• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: House of Gucci

KINOFILM : House of Gucci

3
Karakter:

Konklusjon:

Klærne er spektakulære. Skuespillerne er gode. Men deres indre tanker og motivasjoner er helt borte. Det blir en ren gjenfortelling av hendelser, uten emosjonell tilknytning.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: House of Gucci
Christian Høkaas
23. november 2021

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 26.11.2021
Skuespillere: Lady Gaga (Stefani Joanne Angelina Germanotta), Adam Driver, Jared Leto, Jeremy Irons, Jack Huston, Salma Hayek, Al Pacino
Sjanger: Krim / Drama / Thriller / Biografi
Regi: Ridley Scott
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år. En lite nærgående skildring av alminnelig seksualitet, samt et drap, gjør at filmen får aldersgrense 12 år.
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2021
Distributør: SF Studios

HANDLING

House of Gucci er inspirert av den sjokkerende sanne historien om familien bak det italienske motehuset Gucci. Patrizia Reggiani (Lady Gaga) er en outsider fra enkle kår, og når hun gifter seg inn i Gucci-familien, fører hennes uhemmede ambisjoner til at familiearven står i fare.

«It’s-a-me, a-Gucci!»

Med stereotypisk italiensk aksent og mye buzz i sosiale medier. House of Gucci er den nyeste ensemblefilmen til veteranen Ridley Scott. 

Ridley Scott fyller 84 år 30. november 2021 og er i full vigør. Det i seg selv er imponerende. I den alderen makter han å presentere to spillefilmer i 2021. Tidligere i høst med The Last Duel, som fikk strålende kritikk, men floppet på kino. Neste ut er House of Gucci, som jeg regner med blir en mye større kassasuksess. Men er den like god?

Et nærbilde av en gullklokke og den fabelaktige Adam Driver i dyr dress er filmens første utsnitt. Her serverer Ridley Scott en primo piatto med fashion, familie og velstand.

Patrizia Reggiani (Lady Gaga) er en ung og ambisiøs kvinne, som jobber i sin fars transportfirma. På en fest møter hun Maurizio Gucci (Adam Driver) og de faller for hverandre. Mye til hans fars ergrelse. Hans onkel Aldo Gucci (Al Pacino) er mer positiv, og inviterer dem til New York for å besøke ham. Aldo er nemlig sønnen til Guccio Gucci, som startet opp det verdensberømte moteimperiumet. Og under Aldos tid har varemerket eksplodert. Nå er det nye spillere på banen, som medfører både suksess og katastrofe.

Det er litt av en produksjon vi har å rutte med. Det er atskillig flere kostymeskift enn i løpet av én Melodi Grand Prix-kveld, og det er helt fantastisk å se arbeidet som legges ved alle detaljene. Mote som skiftes over tid (da filmen spenner over flere år), samt nydelig scenografi gjør denne filmen pen å se på. Like pent som å se Adam Driver og Lady Gaga sammen på lerretet. De stråler! Begge er kapable til prisvinnende prestasjoner. Lady Gaga var helt fantastisk i A Star is Born. Adam Driver var ufattelig i Marriage Story (en av hans mange, gode skuespillerprestasjoner). I tillegg har vi legender som Al Pacino, Jeremy Irons og Salma Hayek. Men regien i House of Gucci er nærmest fraværende. Det virker som om han lar skuespillerne utføre scener uten direksjoner.

Vi får lite å tygge på når det gjelder karaktermotivasjoner og deres indre liv. Det nærmeste blir replikker som nærmest forteller hvem de er. Maurizio har ingen ryggrad, mens Patrizia er ambisiøs (men dum). Likevel får vi ingen god følelse av hvem de er under overflaten.

Det er dessverre svakt regiarbeid fra Ridley Scott her, og skuespillerne ser altså ut til å gjøre litt som de vil (på godt og vondt).

Jared Letos karakter Paolo (sønnen til Aldo) er primæreksempelet. Det er uten tvil den morsomste karakteren i filmen, men også en som føles merkverdig plassert i House of Gucci. Det er som om vi skulle hatt en film om Obamas liv og halvveis inn, så kommer Donald Trump inn i bildet. Men han er spilt av Alec Baldwin med sin Saturday Night Live-imitasjon.

Det er nesten så du bør se filmen bare på grunn av Jared Leto, for jeg vet ærlig talt ikke om han passer inn eller ei. Jeg vet ikke om hans prestasjon er komisk god eller som en imitasjon av Tommy Wiseau i The Room. Jeg hadde ikke blitt overrasket om Jared Leto ropte «Gabbagool!» eller «Mamma Mia!» i en tirade. Han, i likhet til flere karakterer, kommer inn i scenen og ut igjen, uten at vi får smake på hva som får dem til å tikke.

Spilletiden (2 timer og 37 minutter) er heller ikke nok til det House of Gucci vil fortelle bak de italienske aksentene. Men jeg er egentlig ikke helt sikker på hva filmen vil fortelle. Filmens soundtrack (som er veldig langt) er som en Spotify-spilleliste med nøkkelordet «Italia». Filmen er likedan. En spilleliste. Det er bånn gass gjennom mange hendelser som skal vise hva som skjedde fra start til slutt. Tidshopp etter tidshopp. Fra fattigdom, til litt penger, til gjeld, til rikdom, til fattigdom og så videre. Plutselig er vi i et land før vi beveger oss til et annet. Takk og lov for at det er en meget fascinerende historie, som holder interessen oppe.

Det er en underholdende og kompetent film. Det tok noe tid til å venne seg til de overbærende italienske aksentene, men jeg forstår at en film utelukkende på italiensk hadde slått dårlig an på kinomarkedet. Jeg ble særlig nysgjerrig, da jeg visste ingenting om historien bak dette. Klærne er spektakulære. Skuespillerne er gode. Men deres indre tanker og motivasjoner er helt borte. Det blir en ren gjenfortelling av hendelser, uten emosjonell tilknytning.

 

Relaterte sakerForsidenkinofilmVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. november 2021
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Har mastergrad i filmvitenskap hos NTNU i 2018. Ass. programsjef i 2021 og programansvarlig Next Nordic Generation under 2022-utgavene av Den norske filmfestivalen.

Relaterte sakerForsidenkinofilmVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Tre nøtter til Askepott
Anmeldelse: Ghostbusters: Afterlife