• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: First Man (IMAX, 2D)

En klar femmer til First Man.

KINOFILM : First Man

5
Karakter:

Konklusjon

En solid og spennende film hvor fokuset er mer på psykologien til mennesket bak, enn det tekniske som krevdes for å klare å reise til månen. En emosjonell tråd går gjennom hele filmen og gir det hele et lite ekstra hakk og du forstår hvorfor Neil Armstrong var så målrettet.

Eksterne lenker

Anmeldelse: First Man (IMAX, 2D)
Alexander Svanåsbakken
12. oktober 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 12.10.2018
Sjanger: Biografi Drama
Skuespillere: Ryan Gosling, Claire Foy
Regi: Damien Chazelle
Manus: James R. Hansen og Nicole Perlman
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 21 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne filmen skildrer farefulle romferder og har flere partier med urovekkende panikkstemning. Filmen får derfor 12-årsgrense.

HANDLING

Historien om astronauten Neil Armstrong og den legendariske romferden som førte til at han 20. juli 1969 ble første mann som satte sin fot på månen

Damien Chazelle – mannen bak Whiplash (2014) og La La Land (2016) – er tilbake med en storslagen film.

First Man er hans første film hvor musikk ikke spiller (hehe) en stor del av plottet, så det er spennende å se hvordan en sånn film ser ut.

Dette lukter jo Oscar-film lang vei. En sann historie om et av USAs største øyeblikk fra en regissør hvis to forrige filmer ble Oscarnominert, og han vant blant annet beste regi for La La Land.

USA er jo glad i filmer som viser hvor overlegene de er som nasjon.

Romfart har jo utrolig mye spennende innebygd, og det er en form for adrenalinrus i å se mennesker bli skutt opp i raketter som virker som de holder på å falle fra hverandre. Kan Damien Chazelle klare en hat-trick?

First Man er en god film. Den er solid. Jeg har ikke så mye å utsette på den. Den klarte kanskje ikke å engasjere meg så mye som jeg håpte, men det er øyeblikk som er intense og spennende og jeg kjedet meg aldri.

Den emosjonelle biten og familiedrama var mye mer vellykket enn jeg fryktet.

Trailerne fikk den delen av filmen til å virke som konflikt bare for å ha konflikt. Heldigvis så funket det, og den konflikten som er der forstår du som seer veldig godt.

Ryan Gosling som Neil Armstrong.

Det er noe veldig fascinerende å se hvordan de dro til månen i fartøy som virker som de er et sekund fra å falle fra hverandre hele tiden.

Dette var en nasjon og dedikerte mennesker som bokstavelig talt er villig til å ofre alt for å komme seg til månen. Uansett hvor sinnssykt det virker.

Det er tematisk sett Damien Chazelle i kjent landskap. Han har brukt dette både Whiplash og La La Land.

Drivkraften – og hva man er villig til å ofre for å nå drømmen sin. Forskjellen er at her er målet Tellus’ sin måne, Luna, og ikke å åpne en jazzbar.

Kubrick: Action!

Derfor filmskaperne bak First Man i mye større grad opptatt av mannen Neil Armstrong og hva som driver ham, hva som får han til å kaste seg ut i dette oppdraget og hva det betyr for han.

Dette er ikke en film som handler om hvordan de jobbet for å komme seg til månen, selv om det er en del av filmen det også, så er det en mye mer personlig reise. (Dessuten finnes det mange andre gode romfartsfilmer som tar for seg dette.)

Helt i begynnelsen av filmen ser vi at den ene datteren hans dør av kreft, og det er åpenbart gjennom filmen at det traumet aldri forlot han, og kan nesten sies å være en av drivkraftene til hvorfor han kaster seg ut i dette eventyret.

Det hjelper ikke at folk dør i hytt og pine rundt han heller.

Det var jo flere alvorlige ulykker før den suksessfylte måneekspedisjonen i 1969.

Alle setter sitt preg på Armstrong, og får han til å bli mer manisk etter å fullføre prosjektet slik at kollegene som ofret sine liv ikke skal ha gjort det til ingen nytte.

Independence Day ringte. De ville ha tilbake scenen sin. Men virkeligheten var først.

Jeg sier manisk, men Ryan Gosling spiller Armstrong som en fyr med få ord. Dette er en verden hvor menn ikke skal vise følelser, og han sperrer alt inne.

Det er lite å hente i ansiktet hans, så det legges veldig opp til at vi legger inn følelsene selv.

Men jeg syns det fungerer svært bra. Det at det blir mer lavmælt lar oss få tid til å tenke på og føle hva som skjer istedenfor at vi blir foret det.

Claire Foy som Janet Armstrong.

Selv om det er psykologien bak, og hva som ofres for å oppnå store ting som er det filmen fokuserer på, så klarer filmen fint å briljere i de scenene hvor man ser menneskene manøvrere romskipene.

Enten det er noen av de tidligere forsøkene eller selve Apollo 11.

First Man klarer å sette deg i førersetet, og du innser hvor sinnssykt det hele må ha vært. Det er en intensitet og klaustrofobi i de scenene som fikk meg til å sitte på kanten av stolen. Det hjalp veldig at lyden er utrolig godt brukt i disse scenene og den vet når den skal være stille, og hvordan den skal utnytte at hver eneste knirk kan være lyden av at her er det noe galt. Det er flere øyeblikk hvor de sitter i en trang cockpit, eller hva det heter i et romskip, hvor jeg tenkte hvor sykt det må ha vært.

Det er utrolig gode skuespillprestasjoner i filmen. Claire Foy viser nok en gang at hun er et talent vi må se etter. Selv om rollen hennes hovedsaklig er bekymret kone og mor så gir hun såpass mye i rollen, og klarer å gi den en autensitet og dybde som gjør at det funker.

Sett hos ODEON Oslo på pressevisning, vist i IMAX 2D.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenImaxKinoNasaspenningVerdensrommet
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. oktober 2018
Alexander Svanåsbakken https://www.facebook.com/alexander.svanasbakken

Journalist for KINOMAGASINET og utdannet filmregissør.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenImaxKinoNasaspenningVerdensrommet
  • Trailer tre: First Man 20.09.2018
  • Anmeldelse: La La Land 21.02.2017
  • La La Land med direktefremført musikk 26.04.2017

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once

Jon Smeland Olsen17. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Rutete Ninja 2

Joachim Eikeri14. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Memory

Jon Smeland Olsen10. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Magnus Meling5. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Joachim Eikeri4. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Villmenn

Joachim Eikeri21. april 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.
    KINOBRANSJEN22. april 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Venom
Anmeldelse: A Star Is Born