• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Annette
    • Anmeldelse: Thor: Love and Thunder
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Hell or High Water

KINOMAGASINETs anmelder likte Hell or High Water, og ga filmen terningkast fem.

KINOFILM : Hell or High Water

5
Karakter:

Konklusjon

Hell or High Water er et spennende moderne westerndrama preget av gode skuespillerprestasjoner og et solid manus.

Eksterne lenker (Rework!)

Anmeldelse: Hell or High Water
Stina Ueland
9. november 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 11.11.2016
Sjanger: Drama/krim
Regi: David Mackenzie
Manus: Taylor Sheridan
Skuespillere: Chris Pine, Ben Foster, Jeff Bridges
Musikk: Nick Cave, Warren Ellis
Produksjonsselskap: Film 44, Sidney Kimmel Entertainment, OddLot Entertainment
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Nasjonalitet: USA
Språk: engelsk
Lengde: 102 min
Produksjonsår: 2016
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte draps- og voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

To brødre i Texas tyr til desperate midler for å redde familegården.

Hell or High Water er en film om kriminalitet, desperasjon, frykt og forholdet mellom to veldig forskjellige brødre.

Handlingen er satt til Vest-Texas, et område som har blitt hardt rammet av den fallende gårdsindustrien, og av oljeindustrien. Arbeidsledigheten er høy, og folk har mye gjeld.

To brødre må ty til bankran for å få tak i nok penger til å redde familiegården. Den ene broren er en skilt far, og han ønsker bare å lage et godt liv for sønnene sine. Den andre har nylig sluppet ut fra fengsel, og er på jakt etter litt spenning i livet. Deres plan er nøye gjennomtenkt, men en pensjonsklar sheriff er fast bestemt på å fange de to brødrene.

Høres dette kjent ut? Bankran-filmer er ingenting nytt, og historien i seg selv er ikke spesielt original. Men kombinasjonen av gode skuespillerprestasjoner, et strålende manus og flott kinematografi gjør Hell or High Water til en spennende og særs underholdende film.

Chris Pine spiller rollen som den mest fornuftige og intelligente av de to brødrene, og han gjør en god jobb. Men filmens beste skuespillerprestasjon kommer fra Ben Foster. Han spiller en karakter som nettopp har sluppet ut fra fengsel, der han har tilbrakt de siste ti årene. Han er fryktløs, spontan og uansvarlig, sin brors rake motsetning. Hans karakter er uten tvil filmens mest interessante og velskrevne, og Fosters strålende skuespillerprestasjon kombinert med et stødig manus gjør Hell or High Water til en film som handler like mye om karakterer som om to brødre som begår bankran.

GODT SKUESPILL: Chris Pine og Ben Foster spiller hovedrollene i Hell or High Water.

GODT SKUESPILL: Chris Pine og Ben Foster spiller hovedrollene i Hell or High Water.

I den sentrale rollen som sheriffen som forsøker å fange de to brødrene finner vi Jeff Bridges. Hans rolle i Hell or High Water er kanskje ikke blant hans aller beste eller mest ikoniske filmroller, men det er en rolle der Bridges virkelig får vise hva han kan. Hans karakter får mye spillerom i filmen, og dette fører til en stor karaktertutvikling, der vi både bryr oss om og er interessert i hva han gjør og hva som skjer med han. Dette blir videre forsterket av tilstedeværelsen av hans kollega, spilt av Gill Birmingham. Deres samspill og kjemi resulterer i mye god dialog, med flere humoristiske øyeblikk. Å ta i bruk humor i en ellers så dyster og alvorlig film er et smart trekk fra manusforfatterens side, ettersom handlingen i seg selv ikke er spesielt original. Den subtile humorbruken bidrar til å skille Hell or High Water fra andre, middelmådige bankran-filmer.

Selv om alle fire hovedkarakterene er gjenkjennelige og relativt uoriginale, har regissør, manusforfatter og skuespillerne gitt karakterene såpass mye dybde og menneskelighet at vi fort glemmer hvor mange versjoner av disse filmkarakterene vi har blitt presentert for før. Til tross for flere gjenkjennelige trekk i både handling og karaktertyper, er Hell or High Water et høyst underholdende og spennende krimdrama med et moderne western-preg.

Hell or High Water er en av de få filmene som har fått meg veldig interessert i en karakter som ikke er på skjermen i mer enn 90 sekunder. I filmen blir vi introdusert for en eldre, kvinnelig servitør, og hun opptar en av de mest minneverdige og oppsiktsvekkende birollene i filmen. Det faktumet at en så lite relevant karakter, som kun er til stede i 90 sekunder og ikke spiller noen videre rolle i filmen kan fange oppmerksomheten min i så stor grad, er virkelig imponerende. Dette kan vi takke manusforfatter Taylor Sheridan for. Han har gjort en strålende jobb med denne filmen.

MINNEVERDIGE BIROLLER: Jeff Bridges og Gill Birmingham har god kjemi i Hell or High Water.

MINNEVERDIGE BIROLLER: Jeff Bridges og Gill Birmingham har godt samspill i i Hell or High Water.

Kinematografien i Hell or High Water er strålende. Landskapsbildene er både deprimerende, isolerende, dystre og utrolig vakre, og de representerer både handlingen og karakterene i filmen på en perfekt måte. Alt er flott filmet ved hjelp av både små detaljer og store, brede bilder.

Nick Cave og Warren Ellis har stått bak musikken i filmen, og de har gjort en god jobb med stemningsfull musikk som reflekterer både omgivelsene og handlingsutviklingen i filmen. De gjorde det samme i The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007), og de gjør det nesten like perfekt i Hell or High Water.

Filmens store klimaks, en dramatisk skytescene i ødemarken mot slutten av filmen, viser frem det beste Hell or High Water har å by på. Det er realistisk portrettert, strålende utført og oppbyggingen til denne deler er både intens og spennende. Dette er en film som burde ses!

Stor takk til Trondheim kino for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenFremhevetKinoVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
9. november 2016
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenFremhevetKinoVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Annette

Anne Helen Houg1. august 2022
Les mer

Anmeldelse: Thor: Love and Thunder

Matias Kjølstad9. juli 2022
Les mer

Anmeldelse: The Black Phone

Jon Smeland Olsen22. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Jon Smeland Olsen8. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Filmtyven

Anne Helen Houg5. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Men

Jon Smeland Olsen31. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser dc

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stadig nye muligheter til å bli kinosjef
    LEDIG JOBB26. juli 2022
  • Ny a-ha-film kinoklar
    FILMLANSERING5. august 2022
  • De største filmnyhetene fra San Diego Comic Con 2022
    FILMPRODUKSJON29. juli 2022
  • «Noen ganger er det så enkelt at det koker ned til hva ville vi ha dratt for å se på kino»
    FESTIVAL15. juli 2022
  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Florence Foster Jenkins
Anmeldelse: Snekker Andersen og Julenissen