• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Lady Bird

KINOFILM : Lady Bird

5
Karakter:

Konklusjon:

Alt i alt er Lady Bird en velskrevet, velregissert og velspilt oppvekstskildring som mange kan identifisere seg med og kjenne seg igjen i uavhengig av kjønn.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Lady Bird
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
16. mars 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 16.03.2018
Sjanger: Komedie
Skuespillere: Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Timothée Chalamet, Odeya Rush, Lucas Hedges, Beanie Feldstein, Jake McDorman
Regi og manus: Greta Gerwig
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 33 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Scott Rudin Productions, Entertainment 360, IAC Films
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: Alle
Begrunnelse: Denne filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på barn. Filmen blir derfor tillatt for alle.

HANDLING

Christine (Saoirse Ronan) lengter vekk fra det stillestående livet i Sacramento og forsøker å komme inn på college i New York. Hun er på kant med moren, som hun er mer lik enn hun ønsker å innrømme, og har omdøpt seg selv til Lady Bird for å skille seg ut. Veien mot å bli 18 år er fryktelig lang når man har et mye større vingespenn enn omgivelsene tillater.

Lady Bird er en god oppvekstskildring satt til Sacramento i California rundt år 2002-2003.

I Lady Bird møter vi Christine (Saoirse Ronin), som har valgt å gi seg selv navnet «Lady Bird».

Hun går på en katolsk skole for jenter og har vokst opp under trange kår. Filmen følger hennes liv i hennes siste år på high school.

Filmen er både skrevet og regissert av Greta Gerwig, og dette er hennes regidebut.

Det kommer tydelig frem gjennom filmspråket at Greta Gerwig kommer fra indiefilmmiljøet. Her er fokuset på menneskene og relasjonene, og det er ingenting som er glattpolert – slik det ofte er i Hollywood-produksjoner.

Filmen flyter godt og det er aldri noe dødtid eller unødvendige scener, kanskje med unntak av slutten.

Dette er en gjennomført god film, og det er vanskelig å peke på noe konkret som trekker filmen ned, bortsett fra akkurat dette med slutten. Filmen hadde nemlig klart seg minst like godt uten de siste sekvensene.

Skuespillerne gjør en god jobb, og bikarakterene underspiller heller enn å overspille, noe som øker troverdigheten og virkelighetsfølelsen.

Alle personene vi møter i filmen kunne vært personer fra mitt eget liv.

Saoirse Ronan gjør en formidabel jobb i hovedrollen som den 17 år gamle «Lady Bird», og Laurie Metcalf gjør en strålende jobb med å portrettere hennes mor.

Saoirse Ronan som Lady Bird og Laurie Metcalf som moren Maron i Lady Bird

Lady Bird er en film om identitet. Den handler om hvordan en ung jente forsøker å finne sin plass i verden, og dette gjøres ved å vise oss dagligdagse utfordringer og hindringer. Dette er med på å la tilskuerne identifisere seg med hovedrollen. Jeg var selv i den alderen på den tiden filmen er lagt til, og selv om jeg er av det motsatte kjønn, så var det allikevel mange situasjoner jeg kjente meg altfor godt igjen i.

Lady Bird handler også om relasjoner. Først og fremst handler det om relasjonen mellom «Lady Bird» og moren. Dette forholdet blir skildret på en måte som klarer å vise både kjærligheten og frustrasjonen mellom dem begge, mye takket være den gode kjemien skuespillerinnene imellom.

Også her var det mange situasjoner og øyeblikk som minnet meg om mitt forhold til min mor da jeg selv var i tenårene. Men Lady Bird handler også om andre relasjoner; relasjoner til de andre familiemedlemmene, relasjoner til kjærester, relasjoner til venner og relasjoner til andre viktige voksenpersoner i en tenårings liv.

Lady Bird handler til sist også om overgangsfaser. Underliggende til både identitetskrisen og relasjonene finner vi ei jente som er i ferd med å bli voksen og selvstendig. Ei jente som forsøker å løsrive seg fra foreldrene, som fortsatt spiller en utrolig viktig del i livet hennes, spesielt i form av kjærligheten de kan gi. Det handler også om overgangen fra å bo hjemme til å flytte vekk for første gang, fra high school til college.

Saoirse Ronan i tittelrollen Lady Bird

Ikke minst handler Lady Bird om valgene man tar, grunnen til at man tar dem og konsekvensene som følger. Men alt dette er noe vi leser ut av filmen, for fokuset er hele tiden på «Lady Bird» og hvordan hun opplever livet. Som tilskuere får vi se situasjonen utenifra, noe som skaper et nytt perspektiv på situasjoner mange vil kjenne seg igjen i, eller mimre tilbake til.

Humoren er tilstede på en så naturlig måte at man nesten ikke tenker at det er skrevet. Balansen mellom alvor, humor, hjertevarme og fortvilelse fungerer utmerket.

Musikken i filmen er tidsriktig og veldig variert, og jeg må innrømme at jeg flirte litt ekstra i en scene hvor karakterene er utkledd i cowboy-kostymer og danser stilledans til Bone, Thugs ’n’ Harmony sin låt «Crossroads».

Lady Bird viser at det ikke er noen grunn til at filmindustrien skal være så mannsdominert, og det er velfortjent at den ble nominert til Oscar for beste film, beste manus, beste regi, beste skuespillerinne og beste biskuespillerinne.

Takk til SF Kino Ski for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
16. mars 2018
Bjørn-Harald L. Sønsthagen https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Røverdatter
Anmeldelse: Tomb Raider