• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Kristoffer Robin og Ole Brumm

KINOFILM : Kristoffer Robin og Ole Brumm

5
Karakter:

Konklusjon:

En sykt koselig – men likevel melankolsk film. Et herlig gjensyn med gjengen fra hundremeterskogen og har du et forhold til disse karakterene vil nok filmen treffe blink. Uavhengig om du er voksen eller ikke.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Kristoffer Robin og Ole Brumm
Alexander Svanåsbakken
26. september 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.09.2018
Originaltittel: Christopher Robin
Skuespillere: Ewan McGregor, Hayley Atwell
Regi: Marc Forster
Manus: Alex Ross Perry, Tom McCarthy
Produsent: Brigham Taylor, Kristin Burr, Renée Wolfe og Jeremy Johns
Foto: Matthias Königswieser
Musikk: Geoff Zanelli
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk/Norsk
Lengde: 1 t. 43 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: Walt Disney Pictures
Distribusjon: The WaltDisney Company Nordic
Aldersgrense: 6 år
Begrunnelse: Enkelte mørke og dramatiske scener gjør at denne filmen får 6-års aldersgrense.

HANDLING

Kristoffer Robin er voksen og i en jobb der han er overarbeidet, underbetalt og står overfor en usikker fremtid. Han har egen familie, men hans arbeid har blitt selve livet og han har liten tid til sin kone og datter. Kristoffer har glemt sin idylliske barndom, som han tilbrakte med sin kjære bjørn og hans venner.nMen når han blir gjenforent med Ole Brumm, nå litt mer fillete og skitten etter mange år med klemmer og lek, blir deres vennskap gjenopplivet. Kristoffer blir minnet om de endeløse dagene fra en lykkelig barndom med barnlig underverk og gleden av å ha masse av tid til ikke å gjøre noe som helst.

Kan Kristoffer Robin og Ole Brum få oss til å bli like glad som Ole Brumm blir når han spiser honning? Kan den overraske like mye som det Paddington filmene har gjort? Er den kosemoselig!?

Kristoffer Robin og Ole Brumm er egentlig en rar film å ha forhåpninger til.

Men dog, så hadde jeg et håp, innerst i hjertet mitt, at dette skulle bli en søt og sjarmerende film. Etter mesterverkene som er Paddington  (2014) og Paddington 2 (2017), vet jeg at denne typen film plutselig overrasker og hever seg over nostalgien og sentimentaliteten, og blir en film som har noe på hjertet.

Heldigvis er Kristoffer Robin og Ole Brumm en slik film. I hvert fall nesten.

Den når ikke helt opp til nivået hvor Paddington befinner seg, med sitt sjarmerende ytre og en overraskende dyp sosial kommentar om innvandring, det å være annerledes og at verden hadde vært bedre om alle bare var litt snillere med hverandre. Det er likevel noe behagelig lite viktig og upretensiøst med Kristoffer Robin og Ole Brumm.

Det som gjør denne filmen så fin er hvor utrolig sjarmerende den er, og hvor koselig det er å se Ole Brumm, Nasse Nøff, Tigergutt, Tussi, Kengubarnet, Petter Sprett, Ugla og Kengu vandre rundt. Jeg føler at de virkelig har forstått karakterene, og de kunne glidd rett inn i tegnefilmene og TV-seriene.

Jeg elsket designet til dem. Den kosebamselooken gir det hele en ekstra dimensjon som passer perfekt inn.

Kristoffer Robin har blitt voksen. Han har en jobb han ikke liker, og en familie han ikke ser ofte nok på grunn av jobb. Han har nærmest stoppet å smile og le. Da kommer plutselig Ole Brumm inn i livet hans igjen. Ole Brumm finner ikke de andre vennene sine og behøver Kristoffer Robins hjelp. Gjennom å hjelpe Ole Brumm så lærer Kristoffer Robin seg hva som faktisk er viktig i livet. Det er så tradisjonelt som det går an.

Til tross for dette, så satt jeg med et smil om munnen gjennom hele filmen, og et par tårer i øynene ved noen øyeblikk.

Ikke triste tårer, men et eksempel er når tigergutt begynner å synge sangen sin, så var det noe med hele den konteksten som gjorde at jeg kjente det begynte å bli litt fuktig i øynene.

Ole Brum, Nasse Nøff, Tussi og Tigergutt slapper av på stranda.

Det var Disney-filmer som lærte meg å gråte av film, og de vet fortsatt hvordan de skal få det til. Selv om det kan være litt over-sentimentalt til tider så vet Disney hvordan det gjøres. Det er sånn jeg er satt sammen, men det vil nok ikke nødvendigvis ha den samme emosjonelle kraften hos alle. Filmen klarer fint å ikke gjøre det alt for emosjonelt og sentimentalt uten at den mister den delen av seg. Det er en viktig del, det er bare ekstremt vanskelig å finne den balansen som fungerer. Den balansen er dessverre ulik fra person til person, og det er sikkert noen som vil finne denne filmen heller litt over. For meg gjorde den absolutt ikke det.

Kristoffer Robin (Ewen Mcgregor) går gjennom et grått London med Ole Brumm.

Kristoffer Robin og Ole Brum handler stort sett om viktigheten av å gjøre ingenting, og tilbringe tid med familien sin. Kristoffer Robin gjør alt annet enn ingenting. Heldigvis er Ole Brum en mester i å gjøre ingenting. Jeg vet ikke om dere vet det, men han gjør ingenting hver dag! Det er egentlig utrolig hvor typisk denne filmen er, men likevel er den så bra.

Ikke gi slipp på barndommen din, ikke glem å lek, ikke frata ungen din viktig leketid, ikke prioriter jobb fremfor familien din. Det er blitt gjort tusen ganger før, men likevel klarer filmskaperne å gjøre det med såpass sjarm og den overbruker ikke den innebygde nostalgibomben som er er når man lager en film med gjengen i hundremeterskogen. Det beste jeg kan si om filmen er at den føles som en Ole Brumm-film.

En ting jeg likte godt var hvordan filmen var så lite tullete. Den prøvde seg av og til, men det føltes som det ikke passet inn med resten av filmen. Det er heller en melankoli som gjennomsyrer filmen. I hvert fall så mye melankoli du kan finne i en Disney-film. Det er kanskje det som overrasket meg mest med filmen. Det er ikke bare en haug med tull og tøys – og så lærer Kristoffer Robin leksen sin. Jeg ble oppriktig engasjert, og med unntak av noen øyeblikk hvor de prøver å være alt for tøysete, så er det en film som tar både Kristoffer Robin og dyrene seriøst.

Den går litt overtydelig til verks av og til, og spesielt på slutten. Det er noen litt overdrevne scener for å vise hvor langt unna Kristoffer Robin har kommet seg selv som barn. De føles litt unødvendig og malplassert. Det må ha vært en bedre eller enklere måte å løse det på. Det er sånne øyeblikk som får meg til å tenke at filmen kunne blitt en fiasko, men de har åpenbart klart å redde seg inn.

Jeg så den med norsk dubbing så det er av og til litt vanskelig å vite om noe av overtydeligheten som kommer fra dubbingen eller om den er der fra før. Norske stemmer har en tendens til å smøre litt ekstra tykt på. Det skal sies at jeg syns de gjorde en god jobb her. Det har egentlig ikke så mye å si når det er dyrene som snakker, men menneskene er litt distraherende.

Kristoffer Robin og Ole Brumm i hundremeterskogen

Filmen er overraskende morsom. Mesteparten av humoren kommer i interaksjonen mellom Kristoffer Robin og resten av gjengen i hundremeterskogen. Det er en type humor som jeg vil kalle koselig humor. Den har noen morsomme øyeblikk ellers også, men ikke alle de funket så bra for meg. Det er hvordan filmen fremstiller Ole Brum og gjengen hvor filmen briljerer.

Dette er en film som jeg i utgangspunktet tenkte var en veldig sterk firer. Men siden den fikk meg til så godt som å gråte en skvett, og jeg koste meg gløgg i hjel, så fortjener den en femmer!

Relaterte sakerAnmeldelseBarnDisneydramaForsidenNostalgiOle Brum
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. september 2018
Alexander Svanåsbakken https://www.facebook.com/alexander.svanasbakken

Journalist for KINOMAGASINET og utdannet filmregissør.

Relaterte sakerAnmeldelseBarnDisneydramaForsidenNostalgiOle Brum
  • Slik er Disney-året 2018 11.01.2018
  • CinemaCon 2018, dag 2: Walt Disney-presentasjon 24.04.2018
  • CineEurope 2018, dag 3: Walt Disney 14.06.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Nun
Anmeldelse: Når jeg faller