• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Ildens ansikt (Sauver ou périr)

KINOFILM : Ildens ansikt (Sauver ou périr)

5
Karakter:

Konklusjon:

Dette er rett og slett en filmatisk nytelse om hvordan livet brutalt kan bli snudd på hodet. Rørende, ærlig og gripende. En film du helt klart burde få med deg.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Ildens ansikt (Sauver ou périr)
Joachim Eikeri
20. oktober 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 25.10.2019
Originaltittel: Sauver ou périr
Sjanger: Drama
Skuespillere: Pierre Niney, Anaïs Demoustier, Vincent Rottiers
Regi: Frédéric Tellier
Manus: David Oelhoffen, Frédéric Tellier
Produsent: Julien Madon
Foto: Renaud Chassaing
Musikk: Christophe Lapinta
Nasjonalitet: Frankrike
Originalspråk: Fransk
Lengde: 1 t. 57 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskap: Single Man Productions
Distribusjon: Manymore AS
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Filmen inneholder flere realistiske og dramatiske ulykkesscener. Da disse ikke er nærgående skildret, får filmen aldersgrense 12 år.

HANDLING

Ildens ansikt portretterer Frank, en brannmann og snart familiefar. Hans kone er gravid og de venter tvillinger. Livet ligger til rette på alle måter. Dette glansbildet tar en brå vending da Frank, på jobb, på heltemodig vis leter etter sine kollegaer i et brennende hus. De slipper uskadd unna, men Frank kommer seg ikke ut i tide. Tragedien er et faktum. Han overlever så vidt, men med brannskader over store deler av kroppen.

Ildens ansikt er en alvorlig, men fin film. Dette er den andre filmen fra manusforfatter og regissør Frederic Tellier og historien er basert på en sann historie.

Frank, en brannmann og snart familiefar, blir utsatt for en ulykke på jobben. Filmen tar for seg ulykken, traumene og veien tilbake.

Filmen er på en måte delt opp i tre deler. Første del bygger karakterene. Spesielt Frank, men også hans kone og noen av hans kollegaer. Han har «alt». Han får anerkjennelse på jobben, har en flott kone som er gravid og alt ligger til rette for den hardt arbeidende brannmannen.

Andre del tar for seg ulykken og dens følger.

Den tredje delen handler i korte trekk om veien tilbake til virkeligheten, kjærligheten og seg selv. Men han reiser ikke alene. Filmen glemmer aldri de pårørende, helsepersonellet eller de som på en eller annen måte påvirkes av Franks tragedie.

Det er ingen tvil om at Pierre Niney, som spiller Frank, vil høste mye ros for sin opptreden i denne filmen. Han og Anais Demoustier, som spiller kona Cecile, er begge fantastiske i sine respektive roller. De har en kjemi som er troverdig. Og i scenen hvor vi er vitner til ulykken går tankene raskt til hva som nå er i ferd med å gå i oppløsning. Hvordan skal livet fortsette med kona, barna og den planen de hadde? Scenen er brutal og ærlig. Den er naturligvis vond å se, men den vekker også tanker rundt hva som nå vil komme og det at fremtiden og livet aldri vil bli det samme.

En av filmens sterkeste sider er det elegante portrettet av den indre, og den ytre traumatiske reisen til Frank. Ingen er slemme mot han, alle vil han godt. Og her viser filmen, til sitt ytterste, den indre kampen Frank må kjempe mot seg selv og tanken på hvem har blitt, hva han kan utrette i fremtiden og hvorfor han i det hele tatt skal leve videre. Det er utrolig sterkt da barna hans, ved deres første møte etter ulykken, bryter ut i redselsfull gråt ved synet av sin far. De må bæres ut og de tilstedeværende skylder på at de «bare er trøtte», men mørket og sorgen kryper over Frank. Han føler seg som et monster. Tanken på at han alltid vil bli beskuet på gata river i ham.

De mellommenneskelige relasjonene er til å ta og føle på. Det være seg omsorgen mellom helsepersonell og pasient, ulykkesoffer og omverden eller offer og familie. Alle disse relasjonene reflekteres rundt, og aspekter som ligger i at livet går videre, både for offeret og for de rundt. Her treffer filmen på mange områder. Og har en oppslukende evne til å få meg som publikummer til å reflektere, ikke bare i overflaten, men i det bredere spekter av tanker og følelser som dukker opp. For dette er jo realiteten for mange.

Det er dessverre mange som opplever denne type tragedie i det virkelige liv. Og filmen har en fantastisk evne til å minne oss om at ingen er udødelige, og at vi må passe på oss selv og nyte hver dag vi får her på jorda.

Og er ulykken ute, så følger det en prosess hvor det også finnes mange involverte, ikke bare den skadde. Dette tar filmen tak i, og dette behandles på en grundig måte. Dette er ikke enkelt for noen og det vil heller aldri finnes noen universell løsning for hvordan noe slik skal takles. Filmen dro meg inn og den fikk meg til å reflektere. Hvordan ville jeg reagert som offer eller pårørende.

Dette var, for undertegnede, en tårevåt filmopplevelse om hvor raskt livet kan bli snudd opp ned. Og hvordan traumer både psykisk og fysisk må bearbeides både innen og utenfra. Samtidig er det en hyllest til brannmenn og den fantastiske jobben de gjør. Frank, for en tragedie og for en helt. Bare tanken på å sette meg inn i hans verden, etter ulykken, er mer en jeg nesten orker å tenke. Filmen er spekket med symbolisme, god stemningsmusikk, realistisk refleksjon rundt alvoret og sorgen, og er en filmatisk nytelse, både for øyet, sjelen og refleksjonen.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. oktober 2019
Joachim Eikeri https://www.facebook.com/joe.eik

Frilans journalist og anmelder for KINOMAGASINET.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Maleficent: Mistress of Evil
Anmeldelse: Zombieland: Double Tap