• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Far From The Madding Crowd

Far From The Madding Crowd falt i god smak hos KINOMAGASINETs anmelder.

: Far From The Madding Crowd

5
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Far From The Madding Crowd
Anne Marte Vaagan
29. juli 2015

FILMFAKTA

Originaltittel: Far from the Madding Crowd
Norgespremiere: 31.07.2015
Sjanger: Drama / Romantikk
Skuespillere: Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Michael Sheen, Juno Temple, Tom Sturridge, Alisha Heng, Jessica Barden, Hilton McRae, Jamie Lee-Hill, Eloise Oliver, Richard Dixon, Bradley Hall
Regi: Thomas Vinterberg
Manus: David Nicholls, etter romanen av Thomas Hardy
Nasjonalitet: USA / Storbritannia
Språk: Engelsk
Musikk: Craig Armstrong
Produksjonsselskap: Fox Searchlight Pictures, BBC Films, TSG Entertainment, DNA Films
Distribusjon: Tour de Force
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 t. 58 min.
Aldersgrense: 11 år
Egnethet: Ungdom / Voksen
Begrunnelse: Enkelte dramatiske scener og voldsinnslag gjør at denne filmen får 11-årsgrense.

HANDLING

Bathsheba holder sin uavhengighet høyere enn noe annet, men tilværelsen blir mer innviklet av tre svært forskjellige, men like ivrige friere: den stødige, tålmodige gårdseieren Gabriel Oak (Matthias Schoenaerts); den sjarmerende men hensynsløse sersjanten Frank Troy (Tom Sturridge); og William Boldwood (Michael Sheen), en bemidlet og trygg ungkar. Alle frierne har tydelige kvaliteter, men Bathseba vil først og fremst beholde sin selvstendighet, og dras derfor mellom fornuft og følelser.

Er Far From The Madding Crowd enda en tåreperse vi har sett utallige versjoner av tidligere – eller en fortelling med unikt innhold og egenverdi?

Danske Thomas Vinterber har regissert denne nyinnspillingen av Thomas Hardys klassiske roman fra 1874.

Vi møter Batsheba Everdene, en selvstendig, ung kvinne, med utdanning. Historien bringer oss til den viktorianske landsbygda utenfor London.

Frøken Everdene er uavhengig, sta og ikke så lite arrogant. Likevel er hun også ydmyk og sjarmerende. Rollen spilles godt av den vevre Carey Mulligan. Hun passer godt i rollen både som hardhudet og svært bestemt ung kvinne, og som fullstendig forsvarsløs mot sjarmoffensiven vi blir vitne til at hun faller for.

Gabriel Oak, den stødige, genuine og rolige bonden spilles av Mathias Schoenaerts. En stor og bredskuldret mann med øyne lysende av godhet. Naboen, Mr. Boldwood, spilles av Michael Sheen (sist sett i Masters of Sex-serien). Han passer fint som den grå, kjedelige og ganske sære beiler nummer to.

Noe mer skeptisk stiller jeg meg til valget av skuespiller Tom Sturridge som sersjant Francis Troy. Han fremstår både arrogant og «glætt», men likevel ikke helt overbevisende. Han passer kanskje ikke helt til å spille den som lurer den tøffe og selvstendige Batsheba Everdene til å gi opp friheten. Jevnt over fyller de ulike skuespillerne rollene sine godt og fortjener oppmerksomhet for innsatsen.

Filmen er ingen tåreperse, og definitivt ingen serieorgasme i actionsekvenser. Det er en åpenbar boklig historie og fra en annen tid. Det er litt få hendelser og lite dialog som bringer historien fremover. Det gjør musikken som drivkraft enda viktigere. Der man lager filmmanus av romaner mister man mange detaljer. Det gjelder også her. Likevel kjedet jeg meg absolutt ikke i løpet av de bortimot to timene som filmen varte, og jammen var det på sin plass med et Kleenex eller to også.

Musikken er laget av den skotske komponisten Craig Armstrong. Han har en lang merittliste bak seg, herunder Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life, Love Actually, The Hulk og The Great Gatsby. For sin innsats i musikkbransjen har han sågar mottatt anerkjennelse i form av prisen OBE (Officer of the Order of the British Empire) i 2010 utgaven av the Queen’s New Years Honour List. Man kan trygt slå fast at dette var et godt valg når man ser hvor viktig musikkvalget var for fremdriften i Far From The Madding Crowd. Musikkvalget er kan hende også tidsriktig. Jeg hørte i alle fall lite elektronika.

Thomas Hardys fortelling har vært gjenstand for mange tolkninger av hva vi kan kalle bevegelige kunstarter. Selv skrev han manus til et skuespill basert på historien i 1882, i tillegg til at det er laget både musikal og opera av den. Flere har også filmatisert historien, første gang i 1915 og sist i 1967, regissert av John Schlessinger.

Versjonen fra 2015 er altså regissert av danske Thomas Vinterberg. For de som ikke er fullt bevandret i Thomas Vinterberg, så var han grunnlegger av Dogme 95 sammen med sin danske regissør kollega Lars von Trier. Konseptet går kort fortalt ut på at man skal produsere filmene renere, mindre kommersialisert og kun med det som foreligger og forekommer på lokasjonen for filmatiseringen.

Men Far From The Madding Crowd er absolutt ikke innenfor prinsippene i regissør kollegiet Dogme 95. Det er ikke en film fylt med pomp og prakt, men på grunn av tidsepoken et klart kostymedrama. Personlig syns jeg regissøren lander filmen godt.

Filmen ble vist 17. april 2015 ved Istanbul Film Festival. Den hadde premiere i Storbritannia og USA 1. mai, selv om premieredatoen i Norge først er satt til 31. juli.

Det er jeg usikker på om er et godt valg. Selv ville jeg tenkt at dette er en film som passer godt i en armkrok i september mens vinden uler og regnet pisker. En typisk høstdate. Kanskje den derfor vil slå bedre an på Blu-ray og/eller VOD. Tiden vil vise!

Avslutningsvis vil jeg legge til at om du likte Lidenskapens pris (Legends of the Fall) fra 1994, så liker du nok denne også. Jeg har lite hang mot kategorien, men både Far From the Madding Crowd og Legends of the Fall er absolutt av de som er verdt å se, kanskje også flere ganger.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
29. juli 2015
Anne Marte Vaagan https://www.facebook.com/avaagan?fref=ts

Skribent og korrekturleser for KINOMAGASINET.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Paper Towns
Anmeldelse: Mission Impossible – Rogue Nation