• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Get Out

KINOMAGASINETs anmelder gir Get Out terningkast seks!

KINOFILM : Get Out

6
Karakter:

Konklusjon:

Get Out er et skrekk-mesterverk. En vittig, morsom og skummel film som kommer til å bli snakket om i årevis.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Get Out
Rafael Motamayor
8. april 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 07.04.2017
Sjanger: Thriller/Komedie
Skuespillere: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener
Regi: Jordan Peele
Manus: Jordan Peele
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2017
Lengde: 1 t. 43 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse:  Gjennomgående utrygg stemning og blodige volds- og drapsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Den unge fotografen Chris Washington inviteres hjem til kjærestens familie for en langweekend på landet.  Innbyggerne i nærområdet er i overkant interesserte i få vite alt om ham, og alle tjenerne på godset oppfører seg som passive, smilende zombier. Er det bare noe Chris innbiller seg, eller foregår det noe skremmende under den rolige, småborgerlige fasaden.

Get Out er en skummel, vittig, morsom og relevant sosialthriller som kommer til å bli snakket om i årevis.

Å lage en god komedie er svært krevende. I motsetning til et drama eller kanskje en grøsser, er det vanskelig å treffe mange. De fleste er redd for noe av samme art, men å finne noe som er morsomt for alle, er så å si umulig. Å lage en skrekk-komedie er enda vanskeligere, og ofte må en av de to elementene lide.

Det er derfor ikke overraskende at det er en komiker som skulle klare å lage en skrekk-komedie med perfekt timing, som balansere humor og skrekk uten kompromisser. og blir den smarteste grøsseren siden Cabin in the Woods.

Jordan Peele, best kjent som en del av komikerduoen Key and Peele, har tydeligvis brukt sine år som komedieveteran som en forberedelse til det han er som født til, å lage skrekkfilmer.

Å møte familien til ens kjæreste føles allerede som en skrekkfilm. Å være en afroamerikansk mann som skal møte kjærestens hvite familie er enda verre. At kjæresten kommer fra en familie som bor i en stor eiendom med to sorte tjenere hjelper selvfølgelig ikke. At kjærestens mor er en psykiater som tilbyr å hypnotisere deg høres ut som en gigantisk «NEI». At tjenerne smiler hele tiden og oppfører seg som zombier er et tegn som nesten skriker «Kom deg ut!»

Get Out er ikke din vanlige skrekkfilm, den høres nesten ut som en remake av Gjett hvem som kommer til middag, og det er ikke langt unna sannheten. Peele skjuler aldri sosialkritikken i filmen, en satire om afroamerikanske opplevelser og ikke minst passiv rasisme.

Filmen er ikke så åpenbar at en Trump-velger med et sørstatsflagg i hånden dukker opp med pistol. I stedet viser filmen de snille liberale som er subtilt rasistiske. De som ikke vet at de er rasister.

Mannen som finner seg i midten av alt dette? Hovedpersonen er Chris, spilt av Daniel Kaluuya. Han er ikke din typiske skrekkfilmhovedrolle. Chris er fornuftig, skeptisk og smart, men også mottagelig mot emosjonell manipulasjon. Kaluuya spiller Chris fabelaktig troverdig og det blir lett å kjenne seg igjen i ham.

LilRel Howery spiller Rod i Get Out og stjeler hver scene han er i.

Realisme er utgangspunktet i Get Out. Tomy Oliver bruker naturalistisk og minimalistisk kinematografi for å vise en realistisk verden. Eiendomen som Chris og kjæresten besøker føles ikke skummel, den har et varm og innbydende utseende. Filmen bruker stillhet i stedet for musikk i mange scener for å vise at realitet og dialog er like skummel som musikk.

Hater du dumme karakterer? Blir du irritert av skrekkfilmklisjeer? Er du en av de som pleier å skrike «ikke gå ned i kjelleren!»? Hater du at det aldri er noen som tenker å bruke mobilen i skrekkfilmer? Da er Get Out filmen for deg.

Jordan Peele har skrevet et lufttett manus som uten tvil er en film for skrekkfans, av skrekkfans. Han tar sjangerkonvensjoner og klisjeer og graver dem ned. Chris aner med en gang at det er noe galt som skjer, og kjæresten tror på ham!

Chris er altså ingen idiot og bruker mobilen så snart han merker hva som skjer, for å ringe kompisen Rod, spilt av LilRel Howery.

Rod jobber som sikkerhetskontrollør på en flyplass og er å anse som filmens helt. Han representerer alle som noen gang har vært redd for å se en skrekkfilm. Han er i kontakt med Chris gjennom hele filmen. Han vet at det er noe merkelig som skjer, og vet hvem som lyver. Rod er også hysterisk morsom, og stjeler hver scene han er med i.

Her viser Peele hvor godt manuset er, for komedien i filmen føles aldri overdrevet eller overbrukt, men helt naturlig. Det er naturlig å le i noen scener, og naturlig å skrike i andre.

Get Out er en komisk sketsj laget for film. Den tar sin tid, uten at det føles for langsomt. Det er ikke overraskende at filmen har hele 99 prosent (!) på RottenTomatoes, for denne er en umiddelbar klassiker. Et uforutsigbar og vittig mesterverk som må ses og analyserer om og om igjen.

Relaterte sakerfilmForsidengrøsserkomedieskrekkVideo
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
ANMELDELSE
8. april 2017
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerfilmForsidengrøsserkomedieskrekkVideo
  • Anmeldelse – Smurfene: Den hemmelige landsbyen 05.04.2017
  • Anmeldelse: Free Fire 01.04.2017
  • Anmeldelse: Mysteriet i Slack Bay 26.03.2017
  • Anmeldelse: Power Rangers 26.03.2017
  • Anmeldelse: Life 23.03.2017
  • Anmeldelse: Skjønnheten og udyret 16.03.2017

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Kammerpiken
Anmeldelse: Fast & Furious 8