• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Midsommar

KINOFILM : Midsommar

5
Karakter:

Konklusjon

Et visuelt mesterverk som vil appellere mest til de spesielt interesserte. En Oscar-verdig hovedrolle fra Florence Pugh holder filmen full av energi og angst og Ari Aster beviser nok en gang at han er en av de mest originale regissørene som jobber i dag.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Midsommar
Kenneth Paulsen
25. juli 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 26.07.20191
Sjanger: Grøsser
Skuespillere: Will Poulter, Florence Pugh, William Jackson Harper, Jack Reynor
Regi: Ari Aster
Nasjonalitet: USA
Originalspråk: Engelsk/Svensk
Lengde: 2 t. 27 min.
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Filmen inneholder flere rituelle voldsinnslag. Disse er brutale og nærgående skildret. Filmen får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

Det unge amerikanske paret Dani og Christians forhold er i ferd med å ta slutt. Men når en familietragedie likevel holder dem sammen, inviterer Christian med Dani på turen han egentlig skulle ha med kompiser til Sverige, for å oppleve en helt spesiell modtsommerfest i en avsides svensk landsby. En bekymringsløs ferie på et sted hvor solen nesten alltid skinner, blir sakte med sikkert til et mareritt når landsbyboerne inviterer sine gjester til en del av festligheter som gjør det fredelige stedet til alt annet enn det paradis turistene så for seg.

Psykedelisk og saktegående.

Den amerikanske regissøren Ari Aster tok både publikum og kritikere med storm da han i fjor lanserte sin regidebut med den hjemsøkende Hereditary (2018). Jeg ville meg selv såpass vondt at jeg valgte å se denne filmen helt alene i den største salen hos ODEON Sarpsborg.

Var jeg likblek og kaldsvett da jeg kom ut av kinosalen da filmen var ferdig? Ja, men for en filmopplevelse det var! Den dagen jeg så Hereditary (2018) så bestemte jeg meg for at at uansett hva Ari Aster presenterer på lerretet så skal jeg være der – for dette er en regissør med visjoner av de sjeldne.

Nå sitter jeg her etter å ha vært tilskuer til Aster sin nye film, som da er hans follow-up til Hereditary (2018).

Denne filmen heter Midsommar – og med et digert spørsmålstegn over hodet samt en følelse av eufori til tross, så er jeg ganske sikker på at dette en av de mest visuelt interessante og forseggjorte filmene jeg har sett på mange år.

Premisset er enkelt nok. Vi møter  en gjeng amerikanske studenter som skal reise til en liten småby i Nord-Sverige for å feire den svenske sommerfestivalen midsommar. Det de ikke vet er at dette lille lokalsamfunnet har litt mørkere intensjoner enn hva de forutså.

La oss først prate om Florence Pugh. Hun spiller hovedkarakteren vår Dani. Dani er den utstøtte og ustabile i denne vennegjengen og mesteparten av filmen ser vi gjennom hennes linser. Etter å ha opplevd en traumatiserende familietragedie så oppleves Dani som den type person som alltid er et steinkast unna å miste besinnelsen totalt. På lik linje som Toni Collette i Hereditary (2018) så gir Florence Pugh en av de mektigste rolle-fremførelsene i år. Hun flyr gjennom det emosjonelle spekteret med en såpass stålkontroll, at om det ikke blir Oscar prat rundt henne så kjenner jeg at jeg blir litt grinete.

Midsommar er et maleri i bevegelse. Man kan pause filmen hvert tiende sekund og henge  det utvalgte stillbilde på veggen med god samvittighet. Bruken av lyd og lys tok rett og slett pusten fra meg. Fargene som er brukt i denne filmen er så fredfulle og beroligende, men i settingen som tar plass i et dystert kult-samfunn så skaper dette en konstant følelse av usikkerhet og uro. Ting ser vakkert ut, men skinnet bedrar.

Det er en ting som jeg gjerne vil rydde opp med en gang: Dette er ikke en «skrekkfilm». Fra en kar som har sett mye skrekkfilm så vil jeg heller kategorisere denne filmen som en «psykedelisk thriller». Det er elementer her som dypper tærne sine i skrekk-sjangeren, men i det store og hele så velger jeg å si at den har mer til felles med filmer som The Shining (1980) og Mulholland Drive (2001) enn våre mer typiske skrekkfilmer som The Conjuring (2013) og Annabelle (2014). 

Jeg er veldig sikker i min sak når jeg sier at denne filmen ikke kommer til prestere godt på kino. Den rusler til tider avgårde i sneglefart, og er man ikke av personen som bryr seg om visuelle virkemidler så forstår jeg at dette kan bli i kjedeligste laget for de fleste. Med en spilletid på nesten to og en halv time så tar Aster seg enormt god tid til å grave dypt inn i både karakterer og omgivelser. Jeg satt veldig pris på dette da filmen konstant hadde min fulle oppmerksomhet og jeg ville bare ha mer!

Er filmen skummel? Vel, definer skummel. Vi blir møtt med håndfull stunder med god sjokk-verdi og solide blodige effekter, men jeg vil si at filmen er mer stemningsfull enn skummel.

Hvis du liker lange og stemningsfulle filmer med masse symbolikk mellom linjene som tvinger deg til å utføre et par Google-søk for å lettere forstå helheten så er dette filmen for deg. Er du av typen som liker filmene dine lett fordøyelige med en mer oversiktlig og lineær historie så ville jeg nok styrt unna denne. Personlig så var denne filmen en kinoopplevelse jeg aldri vil glemme og en film som jeg ser frem til å oppleve igjen.

Markedsføringen på filmer som disse kan være litt misvisende. De vil jo absolutt fylle salene med folk og den letteste metoden å gjøre dette på er jo å kalle dette «den skumleste filmen på mange år». Nå har det seg slik at med denne filmen har de rett og slett bare lent markedsføringen på to ting: Ari Aster og Hereditary. Hvis disse to egennavnene vekker nysgjerrighet hos deg så anbefaler jeg deg å sjekke ut Midsommar. 

Dette er uten tvil en av årets mest interessante filmer for meg.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinothriller
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
25. juli 2019
Kenneth Paulsen

Kenneth er til daglig teknisk ansvarlig for ODEON Sarpsborg.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinothriller

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once

Jon Smeland Olsen17. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Rutete Ninja 2

Joachim Eikeri14. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Memory

Jon Smeland Olsen10. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Magnus Meling5. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Joachim Eikeri4. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Villmenn

Joachim Eikeri21. april 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    ANMELDELSE14. mai 2022
  • KINOMAGASINETs vårutgave
    KINOBRANSJEN13. mai 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Villmenn
    ANMELDELSE21. april 2022
  • Trailer: Thor: Love and Thunder
    TRAILER18. april 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    ANMELDELSE14. mai 2022
  • KINOMAGASINETs vårutgave
    KINOBRANSJEN13. mai 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Det siste kuppet
Anmeldelse: Mio – Eventyr i Middelhavet