• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Me and Earl and the Dying Girl

KINOMAGASINETs anmelder gir Me and Earl and the Dying Girl terningkast fem.

: Me and Earl and the Dying Girl

5
Karakter:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Me and Earl and the Dying Girl
Stina Ueland
24. september 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 25.09.2015
Sjanger: Drama
Regi: Alfonso Gomez-Rejon
Manus: Jesse Andrews
Skuespillere: Thomas Mann, RJ Cyler, Olivia Cooke, Nick Offerman, Connie Britton, Molly Shannon, Jon Bernthal, Katherine Hughes
Musikk: Brian Eno
Produksjonsselskap: Indian Paintbrush
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 105 min
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Denne filmen inneholder enkelte dramatiske scener og har en alvorlig tematikk. Til tross for dette antas filmen ikke å være skadelig for yngre barn da tematikken er fremstilt på en dempet måte og de dramatiske scenen er kortvarige. Filmen blir derfor tillatt for alle.

HANDLING

Greg tilbringer mesteparten av tiden sin på å lage parodier på klassiske filmer med bestevennen Earl. Så blir han venn med klassekameraten Rachel, som er diagnosert med kreft, og hele livet hans blir snudd på hodet.

Me and Earl and the Dying Girl er ikke en film om kreft, men om identitet og vennskap. Dette er årets beste high school-film.

Me and Earl and the Dying Girl er en film som tar opp et ganske dramatisk og trist tema; kreft.

Og dette er langt fra første gang dette er tema for en ungdomsfilm. Forskjellen mellom mange av disse andre filmene og Me and Earl and the Dying Girl er at mange av de andre filmene fokuserer på å skape drama, ofte med et kjærlighetforhold i fokus. Men Me and Earl and the Dying Girl er ikke en slik film. Det har ingen romantisk historie. Den er ikke forutsigbar, romantisk eller full av klisjeer. Den er original, overraskende morsom, og best av alt: den er veldig realistisk.

Dette er takket være manusforfatter Jesse Andrews og regissør Alfonso Gomez-Rejon!

Jesse Andrews har skrevet boken som filmen er basert på. Andrews har også bearbeidet bokens manus til å tilpasse filmen, og resultatet er en morsom, men rørende «coming of age»-film utenom det vanlige. Historien er kanskje klisjéfylt, men resultatet er alt annet enn. Karakterene er interessante og akkuratt passe spesielle. Handlingen gjør lurt i å se på det tragiske med et ofte humoristisk og lekent blikk, for det er altså dette som klarer å skille Me and Earl and the Dying Girl fra alle andre ungdomsfilmer om kreft.

Alfonso Gomez-Rejon er mest kjent for sitt arbeid med American Horror Story, og for være den tidligere læregutten til Martin Scorsese. Dette er hans andre spillefilm. Gomez-Rejon ser nå ut til å endelig funnet sin personlige filmstil, som er preget av eventyrlyst, humor og originalitet. Hans lekne og litt rare sans for humor fungerer perfekt i Me and Earl and the Dying Girl, og hans regitalent kombinert med et veldig godt manus av Jesse Andrews resulterer en en helt unik high school-film.

I Me and Earl the Dying Girl får Gomez-Rejon vist frem sine mange talenter med blant annet stop motion-animasjon, tilbakeblikk-sekvenser, og lange tagninger, der sistnevnte gir skuespillerne muligheten til å vise hva de kan.

Det er tider der Me and Earl and the Dying Girl minner litt om en Wes Anderson-film. Dette er takket være den flotte kinematografien, som Chung-hoon Chung har stått for. Huset til Greg er fullt av små og spesielle objekter, som hadde passet rett inn i en Anderson-film. Tapetet er som tatt rett ut fra The Royal Tenenbaums, og i likhet med Andersons filmer er også Me and Earl and the Dying Girl delt inn i forskjellige kapitler.

Thomas Mann, Olivia Cooke og RJ Cyler gjør en stødig jobb i filmens hovedroller, og spesielt en av disse skuespillerne imponerte kraftig. Olivia Cooke, best kjent for sine skrekk og sci-fi-roller, spiller kreftrammede Rachel med så mye overbevisning at det var direkte vondt å se på hennes utvikling etterhvert som hun ble sykere og sykere, og vitne hvordan hun prøvde å takle diagnosen sin.

Som hovedrolleinnehaveren Greg, bærer Thomas Mann store deler av filmen på sine skuldre. Hans karakter er sarkastisk, morsom, men til tider veldig selvopptatt. Men på tross av hans mindre positive trekk kan man ikke la være å like denne karakteren. Hans syn på verden, og spesielt konseptet «venner», er morsomt, men litt trist.

Greg og Earl er venner, men Greg foretrekker å kalle Earl en «kollega», fordi de lager filmer sammen. Begge to er lidenskapelig opptatt av klassiske filmer, og deres hobby er å lage kortfilmer basert på disse filmene, ofte med et humoristisk og satirisk preg. Me and Earl and the Dying Girl er derfor proppfull av filmreferanser, og enhver filmelsker vil ha glede av å se denne filmen.

Nick Offerman, Connie Britton og Molly Shannon gjør en kjempejobb i rollene som foreldrene til Greg og moren til Rachel. De gjør et portrett av tre realistiske foreldreroller, som alle prøver å finne ut hvordan de skal veilede barna sine, uten å være påtrengende og urettferdige. Særlig Molly Shannon gjør en flott jobb i rollen som moren til Rachel, som prøver å kompensere for sin sorg med varme klemmer og et stort inntak med vin.

Disse tre karakterene bidrar til å skape dybde og varme i filmen, og en film om tre forvirrede ungdommer som prøver å finne sin egen identitet kunne fort blitt slitsom uten disse omsorgsfulle og fornuftige voksenkarakterene på sidelinjen.

Filmens lydspor av Brian Eno er nydelig, og full av stemning og følelser. Hans musikk er med på å fange meg inn i filmen, og den slipper aldri taket. Gjennom hele filmen er musikken med på å skape stemning. I de mest rørende scenene er det ingen tvil om at Enos musikk spilte en stor rolle i de følelsesmessige reaksjonene jeg opplevde. Den rette musikken er viktig i en film, og Me and Earl and the Dying Girl er et eksempel på hvor fint resultatet kan bli om det blir utført korrekt.

Me and Earl and the Dying Girl er ikke bare en film for ungdommer i en identitetskrise. Det er en film for alle som engang har vært en ungdom, og alle som er på vei inn i ungdomsperioden. Det er en film for alle musikk- og filmelskere, og spesielt sistnevnte kommer til å kose seg med alle referansene som dukker opp i løpet av filmen.

Stor takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
24. september 2015
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Everest (3D)
Anmeldelse: The Visit