• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Everything, Everything

Everything, Everything får terningkast tre av KINOMAGASINETs anmelder.

KINOFILM : Everything, Everything

3
Karakter:

Konklusjon:

Everything, Everything er en middelmådig film man får følelsen av å ha sett flere ganger før, ofte i bedre kvalitet. Den vil bli godt likt av unge tenåringsjenter, men de som ikke tilhører filmens målgruppe kan like gjerne se en annen film på kino.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Everything, Everything
Stina Ueland
1. juni 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 02.06.2017
Sjanger: Drama/romantikk
Regi: Stella Meghie
Manus: J. Mills Goodloe
Skuespillere: Amandla Stenberg, Nick Robinson, Ana de la Reguera, Anika Noni Rose
Musikk: Ludwig Göransson
Produksjonsselskap: Alloy Entertainment, Itaca Films, Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Distribusjon: SF Norge
Nasjonalitet: USA
Språk: engelsk
Lengde: 96 min
Produksjonsår: 2017
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Denne filmen inneholder ingen scener som antas å kunne virke skremmende på de yngste, og den blir derfor tillatt for alle.

HANDLING

Maddy, en smart og fantasifull jente på 18 år som ikke kan forlate huset på grunn av en sykdom. Hun blir kjent med nabogutten Olly, og ønsket om å utforske verden utenfor blir større og større.

Everything, Everything er rettet mot unge tenåringsjenter. Denne målgruppen vil nok like filmen, da den forteller historien om ung og ulovlig kjærlighet, med en 18 år gammel jente i hovedrollen. I tillegg er den basert på en kjent roman i young adult-kategorien.

Dessverre inneholder Everything, Everything hverken dybden eller et godt nok manus for å holde på interessen til eldre mennesker som har fortært sin andel romantiske filmer av bedre kvalitet. Filmen er preget av stødig regi, flinke skuespillere og en historie som vil interessere den rette målgruppen, men den er ikke god nok til å kunne stemples som noe annet enn en middelmådig film om ung kjærlighet.

Everything, Everything handler om Maddie (Amandla Stenberg), en 18 år gammel jente som har tilbrakt hele livet i sitt eget hus, isolert fra omverdenen på grunn av en sykdom som har gitt henne et svært svakt immunforsvar. Hun har kun kontakt med tre forskjellige mennesker, og hun bruker dagene sine til å lese bøker og bygge modeller til arkitekturklassen sin. En dag flytter det inn en ny familie i nabohuset, og hun blir kjent med Olly (Nick Robinson). Maddie får etterhvert et ønske om å møte Olly og forlate huset sitt for å utforske verden utenfor.

Maddie (Amandla Stenberg) kan ikke forlate huset på grunn av sykdom.

Filmer om tenåringsromantikk der én av partene har en alvorlig sykdom er ikke noe nytt, og vi har sett suksessfulle filmadaptasjoner av kjente bøker som omhandler dette temaet før. To av de mest kjente eksemplene er A Walk to Remember (2002) og The Fault in Our Stars (2014). Everything, Everything stiller seg inn i rekken av romantiske filmadaptasjoner rettet mot tenåringer, men jeg tviler på at den kommer til å oppnå den samme suksessen som de nevnte filmene, hverken blant filmkritikere eller kinopublikum.

Mangelen på dybde hos karakterene og et middelmådig manus gjør at det er lite ved Maddie og Olly sitt forhold som pirrer interessen min. Jeg får aldri følelsen av at disse to karakterene har noe til felles, annet enn at de er tiltrukket av hverandre og at de er naboer. De er unge, attraktive og selvstendige mennesker, men sett bort fra dette er det lite som forteller oss at disse karakterene er «ment til å være sammen».

Maddie fremstår som en svært oppegående tenåring, både intellektuelt og mentalt, til tross for at hun har vært isolert fra omverdenen i 18 år. En litt urealistisk oppførsel fra en isolert tenåring som aldri har levd et normalt liv spør du meg. Olly fremstår som den typiske nabogutten- en ordinær kjekkas uten mye dybde. Vi får inntrykk av at han har problemer innad i familien, med fokus på sin far, men disse problemene blir aldri utdypet i filmen. Dette er synd, ettersom det kunne bidratt til å gjøre Olly til en mye mer interessant karakter, og det kunne styrket filmens manus.

Maddie og Olly i Everything, Everything.

Skuespillerprestasjonene er det lite å utsette på. Amanda Steinberg og Nick Robinson gjør en grei jobb og har god kjemi. Svakhetene til skuespillerne er direkte tilknyttet mangelen på dybde i karakterene de spiller, ikke mangelen på talent blant skuespillerne selv.

Regissør Stella Meghie tar i bruk drømmeaktige sekvenser for å beskrive samtalene Maddie og Olly har gjennom mobiltelefonene sine. Disse sekvensene er blant filmens beste, og er med på å skille Everything, Everything ut fra andre filmer i samme sjanger med samme tematikk. Disse scenene, som finner sted i en “ekte” versjon av arkitekturmodellene til Maddie, er fantasifulle og stilfullt utført.

Filmens handling tok en overraskende vending mot slutten av spilletiden, og i min mening var dette med på å splitte filmen og skifte fokuset bort fra det som hadde blitt presentert som det viktigste og mest interessante frem til nå. Filmen er basert på en bok, så jeg antar at dette var en viktig og uunngåelig del av handlingen, men det kan alikevel argumenteres for at det kunne blitt utført annerledes.

Lydsporet til Everything, Everything er preget av nyere populærmusikk, som passet perfekt inn i en romantisk dramafilm som omhandler moderne tenåringer. Ikke noe nytt eller spennende her, men absolutt passende til filmen.

Everything, Everything er basert på young adult-romanen med samme navn av Nicola Yoon fra 2015, en bok jeg ikke har lest. Jeg kan derfor ikke uttale meg om hvorvidt filmadaptasjonen holder seg tro til boken. Boken og filmen er rettet mot ungdommer og spesielt jenter, og det er også disse som kommer til å få mest glede av Everything, Everything. Filmen er romantisk, til tider sjarmerende og morsom, og man kan ikke la være å bli ført tilbake til sin egen ungdomstid når man ser Everything, Everything – med utfordringer i kjærlighetslivet og følelsen av å føle seg alene og misforstått.

Stor takk til Trondheim kino for presseadgang.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
1. juni 2017
Stina Ueland https://www.facebook.com/stina.ueland

Redaksjonsassistent i KINOMAGASINET med master i filmvitenskap fra NTNU.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Lærer frosk
Anmeldelse: Baywatch