• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Flaskepost fra P

ACTIONFYLT OG ENGASJERENDE: KINOMAGASINETs anmelder likte den spennende thrilleren Flaskepost fra P svært godt og gir den terningkast fem.

: Flaskepost fra P

5
Karakter:
review-image

Konklusjon

Eksterne lenker

Anmeldelse: Flaskepost fra P
Ann Mari Nettum
12. mai 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 13.05.2016
Originaltittel: Flaskepost fra P
Sjanger: Thriller
Skuespillere: Fares Fares, Nikolaj Lie Kaas, Søren Pilmark, Johanne Louise Schmidt, Jakob Oftebro, Pål Sverre Hagen, Lotte Andersen
Regi: Hans Petter Moland
Manus: Nikolaj Arcel
Nasjonalitet: Danmark
Produksjonsselskap: Zentropa Entertainments
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Videodistribusjon: Nordisk Film Distribusjon
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 time og 51 minutter
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Angstskapende stemning og flere volds- og drapsskildringer gjør at denne filmen får aldersgrense 15 år.

HANDLING

Carl Mørck og resten av Avdeling Q begynner å arbeide med en gammel flaskepost. Etter hvert som de tyder brevet forstår de hvor alvorlig dette er, og etter hvert ledes de mot en gammel bortføring av to gutter. Men dramatikken er på ingen måte over. Barn blir fremdeles bortført, men foreldrene melder dem ikke savnet. Slik føres Carl og Assad inn mot løsningen som befinner seg i en sekt. Marerittet er ikke over og Avdeling Q må kjempe en kamp mot klokka.

Flaskepost fra P serverer nervepirrende action ispedd en stor slump med karakterutvikling, og dette resulterer i en svært velkomponert og spennende film.

Flaskepost fra P er en dansk thriller basert på Jussi Adler-Olsens kriminalroman med samme tittel. Dette er den tredje filmen i denne serien basert på Adler-Olsens bøker om politietterforskeren Carl Mørck og resten av Avdeling Q. De to foregående filmene er Kvinnen i buret (2013) og Fasandreperne (2014), som begge ble regissert av Mikkel Nørgaard. Nå er det norske Hans Petter Moland som har overtatt registolen.

Filmen åpner på godt vis med glimrende nærbilder under vann, og kameraarbeidet fortsetter å være svært godt utover i resten av filmen også. Filmens fotograf er norske John Andreas Andersen som har mye erfaring fra filmer som blant annet Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama (2014), Hodejegerne (2011) og Kongen av Bastøy (2010). Andersen har også arbeidet med Moland tidligere med Folk flest bor i Kina (2002).

Andersen våger å gå tett på i denne filmen, og dette gjelder både mennesker og gjenstander. Bildene vi får se forteller ekstremt mye. De rolige og behagelige scenene får spillerom, samtidig som de pulserende actionscenene får en solid grunnmur med Andersens fotoarbeid. I tillegg er kameraets bevegelse tidvis med på å understreke Carl Mørcks noe ustabile sinn, og dette er en solid effekt for oss publikummere.

Flaskepost fra P byr på veldig mye action og spenningssekvensene er så gode og fulle av framdrift at jeg tidvis ikke kan annet enn å holde pusten og holde meg fast til setet. Særlig mot slutten av filmen skjer det mye; vi vet at det eksisterer en kamp mot klokka, og både regissør, klipper og fotograf skal ha stor ære for at dette fungerer på en så fengslende måte som det gjør. Flere scener skildrer brutalitet på en nokså inngående og detaljert måte, og dette er ett av virkemidlene som benyttes for å holde det nervepirrende tempoet oppe.

Carl Mørck blir fremdeles spilt av Nikolaj Lie Kaas. Han gjorde en god jobb i de to foregående filmene også, men i Flaskepost fra P imponerer han stort. Han har en formidabel tilstedeværelse, og videreutviklingen av Mørck er formidabel.

Det at karakterutviklingen får større spillerom nå må også Moland og manusforfatter Nikolaj Arcel få noe av æren for. Fortellermåten i denne tredje filmen er nokså annerledes både når det kommer til selve handlingen og karakterene.

I Kvinnen i buret og Fasandreperne ble Mørcks privatliv kjernen til å komme nærmere innpå han. Denne gangen er det mindre fokus på hans private sfære, og dette kommer eksplisitt fram ved at vi kun er med inn i hans bosted én gang. Likevel tar denne filmen oss med på en reise som viser tydelig utvikling hos Carl Mørck.

Vi får se biter av en omsorgsfull, empatisk og følsom fyr. Dette kommer gradvis og naturlig fram, og tross alt kan man ikke annet enn å bli sjarmert av denne karakteren.

Også Fares Fares, kjent fra de to tidligere filmene om Avdeling Q, og norske Pål Sverre Hagen (DeUsynlige og Kon-Tiki) gjør gode rolleprestasjoner i filmen. Hagen har fått prøve seg på en av sine mest usympatiske roller hittil på lerretet. Han balanserer hele tiden på grensen til at karakterens framtoning blir for ubehagelig å følge, og nettopp dette er med på å gi filmen en ekstra nerve.

Midt oppe i de dramatiske actionscenene og Mørck sin karakterutvikling finner vi også noen humoristiske momenter. Én av filmens mest kostelige scener må være da Carl Mørck får seg en ufrivillig luftetur i en cabriolet til tonene av Katzenjammers A Bar In Amsterdam.

Et regissørskifte er alltid spennende i en filmserie, men det hersker ingen tvil om at Moland virkelig har klart dette med glans. Flaskepost fra P er velfungerende på svært mange områder, og klarer å få meg som publikummer til å bli medrevet både av historie og karakterer. Handlingen er så spennende å følge at alt som heter klokke blir glemt, og det mellommenneskelige i filmen er akkurat framtredende nok til at jeg gjerne vil følge karakterene videre.

Skandinavisk krim og action overbeviser med andre nok en gang.

Flaskepost fra P er perfekt for alle som er klare for action på kinolerretet, og dette er en film du IKKE bør gå glipp av.

Stor takk til Hamar Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. mai 2016
Ann Mari Nettum @https://twitter.com/amnettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino
  • Danmarksrekord for Hans Petter Moland 09.03.2016

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once

Jon Smeland Olsen17. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Rutete Ninja 2

Joachim Eikeri14. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Memory

Jon Smeland Olsen10. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Magnus Meling5. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Joachim Eikeri4. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Villmenn

Joachim Eikeri21. april 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.
    KINOBRANSJEN22. april 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Mother’s Day
Anmeldelse: Angry Birds Filmen