• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Crimson Peak

KINOMAGASINETs anmelder gir Crimson Peak terningkast fire.

: Crimson Peak

4
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Crimson Peak
Fredrik Olsen Hagstrøm
14. oktober 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 16.10.2015
Originaltittel: Crimson Peak
Sjanger: Grøsser / Skrekkfilm
Skuespillere: Tom Hiddleston, Jessica Chastain, Mia Wasikowska, Charlie Hunnam, Burn Gorman, Jim Beaver, Javier Botet, Kimberly-Sue Murray, Emily Coutts, Martin Julien, Gillian Ferrier
Regi: Guillermo del Toro
Manus: Guillermo del Toro, Matthew Robins, Lucinda Coxon
Nasjonalitet: USA
Språk: engelsk
Musikk: Fernando Velázquez
Distribusjon: United International Pictures
Produksjonsår: 2015
Lengde: 1 t. 58 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Skrekkeffekter og flere nærgående og blodige draps- og voldsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Den unge forfatterinnen Edith Cushing flytter til et gammelt herskapshus, og oppdager at hennes nye sjarmerende ektemann ikke er hvem han fremstår som. En isende grøsser regissert av Guillermo del Toro. I kjølvannet av en familietragedie, slites en ung forfatterinne mellom følelsene sine for barndomsvennen og en mystisk fremmed.

Regissør Guillermo del Toro vil nå få oss til å tro på spøkelser. Mannen bak suksessen Pan’s Labyrinth er tilbake, og tar oss denne gangen med til en grøsserverden med både kjærlighet og drama.

Den meksikanskfødte regissøren Guillermo del Toro har som kjent flere godbiter i ulike sjangere bak seg, og i tillegg til spektakulære Pan’s Labyrinth (2006) er Hellboy-filmene og Pacific Rim (2013) verdt å nevne. Han lager ikke filmer som kun er verdt å se der og da, men også filmer man vil snakke om i etterkant. Crimson Peak er enda et eksempel på dette.

del Toro gir sin hyllest til en sjanger som mange kanskje ikke skulle tro han var forelsket i, nemlig gotisk romantikk.

Skal man levere en god grøsser er det flere ting som må være på plass. Inkluderes det for mye blod og gørr vil kvaliteten som regel falle, og man går over i en splatter-film, som veldig ofte har et komisk preg. Dette er heldigvis ikke tilfelle i Crimson Peak.

Mesteparten av handlingen i denne filmen foregår på den gotiske herregården Allerdale Hall, plassert på et berg av blodrød leire. Stedet er fylt med hemmeligheter som vil hjemsøke besøkerne for evig tid.

Er spøkelser ekte? Det mener i hvert fall hovedpersonen Edith Cushing (Mia Wasikowska). Hun føler spøkelsenes tilstedeværelse som ingen andre. Hennes første møte med et gjenferd varslet henne i frykt om at hun skulle passe seg for Crimson Peak. Denne advarselen kunne ha forhindret henne fra å gifte seg med den mystiske og kjekke Sir Thomas Sharpe (Tom Hiddleston), samt å måtte forholde seg til den like gåtefulle søsteren hans Lady Lucille Sharpe (Jessica Chastain).

De to mystiske søsknene bærer altså på en hemmelighet som Edith blir hentet inn for å avsløre. Mørket som hjemsøker henne i dette fryktelige slottet leder så mot den forferdelige og farlige sannheten.

En stor del av grunnen til at Crimson Peak fungerer som et flott drama-epos fra fortiden er prestasjonene til de tre skuespillerne Tom Hiddleston, Jessica Chastain og Mia Wasikowska. Dialogen flyter elegant mellom dem, og omgitt av lekre kulisser og kostymer fyller de rollene sine med stor innlevelse og prakt.

Kostymedesigner Kate Hawley skal ha all ære for en magisk bekledning av besetningen foran kamera, noe som hun også er kjent for fra Hobbiten-fimene (2012-2014 og Edge Of Tomorrow (2014)).

Kameraføringen av Dan Laustsen (The Possession, Silent Hill) bidrar til at filmens visuelle inntrykk scorer høyt. Flotte overganger mellom dramatiske og mystiske øyeblikk blir en fryd å se på, selv om dysterheten ligger som en tykk tåke på toppen av det hele.

Slike filmer hadde mistet en del av sitt preg dersom det ikke hadde vært et godt og gysende musikkspor tilgjengelig. Fernando Velázquez sørger absolutt for dette i Crimson Peak. Han er mest kjent for sine bidrag på filmer som The Impossible (2012), Mama (2013) og den spanske The Orphanage (2007).

Bruken av spesialeffekter er definitivt til stede, mest synlig gjennom de spøkelsene og skikkelsene som kryper på gulvene eller svever i luften. Effektene blir levert av Xavi Bastida, som også tidligere har bidratt med sin fantastiske evne på del Toro-produksjonene Pan’s Labyrinth (2006), Hellboy (2004) og Hellboy II: The Golden Army (2008).

Crimson Peak leverer flere minneverdige opptredener, og med sin flotte produksjonsdesign klarer den å levere gode elementer fra den gotiske romantikken. Kanskje får den deg også til å tro på spøkelser, samtidig som den garantert vil vise vei inn i romantikkens rekker.

Filmen varer tett opptil to timer. Her kunne det nok ha vært strammet inn litt på lengden, for eksempel blir enkelte iscenesettinger, spesielt de av romantisk karakter, dratt altfor langt ut i tidsrom. Tilsynelatende skal dette være en skrekkfilm, og det vi ser i trailerne understreker jo dette.

Men etter å ha sett filmen sitter jeg igjen med et inntrykk av at sjangeren dekkes litt over av det dominerende romantiske preget. Dermed blir jeg mer fascinert av kulisser og kostymer enn selve handlingen alene.

Uansett, dette er på ingen måte en dårlig film, men å kalle den for en real og god grøsser blir litt i overkant. Når det er sagt; det visuelle glitrer frem selv om gåsehuden kanskje blekner noe.

Stor takk til SF Kino Sarpsborg for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. oktober 2015
Fredrik Olsen Hagstrøm

Journalist for KINOMAGASINET og IT/Tele-ekspert på dagtid.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Villmark 2
Anmeldelse: Drømmen om MGPjr.