• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: DRIB

KINOFILM : DRIB

5
Karakter:

Konklusjon:

DRIB er en litt typisk «elsk og hat»-film hvor du enten liker den veldig godt, eller ikke skjønner skvipet av hva de har bedrevet med og hater filmen av den grunn.

Den tar seg selv ikke høytidelig. Den er høyt reell i dag med tanke på konsumering, kynismen og kapitalismen i dagens samfunn. Absolutt en fryd å bevitne.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: DRIB
John Haakon Asker
20. mai 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 12.05.2017
Sjanger: Drama / Komedie
Skuespillere: Amir Asgharnejad, Brett Gelman, Adam Pearson, Annie Hamilton
Regi & manus: Kristoffer Borgli
Nasjonalitet: Norge
Språk: Engelsk/norsk
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Produksjonsår: 2017
Lengde: 1 t. 33 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Uforutsigbare voksenpersoner i scener med voldshandlinger og bruk av rusmidler, gjør at denne filmen får 12-års grense.

HANDLING

Med DRIB forteller regissør Kristoffer Borgli historien om hvordan hans venn Amir Asgharnejad i 2014 klarte å lure seg med i en i en stor spekulativ markedsføringskampanje for en velkjent energidrikk via et amerikansk reklamebyrå. DRIB er en filmatisk re-konstruksjon av de kuriøse hendelsene som endte opp i Los Angeles, med Amir i rollen som seg selv.

Er alt vi ser i DRIB virkelig, eller? Det er det opp til hver enkelt å bedømme!

DRIB er Kristoffer Borglis (Whateverest) spillefilmdebut fra Los Angeles – laget sammen med komikeren og performanceartisten Amir Asgharnejad.

Hva som er sant og usant i historien er det ikke lett å svare ordentlig på, men her er hva som er nevnt i en rekke sammenhenger og som til en viss grad er fakta: Amir fikk tilbud fra en stor energidrikkprodusent fra Amerika om å være med i deres reklamekampanje som inneholdt en rekke fotoshoots og en reklamefilm.

Bakgrunnen for etterspørselen stammer fra en tidligere YouTube-snutt fra 2014 hvor Amir vistnok skal ha blitt slått ned etter å ha provosert blant annet en dørvakt. Det ble laget flere videosnutter hvor han provoserer en rekke folk og får juling. Disse videosnuttene ble en gedigen internasjonal internettsuksess og ble sett av flere millioner på kort tid. Det ingen viste var at alt var iscenesatt og som en del av performancekunst. Alt var fake. Fake news, som det sies i samtiden.


Kristoffer Borgli klarer utmerket å forvirre oss publikummere med hva som er sant og ikke i sin spillefilmdebut. Her blir det lekt med kunstneriske utrykk og som gjør hele produksjonen til et virkelig «daredevil»-prosjekt. Her er det en stor gråsone hvor du til stadig blir manipulert og usikker på hva som faktisk er virkelig og ren fiksjon. Ved å bryte originale rammer innen spillefilm, som å bryte «den fjerde veggen. Du som publikummer blir brått presentert for både regissør og hovedrolleinnehaveren i en intervjusituasjon, og dette gjør det hele enda mer fassinerende og fordømt usannsynlig. Alt blir pushet til et ytterste, men akkurat passe nok til at det ikke blir for mye av det gode og for slitsomt å observere. For noen kan man kanskje lett miste litt av fokuset og fotfeste for filmens handlingsmønster.

Adam Pearson og Amir Asgharnejad.

Amir Asgharnejad – som spiller seg selv – er både energisk og fascinerende. En personlig karakter i seg sjøl. Med en figurlig karisma og tydeligvis en god dose selvironi. Han er kanskje ikke alltid like overbevisende, men gjør mye ut av filmen allikevel.

Brett Gelman (Jobs, Reservesnut) som rekalmemannen og drittsekken Brady Thompson er absolutt en fantastisk skikkelse og gir filmen mye, både av karakter og humor.

Morsomt er det å se Adam Pearson (Under The Skin) være med som seg selv og gjeste filmen. Hans gjesteopptreden og rolle gir filmen en god utvikling videre.

DRIB inneholder en rekke interessante lydsnutter og en passe kul musikkstil, i tillegg til en rekke morsomme og kleine dialoger.

Filmen er bra sammensatt og komposisjonen er vel gjennomført. Det er som en stor velsmurt maskineri hvor alt er tilrettelagt for å sette sammen en meget interessant produsert spillefilm.

 

Tusen takk til Fredrikstad kino for presseadgang.

Relaterte sakeramerikanskAmirBorglidebutdokumentardramaDribenergidrikkfakefake newsForsidenkomediemockumentaryperformancestuntreklamefilmspillefilmUSAyoutube
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
20. mai 2017
John Haakon Asker https://www.facebook.com/johnhaakonasker?fref=ts

Journalist i KINOMAGASINET, filmarbeider og fotograf.

Relaterte sakeramerikanskAmirBorglidebutdokumentardramaDribenergidrikkfakefake newsForsidenkomediemockumentaryperformancestuntreklamefilmspillefilmUSAyoutube

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Alien: Covenant
Anmeldelse: Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge