• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Fantastic Four

Etter en helhetsvurdering får Fantastic Four terningkast tre av KINOMAGASINETs anmelder.

: Fantastic Four

3
Karakter:
Bilde:
Lyd:

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Fantastic Four
Lars Johnsrud
9. august 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 07.08.2015
Sjanger: Action / Fantasy / Sci-Fi.
Skuespillere: Kate Mara, Miles Teller, Jamie Bell, Michael B. Jordan.
Regi: Josh Trank.
Manus: Simon Kinberg, Jack Kirby, Stan Lee, T.S. Nowlin, Jeremy Slater, Josh Trank.
Nasjonalitet: USA.
Språk: Engelsk.
Musikk: Marco Beltrami, Philip Glass.
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway.
Produksjonsår: 2015.
Aldersgrense: 12 år.
Begrunnelse: Denne filmen inneholder kraftige effekter og enkelte drapshandlinger. Da disse foregår i et tydelig fantasiunivers, får den tolvårsgrense.

HANDLING

En moderne gjenskaping av Marvel-serien om fire astronauter som får superkrefter etter å ha blitt utsatt for kosmisk radioaktivitet. Dette er Marvels opprinnelige og eldste superhelt-teamet.
The Fantastic Four har fascinert tegneserielesere siden deres 1961-debut i Marvel Comics, skapt av Marvel-legendene Stan Lee og Jack Kirby. Vi møter karakterene som unge, idealistiske eventyrere som teleporteres til et annet og farlig univers der de blir utsatt for komisk radioaktivitet. Deres liv blir snudd på hodet når de må lære seg å utnytte sine nye evner og arbeide sammen for å redde jorden fra en tidligere venn som nå har blitt til en fiende.

Klarer enda en superheltfilm med Marvelhelter å skape magi, eller har de blitt et produksjonsanlegg av middelmådige tegneseriefigurer på det store lerret?

Endelig har tiden kommet for Fantastic Four, slik den skulle vært fra starten. Dette er i hvert fall basis for mine forventninger i det jeg setter meg i kinosalen.

Jeg storkoser meg i løpet av de første tretti minuttene, og tenker at det er dette jeg har ventet på. Historietimen om opphavet til våre helter starter i barneårene. Vi er i 2007 og møter en ung og nerdete, men tydelig klok, liten vitenskapsmann i Reed Richards (Miles Teller). På skolen forteller han om sin drøm om å lage en teleporteringsmaskin for ikke bare å teleportere materie, men organisk materiale i form av mennesker. Referansen til Star Trek er i så måte herlig og på sin naturlige plass. Latterliggjort som ung vitenskapsmann, møter vi Reed igjen sju år senere som en ung mann. Sammen med sin gode venn Ben Grimm (Jamie Bell) imponerer de stort på en vitenskapsmesse hvor Richard ender opp med fullt stipend.

Den første delen av filmen lover godt, og der jeg sitter i kinomørket med terningen i lomma er jeg klar for å rulle en femmer. Men vent, noe skjer. Der det hele så ut til å fortsette i riktig retning, blir filmen sakte, men sikkert teleportert mot undergrunnen, mens den samme terningen gjør seg klar for et nytt kast.

På dette punkt blir jeg sittende og undre meg over hvem som er målgruppen for denne filmen? Er det vi som leste tegneserien som barn? Eller er det et nytt ungt publikum som verken har et forhold til tegneserien eller de tidligere filmene? Muligens begge deler, men det er vanskelig å favne et stort publikum.

Selv er jeg godt kjent med universet rundt de fire. Alt for kjent. Når historien er kjent er det vanskelig å fortelle den på en nyskapende måte. Og nettopp denne kjennskapen blir skurken i filmen for meg. Skurken som så ruller en treer på terningen. Visuelt og lydmessig er det hele praktfullt innpakket, men det blir platt og kjedelig etter de første 40 minuttene. Men hva om jeg var tolv år, uten kjennskap til tegneserien eller de tidligere filmene?

Ja, da er jeg sikker på at denne filmen vil få meg til å lene meg forover, og ikke bakover. Og med det utgangspunktet ruller jeg en femmer. Man kan da ikke gi to terninger til en og samme film sier du. Ikke det? I en superhelt og fantasiverden er alt mulig. Og det er nettopp dette filmen skal gjøre, ta oss inn i en verden vi ikke har vært i før.

Og med tanke på at mange brettspill kan spilles med to terninger, vi jeg si at mye står på spill for Marvel med denne filmen. Så derfor velger jeg en uortodoks metode og ruller to terninger. En for tolvåringen, og en for 40-åringen.

Så hva er det som trekker så mye ned? Jeg vil trekke frem tre sentrale elementer. Manus, manus, manus! Historien om de Fantastiske Fire er elsket av tegneserieentusiastene, og med tanke på hvordan de to tidligere filmene ble, sitter jeg igjen med en klar formening om hva som kunne reddet de fire fantastiske. Hvorfor fortelle historien fra starten igjen? Og det på 1 time og 40 minutter! For det første er det ikke nok plass tidsmessig til å få fortalt historien på en god måte, uten at det hele blir heseblesende.

Det finnes en stor mengde skurker i originalmaterialet til opphavsmennene Stan Lee og Jack Kirby. Jeg vil mene at det klokeste ville vært og skippet historien om hvordan de fire ble som de ble, og rett og slett gjort et kvantesprang inn i deres univers.

Med denne filmen risikerer man å starte hele serien på nytt og ta livet av den igjen, før vi noen gang får møte skurker som Molecule Man. Og når manuset ikke når opp, blir karakterene grunnløse, kjedelige og overfladiske. Manusteksten prøver for alt det er verdt å skape en dypere historie om vennskap, svik, søskenkjærlighet og familiære utfordringer. Men teksten kommer til kort, og det gjør også karakterene.

Som mange amerikanske filmer er også denne proppet med propaganda. Og igjen er det den evinnelige månelandingen som skal trykkes opp i trynet vårt. Sist var i den tredje Transformers-filmen, enn om ikke like grafisk denne gangen her. Våre venner har riktignok med et amerikansk flagg som skal plantes på den alternative kloden de blir teleportert til. Men henvisninger til både Neil Armstrong, Buzz Aldrin og NASA blir slitsomme og er ikke på sin plass. Og for de der ute som ikke tror at vi dro til månen, blir Fantastic Four igjen en bekreftelse på amerikanernes etterspill fra den kalde krigen.

Nei, huff og gru, her ser det ut som jeg har åpnet et bunnløst krater av ulykke. Men det finnes alltid noe annet bak horisonten. Selv om vi her står ovenfor en film som vil så mye, men klarer så lite, er det håp. Virkemidlene her er sterke, både visuelt og lydmessig. Om jeg skal se denne mot de tidligere filmene, vil de fremstå som reneste Muppet Show. Og da har man kommet et godt stykke på vei. Og ikke bare fremstår våre helter i en utsøkt innpakning, hele filmen gjør det. Visuelt finnes det ingenting å sette fingeren på, og med et særdeles aktivt lydbilde vil jeg tro at det hele blir ganske underholdene og mektig for en tolvåring.

Men som en 43-åring som egentlig ikke er lei av superheltfilmer, men samtidig skuffet over Fantastic Four, gir jeg ikke opp håpet at den neste kan bli bedre. Men som en tolvåring ønsker jeg meg superkrefter og en teleporteringsmaskin!

Har du barn, så ta de med og de vil garantert kose seg. Og selv har du nok fått med deg det som trolig blir karakterisert som en «flopp», men fått åpnet horisonten for hvor visuelt nydelige superheltfilmer kan være. Og det er nettopp spesialeffektene som blir skjønnhetens hellige gral, om jeg skal våge meg ut på en slik analogi. Og med denne hellige gral på plass i filmhistorien, vil jeg egentlig aldri gi opp håpet om flere superhelter på film.

For selv om denne filmen ikke forflytter meg til en annen dimensjon, er den super på mange måter til tross.

Savnet av 3D er veldig tilstedeværende. Filmen finnes i Dolby Atmos, og jeg vil oppfordre publikum til å oppleve de Fantastiske Fire med dette fortreffelige lydsystemet.

Det er nå en gang slik at èn terning må velges, og da blir det dessverre en treer. Men som jeg har redgjort for, ta med barna! Selv skal jeg kjøpe den glitrende filmmusikken av Philip Glass og Marco Beltrami, og ta meg en tur til bruktbutikken og kjøpe de gode gamle tegneseriene. Så kan jeg fantasere meg inn i de Fantastiske Fires verden, og håpe at den neste filmen treffer rett.

Stor takk til SF Kino Ski for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
9. august 2015
Lars Johnsrud https://www.facebook.com/lars.johnsrud

Skribent, film-samler og Bond-ekspert

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Vacation
Anmeldelse: Pixels