• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Jigsaw

KINOFILM : Jigsaw

1
Karakter:

Konklusjon

Jigsaw er en film med lite å tilby. Karakterene er uinteressante, Tobin Bell ser ut som han kjeder seg grenseløst i rollen som Jigsaw, historien er kjedelig og «twisten» er helt skandale. Selv til å være en «reboot» av en allerede utslitt filmserie når dette nye lavmål i skrekkfilmsjangeren.

 

Eksterne lenker

Anmeldelse: Jigsaw
Aleksander Koren
Aleksander Koren
5. november 2017

FILMFAKTA

Originaltittel: Jigsaw
Norgespremiere:
 10.11.2017
Sjanger: Grøsser / Skrekkfilm / Thriller
Skuespillere: Laura Vandervoort, Tobin Bell, Callum Keith Rennie
Regi: Michael Spierig, Peter Spierig
Manus: Josh Stolberg, Peter Goldfinger
Nasjonalitet: Canada / USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 32 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Twisted Pictures
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Aldersgrense: 18 år

HANDLING

En rekke lik begynner å dukke opp på offentlige steder med sterke hint om at det er Jigsaw-morderen John Kramer, som døde for 10 år siden, står bak.

Torturporno-franchisen Saw er tilbake i dette slappe forsøket på revitalisering i Jigsaw, syv år etter Saw 3D, som gjør dette til den åttende filmen i rekken.

Som enhver populær franchise i skrekkfilm-sjangeren er det nå tid for en ny runde, og Jigsaw-morderen John Kramer er tilsynelatende tilbake med et nytt spill i Jigsaw, til tross for at karakteren John Kramer har vært død i hele ti år innenfor filmens tidslinje.

Etter den enorme suksessen til originalfilmen Saw (2004) – en spennende film om to menn lenket til et rør i et tilsynelatende lenge forlatt gammelt bad som må forsøke å finne ut hvorfor de er fanget der og hvordan de kan unnslippe, har Lionsgate studio benyttet premisset til å skvise ut en oppfølger hvert eneste år, helt til folk gikk lei og studioet slapp sitt foreløpig «siste kapittel» i 2010 med syvende filmen i serien.

Saw-konseptet spiller på den kreative seriemorderen Jigsaw, eller John Kramer som han egentlig heter, og hans brutale metoder for å torturere, men også «redde» sine ofre: han velger nemlig ut personer han mener er syndere og plasserer de i et sykt spill som blir deres kamp for å overleve. Tanken er at de skal sette pris på livene sine etter å ha overvunnet dette spillet.

Premissene som originalfilmen satt har imidlertid blitt strukket tynnere av behovet for en enorm mengde oppfølgere.

«Vart du skræmt no?»

Det kan tenkes at franchise-skaperne James Wan (som også står bak nyere skrekkfilmer som The Conjuring-serien) og Leigh Whannell sin originale visjon for filmen var at Jigsaw-morderen Kramer skulle være en psykopat, mens oppfølgerne skulle behandle ham som en slags antihelt i et forsøk på å få tilskuere beroliget av å se mennesker de ikke bryr seg om bli torturert på overraskende kreative måter.

Man kan se dette på ofrene i Saw – en person som er i ferd med å bedra kona si, men likevel trekker seg, og en person med et «umoralsk» yrke som fotograf som spionerer på utro ektemenn, mens ofrene i øvrige filmer er tyver, mordere og lignende. Men allikevel ble filmene i serien bare svakere og svakere for hver utgivelse.

Det er lite nytt å fortelle om Jigsaw – den følger den samme formelen som alle de andre filmene i serien: en rekke mennesker våkner i fangenskap, omringet av diverse torturinstrumenter og feller, og må finne ut av hvorfor de er der og hvordan de kan unnslippe dette onde spillet. Parallelt følger vi etterforskningen av likene som etter hvert begynner å dukke opp i diverse offentlige steder, med ledetråder til politibetjentene som muligens er en del av komplottet.

Det mest overraskende med filmen er at den har droppet den visuelle stilen som de syv første filmene er preget av, sannsynligvis i et forsøk på å gjøre serien enda mer «stueren». Borte er det kalde, dystre, blåtonede fargepallettet, likeså den hyperaktive og kaotiske klippingen som preget torturscenene. Resultatet blir, overraskende nok, at filmen føles enda mer anonym, intetsigende og identitetsløs enn de øvrige filmene i serien.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
5. november 2017
Aleksander Koren
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden
  • Hacksaw Ridge: Pasifist i krigen 12.12.2016

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Det finnes ingen djevel

Anne Helen Houg20. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Blackbird

John Berge13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation

Kaisa Waldenstrøm Breiland13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Spionens kone

Torbjørn Grav4. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya

Anne Helen Houg26. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League

Matias Kjølstad24. mars 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: A Bad Moms Christmas
Anmeldelse: Juleblod