• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    • Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: 1919 High Ground

KINOFILM : 1919 High Ground

4
Karakter:

Konklusjon

1919 High Ground er en engasjerende, vakker og tankevekkende film om hevn, identitet og rettferdighet.

Eksterne lenker

Anmeldelse: 1919 High Ground
Preben Lillebø Rongve
Preben Lillebø Rongve
17. mars 2021

FILMFAKTA

Norgespremiere: 19.03.2021
Skuespillere: Simon Baker, Jacob Junior Nayinggul, Sean Mununggurr, Jack Thompson
Regi: Stephen Johnson
Nasjonalitet: Australia
Originalspråk: Engelsk
Lengde: 104 min
Distribusjon: Manymore Film
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Flere blodige drapsskildringer gjør at denne filmen får 15-års aldersgrense.

HANDLING

Etter å ha kjempet i første verdenskrig som snikskytter, mister Travis, nå en politimann i det store åpne landskapet i Nord-Australia, kontrollen over en operasjon som resulterer i massakren til en urbefolkning. Når hans overordnede insisterer på å begrave sannheten, slutter Travis i avsky, bare for å bli tvunget tilbake tolv år senere for å jakte på Baywara, en aboriginsk kriger hvis angrep på nybyggere forårsaker ødeleggelser. High Ground, satt på 1930-tallet, er inspirert av sanne hendelser.

Det er ikke mange australske filmer som klarer å strekke seg frem og slå gjennom her i Norge.

De siste årene har vi fått over Animal Kingdom, Mad Max: Fury Road og regissør Jennifer Kents to fantastiske spillefilmer; The Babadook og The Nightingale.

1919 High Ground er vakker, sterk og lærerik, men klarer ikke helt å nå opp til å bli blant de beste.

Vi er i Australia på 30-tallet. Unggutten Gutjuk (glitrende spilt av nykommer Jacob Junior Nayinggul) er aboriginer, men har vokst opp blant hvite, kristne.

Travis (Simon Baker) var snikskytter under første verdenskrig.

Han forlater politistyrken i Australia etter uenigheter, men blir hentet inn 12 år senere for å jakte på og fange Baywara (Sean Mununggurr) – en mann som er på hevntokt.

Gutjuk viser seg å være i slekt med Baywara og blir derfor med Travis på jakten for å se om de kan komme frem til en fredelig og rettferdig arrestasjon.
Men jo mer Gutjuk oppdager om Travis sin fortid blir det mer og mer tvetydig hva som defineres som rettferdighet i det splittede landet, Australia.

Historien i High Ground sies er inspirert av virkelige hendelser. Hvor nært sannheten det er eller ikke, føles ikke så viktig. Regissør Stephen Johnson formidler historien godt og stiller opplysende spørsmål som er like aktuelle i dagens Australia som det var for nesten 100 år siden.

Tematikken er forfriskende å oppleve for oss på andre siden av jordkloden, men den føles også relevant.
Hvem er det som har retten på å eie et land? Er det de som brutalt kjemper seg til makten ved erobring eller tilhører landet og loven de innfødte?
Spørsmål vi kan trekke paralleller til i Norge, Amerika og utallige andre land som har urbefolkning som minoritetsgruppe. Jeg vil gjerne se en film med denne tematikken satt i Norge!

Australia er et vakkert, men uttørket land. Selv i de mest tørrlagte og utdødde områdene klarer filmfotograf Andrew Commis (Babyteeth, Brave New World – serien) å komponere engasjerende bilder som trekker frem hva som er vakkert ved jorden og fjellene i Australia og dets kontraster til den fargerike naturen.
Regissør Johnson har med seg en stjerneklipper, nemlig Jill Bilcock (Road to Perdition, Romeo + Juliet og Moulin Rouge) som gjør en herlig jobb med sine valg på klipperommet. Det gis aldri slipp på at mennesket er en del av naturen og Bilcock kobler tematikken og bildene lekkert sammen.
Hele teamet bak kamera gjør en formidabel og bemerkelsesverdig jobb på å opprettholde historiens relasjon til naturen.

Filmen kunne satt sine spor i mitt sinn og hjerte, men lider av utlevere overtydelige meninger og lærdom i siste akt. Filmen har ledet meg fint gjennom reisen til Travis og Gutjuk. Takket være gode skuespillere og et fint manus føler jeg at mitt perspektiv på hva som er rett og galt for karakterene er tydelige. Dessverre virker det som at filmen ikke stoler på om publikum har forstått dette og tvinger ut replikker fra skuespillere for å tydeliggjøre karakterenes mål, meninger og fordommer. For meg blir dette for mye av det overtydelige og det trekker meg litt ut av de fineste øyeblikkene i filmen. Jeg skulle ønske at filmskaperne turte å holde litt igjen for å skape mer rom for å reflektere.

Det jeg sitter igjen med er en lærerik og fin filmopplevelse hvor jeg skulle ønske jeg ble mer berørt av historien og fikk mer plass til å reflektere over hva som er rett og galt før rulleteksten startet.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
17. mars 2021
Preben Lillebø Rongve
Preben Lillebø Rongve

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Blackbird

John Berge13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation

Kaisa Waldenstrøm Breiland13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Spionens kone

Torbjørn Grav4. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya

Anne Helen Houg26. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League

Matias Kjølstad24. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: Silk Road

Torbjørn Grav19. mars 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Blackbird
    ANMELDELSE13. april 2021
  • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    ANMELDELSE13. april 2021
  • To erkekonkurrenter slo seg sammen. Nå er Allente her.
    VOD (KLIKKEFILM)13. april 2021
  • Paramount utsetter fremtiden enda en gang
    FILMLANSERING12. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: 1919 High Ground
    ANMELDELSE17. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Anmeldelse: Blackbird
    ANMELDELSE13. april 2021
  • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    ANMELDELSE13. april 2021
  • To erkekonkurrenter slo seg sammen. Nå er Allente her.
    VOD (KLIKKEFILM)13. april 2021
  • Paramount utsetter fremtiden enda en gang
    FILMLANSERING12. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Nomadland
Anmeldelse: Silk Road