• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Macbeth

Macbeth er en visuelt slående film, med noen av de mest imponerende krigsscenene vår anmelder har sett på film.

: Macbeth

4
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Macbeth
Stina Ueland
24. desember 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 25.12.2015
Sjanger: Drama, krigsfilm
Regi: Justin Kurzel
Manus: Jacob Koskoff, Michael Lesslie, Jacob Koskoff, Michael Lesslie, Todd Louiso
Skuespillere: Michael Fassbender, Marion Cotillard, David Thewlis, Sean Harris
Musikk: Jed Kurzel
Produksjonsselskap: See-Saw Films, DMC Film
Distribusjon: SF Norge
Nasjonalitet: Frankrike/Storbritannia/USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 53 min.
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Gjennomgående dyster stemning og nærgående drapsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

I Skottland på 1000-tallet får krigeren Macbeth, Thane of Glamis, beskjed fra noen hekser om at han en dag kommer til å bli konge. Hans kone oppmuntrer han til å gjør alt han kan for å få dette til å skje, som involverer å drepe den nåværende kongen, Duncan. Men dette er bare begynnelsen, og Macbeth, som etter kort tid blir preget av maktgalskap, må ta konsekvensene av handlingene sine.

Macbeth er en Shakespeare-film der poesien ligger i det visuelle, ikke i dialogen.

Shakespeares Macbeth har engasjert flere kjente regissør til å lage film basert på teaterstykket om den skotske kongen preget av maktgalskap. Blant annet Roman Polanski og Orson Wells har gjort det. Denne gangen er det australske Justin Kurzel som har påtatt seg den ambisiøse oppgaven.

Macbeth er uten tvil et av Shakespeares mest blodige teaterstykker, og dette skildes også godt i filmen. Kurzel har laget en brutal og voldelig film, der krigs- og mordscenene er ekstremt grafiske. Men filmens kinematografi, spesielt fargebruken, gjør krigsscenene til et kunstverk, der det hele fremstår som mer vakkert enn vondt. Det er grotesk og brutalt, men man kan ikke la være å se bort, for det er også visuelt slående.

Kinematograf Adam Arkapaw, som tidligere har gjort en strålende jobb med blant annet TV-seriene True Detective og Top of the Lake, har skapt en enorm råhet og realisme med bildene sine i Macbeth.

I mange av filmens scener, spesielt krigsscenene, er det tatt i bruk ekstrem slow motion. Justin Kurzel har valgt å periodevis senke tempoet i Macbeth, og resultatet er imponerende. Alle små detaljer blir lagt ekstra godt merke til, og disse scenene føles skitne, rå og brutale på en helt annen måte enn om de hadde blitt vist i vanlig hastighet med 24 bilder i sekundet. Denne bruken av sakte bevegelse, sammen med filmens bruk av farger, resulterer i noen av de mest imponerende krigsscenene jeg har sett på film.

Handlingen i Macbeth foregår i Skottland, og store deler av filmen finner sted i kalde, våte og vindfulle landskap. De vanskelige omgivelsene er til å ta og føle på, og man kan nesten kjenne kulden på kroppen.

Men det er ikke bare det visuelle som gjør inntrykk i Macbeth. Også lyden spiller en stor rolle. Lyden i filmen er høy, voldsom, og alltid til stede. Filmusikken er komponert av Jed Kurzel, regissørens bror, og han gjør en strålende jobb. Musikken er mørk og dyster, og bygger på den allerede eksisterende følelsen av uro.

Skuespillerne er dyktige, og spesielt Michael Fassbender og Marion Cotillard gjør en flott jobb. Fassbender overbeviser i rollen som den maktsyke kongen preget av post-traumatisk stress, og Cotillard imponerer som Lady Macbeth. Fassbender har utviklet en karriere ut av å spille kompliserte og ofte plagede karakterer, og hans tolkning av Macbeth er intet unntak.

Jeg skulle gjerne ønsket å se mer av handlingen som er satt utenfor alle mordene og elendigheten. Det viktigste temaet i filmen er hovedkarakterens økende maktsykhet, men dette blir ikke undersøkt i en så stor grad som jeg skulle ønske. Macbeth blir sakte men sikkert mer og mer mentalt ustabil, men Kurzel har valgt å fokusere på handlingene denne karakteren utfører, i stedet for å fokusere på selve karakteren og hans utvikling i løpet av filmen.

Der krigsscenene og drapsskildringene blir spolt ned og nøye inspirert, hastes det gjennom store deler av resten av handlingen. Denne delen av filmen fremstår derfor ofte som overfladisk og uviktig, noe den ikke burde ha gjort.

Filmen føles veldig autentisk og tro til tid og sted, ved hjelp av det skotske landskapet og det faktumet at skuespillerne snakker med skotske dialekter, med autentisk Shakespeare-dialog. Men skotske aksenter gjør det også vanskelig å forstå store deler av det som blir sagt, ettersom Kurzel har insistert på å la alle karakterene hviske og mumle dialogen sin.

Baz Luhrmanns filmversjon av Romeo & Juliet ble, i sin tid, kritisert fordi karakterene nærmest ropte linjene sine. Her blir det derimot gjort det stikk motsatte, men det er dessverre til større irritasjon enn nytte. Når man er avhengig av tekstingen fordi det er vanskelig å høre og forstå dialogen i film som man strengt tatt burde kunne sett uten tekst, da har man et problem.

En stor takk til Trondheim Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
24. desember 2015
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Solan og Ludvig: Herfra til Flåklypa
Anmeldelse: En mann ved navn Ove