• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: 1919 High Ground

KINOFILM : 1919 High Ground

4
Karakter:

Konklusjon:

1919 High Ground er en engasjerende, vakker og tankevekkende film om hevn, identitet og rettferdighet.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: 1919 High Ground
Preben Lillebø Rongve
17. mars 2021

FILMFAKTA

Norgespremiere: 19.03.2021
Skuespillere: Simon Baker, Jacob Junior Nayinggul, Sean Mununggurr, Jack Thompson
Regi: Stephen Johnson
Nasjonalitet: Australia
Originalspråk: Engelsk
Lengde: 104 min
Distribusjon: Manymore Film
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Flere blodige drapsskildringer gjør at denne filmen får 15-års aldersgrense.

HANDLING

Etter å ha kjempet i første verdenskrig som snikskytter, mister Travis, nå en politimann i det store åpne landskapet i Nord-Australia, kontrollen over en operasjon som resulterer i massakren til en urbefolkning. Når hans overordnede insisterer på å begrave sannheten, slutter Travis i avsky, bare for å bli tvunget tilbake tolv år senere for å jakte på Baywara, en aboriginsk kriger hvis angrep på nybyggere forårsaker ødeleggelser. High Ground, satt på 1930-tallet, er inspirert av sanne hendelser.

Det er ikke mange australske filmer som klarer å strekke seg frem og slå gjennom her i Norge.

De siste årene har vi fått over Animal Kingdom, Mad Max: Fury Road og regissør Jennifer Kents to fantastiske spillefilmer; The Babadook og The Nightingale.

1919 High Ground er vakker, sterk og lærerik, men klarer ikke helt å nå opp til å bli blant de beste.

Vi er i Australia på 30-tallet. Unggutten Gutjuk (glitrende spilt av nykommer Jacob Junior Nayinggul) er aboriginer, men har vokst opp blant hvite, kristne.

Travis (Simon Baker) var snikskytter under første verdenskrig.

Han forlater politistyrken i Australia etter uenigheter, men blir hentet inn 12 år senere for å jakte på og fange Baywara (Sean Mununggurr) – en mann som er på hevntokt.

Gutjuk viser seg å være i slekt med Baywara og blir derfor med Travis på jakten for å se om de kan komme frem til en fredelig og rettferdig arrestasjon.
Men jo mer Gutjuk oppdager om Travis sin fortid blir det mer og mer tvetydig hva som defineres som rettferdighet i det splittede landet, Australia.

Historien i High Ground sies er inspirert av virkelige hendelser. Hvor nært sannheten det er eller ikke, føles ikke så viktig. Regissør Stephen Johnson formidler historien godt og stiller opplysende spørsmål som er like aktuelle i dagens Australia som det var for nesten 100 år siden.

Tematikken er forfriskende å oppleve for oss på andre siden av jordkloden, men den føles også relevant.
Hvem er det som har retten på å eie et land? Er det de som brutalt kjemper seg til makten ved erobring eller tilhører landet og loven de innfødte?
Spørsmål vi kan trekke paralleller til i Norge, Amerika og utallige andre land som har urbefolkning som minoritetsgruppe. Jeg vil gjerne se en film med denne tematikken satt i Norge!

Australia er et vakkert, men uttørket land. Selv i de mest tørrlagte og utdødde områdene klarer filmfotograf Andrew Commis (Babyteeth, Brave New World – serien) å komponere engasjerende bilder som trekker frem hva som er vakkert ved jorden og fjellene i Australia og dets kontraster til den fargerike naturen.
Regissør Johnson har med seg en stjerneklipper, nemlig Jill Bilcock (Road to Perdition, Romeo + Juliet og Moulin Rouge) som gjør en herlig jobb med sine valg på klipperommet. Det gis aldri slipp på at mennesket er en del av naturen og Bilcock kobler tematikken og bildene lekkert sammen.
Hele teamet bak kamera gjør en formidabel og bemerkelsesverdig jobb på å opprettholde historiens relasjon til naturen.

Filmen kunne satt sine spor i mitt sinn og hjerte, men lider av utlevere overtydelige meninger og lærdom i siste akt. Filmen har ledet meg fint gjennom reisen til Travis og Gutjuk. Takket være gode skuespillere og et fint manus føler jeg at mitt perspektiv på hva som er rett og galt for karakterene er tydelige. Dessverre virker det som at filmen ikke stoler på om publikum har forstått dette og tvinger ut replikker fra skuespillere for å tydeliggjøre karakterenes mål, meninger og fordommer. For meg blir dette for mye av det overtydelige og det trekker meg litt ut av de fineste øyeblikkene i filmen. Jeg skulle ønske at filmskaperne turte å holde litt igjen for å skape mer rom for å reflektere.

Det jeg sitter igjen med er en lærerik og fin filmopplevelse hvor jeg skulle ønske jeg ble mer berørt av historien og fikk mer plass til å reflektere over hva som er rett og galt før rulleteksten startet.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
17. mars 2021
Preben Lillebø Rongve

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Nomadland
Anmeldelse: Silk Road