• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Midsommar

KINOFILM : Midsommar

5
Karakter:

Konklusjon:

Et visuelt mesterverk som vil appellere mest til de spesielt interesserte. En Oscar-verdig hovedrolle fra Florence Pugh holder filmen full av energi og angst og Ari Aster beviser nok en gang at han er en av de mest originale regissørene som jobber i dag.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Midsommar
Kenneth Paulsen
25. juli 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 26.07.20191
Sjanger: Grøsser
Skuespillere: Will Poulter, Florence Pugh, William Jackson Harper, Jack Reynor
Regi: Ari Aster
Nasjonalitet: USA
Originalspråk: Engelsk/Svensk
Lengde: 2 t. 27 min.
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Filmen inneholder flere rituelle voldsinnslag. Disse er brutale og nærgående skildret. Filmen får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

Det unge amerikanske paret Dani og Christians forhold er i ferd med å ta slutt. Men når en familietragedie likevel holder dem sammen, inviterer Christian med Dani på turen han egentlig skulle ha med kompiser til Sverige, for å oppleve en helt spesiell modtsommerfest i en avsides svensk landsby. En bekymringsløs ferie på et sted hvor solen nesten alltid skinner, blir sakte med sikkert til et mareritt når landsbyboerne inviterer sine gjester til en del av festligheter som gjør det fredelige stedet til alt annet enn det paradis turistene så for seg.

Psykedelisk og saktegående.

Den amerikanske regissøren Ari Aster tok både publikum og kritikere med storm da han i fjor lanserte sin regidebut med den hjemsøkende Hereditary (2018). Jeg ville meg selv såpass vondt at jeg valgte å se denne filmen helt alene i den største salen hos ODEON Sarpsborg.

Var jeg likblek og kaldsvett da jeg kom ut av kinosalen da filmen var ferdig? Ja, men for en filmopplevelse det var! Den dagen jeg så Hereditary (2018) så bestemte jeg meg for at at uansett hva Ari Aster presenterer på lerretet så skal jeg være der – for dette er en regissør med visjoner av de sjeldne.

Nå sitter jeg her etter å ha vært tilskuer til Aster sin nye film, som da er hans follow-up til Hereditary (2018).

Denne filmen heter Midsommar – og med et digert spørsmålstegn over hodet samt en følelse av eufori til tross, så er jeg ganske sikker på at dette en av de mest visuelt interessante og forseggjorte filmene jeg har sett på mange år.

Premisset er enkelt nok. Vi møter  en gjeng amerikanske studenter som skal reise til en liten småby i Nord-Sverige for å feire den svenske sommerfestivalen midsommar. Det de ikke vet er at dette lille lokalsamfunnet har litt mørkere intensjoner enn hva de forutså.

La oss først prate om Florence Pugh. Hun spiller hovedkarakteren vår Dani. Dani er den utstøtte og ustabile i denne vennegjengen og mesteparten av filmen ser vi gjennom hennes linser. Etter å ha opplevd en traumatiserende familietragedie så oppleves Dani som den type person som alltid er et steinkast unna å miste besinnelsen totalt. På lik linje som Toni Collette i Hereditary (2018) så gir Florence Pugh en av de mektigste rolle-fremførelsene i år. Hun flyr gjennom det emosjonelle spekteret med en såpass stålkontroll, at om det ikke blir Oscar prat rundt henne så kjenner jeg at jeg blir litt grinete.

Midsommar er et maleri i bevegelse. Man kan pause filmen hvert tiende sekund og henge  det utvalgte stillbilde på veggen med god samvittighet. Bruken av lyd og lys tok rett og slett pusten fra meg. Fargene som er brukt i denne filmen er så fredfulle og beroligende, men i settingen som tar plass i et dystert kult-samfunn så skaper dette en konstant følelse av usikkerhet og uro. Ting ser vakkert ut, men skinnet bedrar.

Det er en ting som jeg gjerne vil rydde opp med en gang: Dette er ikke en «skrekkfilm». Fra en kar som har sett mye skrekkfilm så vil jeg heller kategorisere denne filmen som en «psykedelisk thriller». Det er elementer her som dypper tærne sine i skrekk-sjangeren, men i det store og hele så velger jeg å si at den har mer til felles med filmer som The Shining (1980) og Mulholland Drive (2001) enn våre mer typiske skrekkfilmer som The Conjuring (2013) og Annabelle (2014). 

Jeg er veldig sikker i min sak når jeg sier at denne filmen ikke kommer til prestere godt på kino. Den rusler til tider avgårde i sneglefart, og er man ikke av personen som bryr seg om visuelle virkemidler så forstår jeg at dette kan bli i kjedeligste laget for de fleste. Med en spilletid på nesten to og en halv time så tar Aster seg enormt god tid til å grave dypt inn i både karakterer og omgivelser. Jeg satt veldig pris på dette da filmen konstant hadde min fulle oppmerksomhet og jeg ville bare ha mer!

Er filmen skummel? Vel, definer skummel. Vi blir møtt med håndfull stunder med god sjokk-verdi og solide blodige effekter, men jeg vil si at filmen er mer stemningsfull enn skummel.

Hvis du liker lange og stemningsfulle filmer med masse symbolikk mellom linjene som tvinger deg til å utføre et par Google-søk for å lettere forstå helheten så er dette filmen for deg. Er du av typen som liker filmene dine lett fordøyelige med en mer oversiktlig og lineær historie så ville jeg nok styrt unna denne. Personlig så var denne filmen en kinoopplevelse jeg aldri vil glemme og en film som jeg ser frem til å oppleve igjen.

Markedsføringen på filmer som disse kan være litt misvisende. De vil jo absolutt fylle salene med folk og den letteste metoden å gjøre dette på er jo å kalle dette «den skumleste filmen på mange år». Nå har det seg slik at med denne filmen har de rett og slett bare lent markedsføringen på to ting: Ari Aster og Hereditary. Hvis disse to egennavnene vekker nysgjerrighet hos deg så anbefaler jeg deg å sjekke ut Midsommar. 

Dette er uten tvil en av årets mest interessante filmer for meg.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinothriller
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
25. juli 2019
Kenneth Paulsen

Kenneth er til daglig teknisk ansvarlig for ODEON Sarpsborg.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinothriller

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Det siste kuppet
Anmeldelse: Mio – Eventyr i Middelhavet