• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: DRIB

KINOFILM : DRIB

5
Karakter:

Konklusjon

DRIB er en litt typisk «elsk og hat»-film hvor du enten liker den veldig godt, eller ikke skjønner skvipet av hva de har bedrevet med og hater filmen av den grunn.

Den tar seg selv ikke høytidelig. Den er høyt reell i dag med tanke på konsumering, kynismen og kapitalismen i dagens samfunn. Absolutt en fryd å bevitne.

Eksterne lenker

Anmeldelse: DRIB
John Haakon Asker
John Haakon Asker
20. mai 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 12.05.2017
Sjanger: Drama / Komedie
Skuespillere: Amir Asgharnejad, Brett Gelman, Adam Pearson, Annie Hamilton
Regi & manus: Kristoffer Borgli
Nasjonalitet: Norge
Språk: Engelsk/norsk
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Produksjonsår: 2017
Lengde: 1 t. 33 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Uforutsigbare voksenpersoner i scener med voldshandlinger og bruk av rusmidler, gjør at denne filmen får 12-års grense.

HANDLING

Med DRIB forteller regissør Kristoffer Borgli historien om hvordan hans venn Amir Asgharnejad i 2014 klarte å lure seg med i en i en stor spekulativ markedsføringskampanje for en velkjent energidrikk via et amerikansk reklamebyrå. DRIB er en filmatisk re-konstruksjon av de kuriøse hendelsene som endte opp i Los Angeles, med Amir i rollen som seg selv.

Er alt vi ser i DRIB virkelig, eller? Det er det opp til hver enkelt å bedømme!

DRIB er Kristoffer Borglis (Whateverest) spillefilmdebut fra Los Angeles – laget sammen med komikeren og performanceartisten Amir Asgharnejad.

Hva som er sant og usant i historien er det ikke lett å svare ordentlig på, men her er hva som er nevnt i en rekke sammenhenger og som til en viss grad er fakta: Amir fikk tilbud fra en stor energidrikkprodusent fra Amerika om å være med i deres reklamekampanje som inneholdt en rekke fotoshoots og en reklamefilm.

Bakgrunnen for etterspørselen stammer fra en tidligere YouTube-snutt fra 2014 hvor Amir vistnok skal ha blitt slått ned etter å ha provosert blant annet en dørvakt. Det ble laget flere videosnutter hvor han provoserer en rekke folk og får juling. Disse videosnuttene ble en gedigen internasjonal internettsuksess og ble sett av flere millioner på kort tid. Det ingen viste var at alt var iscenesatt og som en del av performancekunst. Alt var fake. Fake news, som det sies i samtiden.


Kristoffer Borgli klarer utmerket å forvirre oss publikummere med hva som er sant og ikke i sin spillefilmdebut. Her blir det lekt med kunstneriske utrykk og som gjør hele produksjonen til et virkelig «daredevil»-prosjekt. Her er det en stor gråsone hvor du til stadig blir manipulert og usikker på hva som faktisk er virkelig og ren fiksjon. Ved å bryte originale rammer innen spillefilm, som å bryte «den fjerde veggen. Du som publikummer blir brått presentert for både regissør og hovedrolleinnehaveren i en intervjusituasjon, og dette gjør det hele enda mer fassinerende og fordømt usannsynlig. Alt blir pushet til et ytterste, men akkurat passe nok til at det ikke blir for mye av det gode og for slitsomt å observere. For noen kan man kanskje lett miste litt av fokuset og fotfeste for filmens handlingsmønster.

Adam Pearson og Amir Asgharnejad.

Amir Asgharnejad – som spiller seg selv – er både energisk og fascinerende. En personlig karakter i seg sjøl. Med en figurlig karisma og tydeligvis en god dose selvironi. Han er kanskje ikke alltid like overbevisende, men gjør mye ut av filmen allikevel.

Brett Gelman (Jobs, Reservesnut) som rekalmemannen og drittsekken Brady Thompson er absolutt en fantastisk skikkelse og gir filmen mye, både av karakter og humor.

Morsomt er det å se Adam Pearson (Under The Skin) være med som seg selv og gjeste filmen. Hans gjesteopptreden og rolle gir filmen en god utvikling videre.

DRIB inneholder en rekke interessante lydsnutter og en passe kul musikkstil, i tillegg til en rekke morsomme og kleine dialoger.

Filmen er bra sammensatt og komposisjonen er vel gjennomført. Det er som en stor velsmurt maskineri hvor alt er tilrettelagt for å sette sammen en meget interessant produsert spillefilm.

 

Tusen takk til Fredrikstad kino for presseadgang.

Relaterte sakeramerikanskAmirBorglidebutdokumentardramaDribenergidrikkfakefake newsForsidenkomediemockumentaryperformancestuntreklamefilmspillefilmUSAyoutube
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. mai 2017
John Haakon Asker
John Haakon Asker @https://twitter.com/JohnHkonAsker https://www.facebook.com/johnhaakonasker?fref=ts

Journalist i KINOMAGASINET, filmarbeider og fotograf.

Relaterte sakeramerikanskAmirBorglidebutdokumentardramaDribenergidrikkfakefake newsForsidenkomediemockumentaryperformancestuntreklamefilmspillefilmUSAyoutube

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Alien: Covenant
Anmeldelse: Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge