• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Louder Than Bombs

Joachim Trier har med Louder Than Bombs skapt enfilm som lar tilskuerne se, høre og ikke minst tenke over hva som faktisk er mer høylytt enn bomber. Terningkast fem fra KINOMAGASINET.

: Louder Than Bombs

5
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Louder Than Bombs
Katrine Wang Svendsen
4. oktober 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 02.10.2015
Originaltittel: Louder Than Bombs
Genre: Drama
Skuespillere: Isabelle Huppert, Gabriel Byrne, Jesse Eisenberg, Amy Ryan, Rachel Brosnahan, David Strathairn
Regi: Joachim Trier
Manus: Eskil Vogt, Joachim Trier
Nasjonalitet: Norge / Danmark / Frankrike
Språk: engelsk
Musikk: Ola Flottum
Produksjonsselskap: Motlys AS
Distribusjon: SF Norge
Produksjonsår: 2015
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne filmen har en gjennomgående mørk stemning. Filmen inneholder også korte innslag fra krig og seksuelle skildringer som kan virke forstyrrende på 9-åringer. Filmen får derfor aldersgrense 12 år.

HANDLING

Tre år etter fotografen Isabelle Reed's død i det som tilsynelatende var en bilulykke, må enkemannen Gene fortelle sin yngste sønn Conrad hva som egentlig skjedde. Han ber sin eldste sønn Jonah om å komme hjem for å hjelpe, men istedenfor vender han seg mot ham. Jonah har sitt eget bilde av sin mor og er ikke villig til å gi det opp.

Louder Than Bombs er en vakker film om hvordan man kan håndtere det livet gir oss, samtidig som det er opp til enhver tilskuer hva de ønsker å få ut av filmen. Komplisert og enkel på samme tid.

Louder Than Bombs, en tittel hentet fra den britiske dandypoprockerne The Smiths samlealbum, som videre spores tilbake til et dikt av Elizabeth Smart, er tittelen på Joachim Triers internasjonale debut.

Trier er norsk filmregissør som virkelig setter Norge på kartet innen filmregi med sin nyeste film Louder Than Bombs. Han har studert ved European Film College i Danmark og National Film & Television School i London. Han startet med å lage kortfilmer, men filmene mange nok har hørt om er langfilmene Reprise (2006) og Oslo, 31. august (2011).

Filmen innledes lydløst ved å presentere de mange som har samarbeidet med dette prosjektet mot en sort skjerm. I det fortellingen starter blir vi presentert for et nyfødt barns hånd. Hånden holder rundt fars finger, men ellers er det ingen lyd og i et øyeblikk er det bare et vakkert, rent og uskyldig øyeblikk i en verden som skal vise seg å være nok så kaotisk.

Historen oppsummert: En familie som tvinges til å nok en gang håndtere konen og morens tragiske død, tre år etter selve hendelsen. Det skal lages en utstilling med fotografen Isabelle Reeds (Isabelle Huppert) fotografier, historie og hennes liv som en betydningsfull journalistfotograf. Samtidig skriver Richard (David Strathairn) en sak om sin gode kollega og ønsker å inkludere det faktum om at Isabelles død var selvmord. Saken tvinger faren (Geene Reed) til å både gå igjennom en rekke av Isabelles gamle ting, samt at den yngste sønnen Conrad (Devin Druid) nå må få vite sannheten. Det hele er lettere sagt en gjort for en familie som tilsynelatende aldri har tatt et felles oppgjør med hendelsen.

Ut i fra filmens ramme kunne dette være en film med en rett frem handlingslinje om familien som skal håndtere en konflikt, må overkomme sorg, foreldrerollen, å vokse opp, for deretter å gjenforenes i den perfekte familiære harmoni. Louder Than Bombs er langt fra dette, eller på en annen måte så er Louder Than Bombs enormt mye mer enn dette.

Gjennom filmens nærmere to timer, får tilskuere kun se noen få dager i Reed-familiens liv. Trier bruker på ingen måte filmens lengde i å utvikle en lang historie, isteden vier han tiden til karakterene og deres mangfoldige sider, til det visuelle, og ikke minst til å skape en hel rekke inntrykk hos tilskuerne. Den gir stort rom for å tenke, og ikke minst for å tenke over filmens tittel.

For min del gikk jeg gjennom en rekke situasjoner som kan oppfattes som «louder than bombs» i forhold til filmens audiovisuelle virkemidler. Er sannheten mer høylytt enn bomber? Er hemmeligheter? Er det konfrontasjonene som er mer høylytt enn bomber? En ting er sikkert og det er at stillheten i alle fall er det mest høylytte av alt!

Lyd er en viktig faktor i denne filmen, ikke minst det store fravær av ikke-diegetisk musikk. Det meste av lyden kommer innen i fra historien og lyden av detaljer som sko på grus, hånd på dørhåndtaket, fingre som trykker på mus-tasten under spill høres høyt og tydelig. De øyeblikkene hvor ikke-diegetisk musikk brukes, er det ofte dempet, mykt og tidvis også en kald klang i det hele. Ikke kaldt på en frastøtende måte, men kald på en ensom, forvirret og trist måte. Filmens auditive stil tvinger tilskueren til å legge mer merke til det visuelle Trier viser oss.

Visuelt sett bruker Trier mye tid på å flette tid, drømmer, karakterer og minner sammen. Enkelte klipp er dokumentariske og binder filmens dramatiske tematikk til virkeligheten. Noen klipp er vakre, kunstige med et merke av spesialeffekter, samtidig som de illustrerer drømmer og minner på en særegen måte. Andre klipp flettes mellom nåtid og fortid. Det avdøde Isabelle har en viktig rolle gjennom hele filmen, selv om hun kun tidvis er med, hvor situasjoner fra tiden før hennes død avdekker en dysfunksjonell familie. En familie som både elsker hverandre og som fungerer på sitt eget vis, men samtidig som er splittet på mange måter.

Sekvens for sekvens preller Trier lag for lag som på en løk og avdekker sannhetene med familiens fortid. Hver eneste visuelle illustrasjon underbygger en realistisk familie og situasjon, samtidig som den skaper emosjonelle bånd og konflikter. Både for tilskuer og for filmens karakterer blir det et oppgjør om at ingen ting kan konfronteres før man vet hva konfrontasjonen egentlig innebærer.

Jeg er ikke i tvil om at Trier også har valgt ut de rette skuespillerne til rette roller. Isabelle Huppert gjør en inntrykksfull opptreden i de sekvensene hun er med i. Hun fremstår både som tom og sliten, samt kjærlig og god. Hun blir som et speil av de mange karakterenes oppfattelse av henne – logisk nok da hun ofte dukker opp i erindringer, drømmer eller fantasier.

Gabriel Byrne gjør også en stødig jobb. Som alenefar skal det mye til å ikke ha en rolle som styrer både familien og filmen. Allikevel er hans karakter rolig og muligens for avbalansert i en familie som er i kaos.

Jesse Eisenberg er alltid god til å spille smart, konfliktfylt og ikke minst tynget av sitt eget liv og valg. Han fremstår som den mest stabile i filmens innledning og bryter mer og mer opp i det Trier avslører karakteren Jonahs emosjonelle bagasje.

Sist men ikke minst må det meste av rosen gå til unge Devin Druid. Det er sjeldent å se en skuespiller klarer å illustrere en ungdom som både er deprimert, ensom, fortvilet, rar, kreativ og forelsket. Druid gjør karakteren Conrad til en ekte klein tenåring som aldri overdriver sin handling eller reaksjon. Det er denne karakteren som nok må gjennomgå den største konfrontasjonen rundt moren, men samtidig ser det ikke ut til at konfrontasjonen er det verste, men unngåelsen av konfrontasjonen som har gjort han til den han er.

Louder Than Bombs er på mange måter lite overraskende. På samme tid gir filmen tilskuerne et stort ansvar med å fylle inn filmens totale opplevelse på egenhånd. Trier styrer skipet og påvirker tilskueren på mange måter, men jeg tror en rekke tilskuere vil ha sin egen spesielle opplevelse av filmen.

For min personlige del var filmen som en eneste lang tankerekke. Situasjoner, dialoger, personer, drømmer, minner, potensiell utvikling og mer som det skiftes mellom i tid og utide. Noe virker å spore av – med hensikt, vel å merke – mens annet er morsomt eller bare rart. Tilsammen fører tankerekken oss allikevel til rett sted, til en form for resolusjon som ikke gjør at vi glemmer, men som gjør at vi kan bevege oss fremover.

Louder Than Bombs er en godt gjennomført film på mange måter, men den er ikke for alle. Jeg vil tro at for noen vil den være for åpen eller for inviterende til å forme deler av filmen selv. Slik vil det ofte være da noen ønsker seg filmer med tydelig narrativ og konkret avslutning.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
4. oktober 2015
Katrine Wang Svendsen https://www.facebook.com/catbeist

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET og kinosjef hos Nordisk Film Kino Hønefoss.

Relaterte sakerKino
  • Ny trailer: Louder Than Bombs 14.09.2015
  • Louder Than Bombs avslutter i Haugesund 04.08.2015

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Intern
Anmeldelse: Unfriended