-verdi og solide blodige effekter, men jeg vil si at filmen er mer stemningsfull enn skummel.

Hvis du liker lange og stemningsfulle filmer med masse symbolikk mellom linjene som tvinger deg til å utføre et par Google-søk for å lettere forstå helheten så er dette filmen for deg. Er du av typen som liker filmene dine lett fordøyelige med en mer oversiktlig og lineær historie så ville jeg nok styrt unna denne. Personlig så var denne filmen en kinoopplevelse jeg aldri vil glemme og en film som jeg ser frem til å oppleve igjen.

Markedsføringen på filmer som disse kan være litt misvisende. De vil jo absolutt fylle salene med folk og den letteste metoden å gjøre dette på er jo å kalle dette «den skumleste filmen på mange år». Nå har det seg slik at med denne filmen har de rett og slett bare lent markedsføringen på to ting: Ari Aster og Hereditary. Hvis disse to egennavnene vekker nysgjerrighet hos deg så anbefaler jeg deg å sjekke ut Midsommar. 

Dette er uten tvil en av årets mest interessante filmer for meg.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinothriller
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
25. juli 2019
Kenneth Paulsen
Kenneth Paulsen

Kenneth er til daglig teknisk ansvarlig for ODEON Sarpsborg.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinothriller

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Det finnes ingen djevel

Anne Helen Houg20. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Blackbird

John Berge13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation

Kaisa Waldenstrøm Breiland13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Spionens kone

Torbjørn Grav4. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya

Anne Helen Houg26. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League

Matias Kjølstad24. mars 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Det siste kuppet
Anmeldelse: Mio – Eventyr i Middelhavet