• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Climax

KINOFILM : Climax

5
Karakter:

Konklusjon

Climax krever mye av sitt publikum, men gir også mye tilbake. Gode filmtekniske virkemidler, utradisjonell fortellerteknikk og mye bra dans er med på å trekke filmen opp. Litt slitsomme karakterer og enkelte utstrakte scener trekker litt ned.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Climax
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
7. februar 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 08.02.2019
Originaltittel: Climax
Sjanger: Drama
Skuespillere: Sofia Boutella, Romain Guillermic, Souheila Yacoub
Regi: Gaspar Noé
Nasjonalitet: USA, Belgia, Frankrike
Språk: Engelsk/Fransk
Lengde: 1 t. 35 min.
Produksjonsår: 2018
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Denne filmen inneholder enkelte scener med angstskapende stemning og forstyrrende tematikk. Filmen får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

På midten av 90-tallet samles 20 dansere til en trenings-camp på en nedlagt kostskole midt ute i skogen. Etter endt trening møtes de rundt en stor bolle sangria. Snart tar stemningen en uventet vending, og etter hvert som natten skrider frem tar vanviddet til – sangriaen inneholder en hemmelig ingrediens. Noen befinner seg straks i paradis, andre i helvete.

Climax utfordrer både tilskueren og tilskuerens sanser på en helt unik måte.

Filmskaper Gaspar Noé er ikke fremmed for å tøye grensene når det kommer til både handling og visuell stil, og Climax er intet unntak.

Allerede i anslaget blir vi utfordret – først ved å vise oss en skikkelse hylende gjennom snøen, sett rett ovenfra i et heltotalt utsnitt. Deretter kommer det en tekstplakat som forteller at du nå har sett en film av; etterfulgt av rulleteksten. Bare dette kan være nok til å forvirre en gjengs filmelsker. Den neste scenen viser en gammel tv, omgitt av bøker om film og psykologi på venstre siden, hvor navn som Fritz Lang og Nietzsche kan skimtes. På høyre siden ser man en stabel av VHS-filmer. Tanken om at disse filmene ikke var tilfeldige slo meg, og jeg ble umiddelbart spent på hvor mye Climax kom til å være inspirert av disse filmene; som Den andalusiske hund (Buñuel), Saló eller Sodomas 120 dager (Pasolini), Suspiria (Argento) og Harakiri (Kobayashi). På TV-skjermen vises diverse intervjuer av unge dansere.

Vi blir videre dratt med på en livlig og fascinerende danserutine hvor alle de forskjellige danserne får vise seg frem, mens kamera lekent følger med. Når danserutinen er over, annonseres det at festen er i gang, og vi er tydeligvis invitert. For så langt har hele dansesekvensen vært i en tagning, og det fortsetter den med inn i festen, hvor kamera følger fra den ene karakteren til den andre mens de koser seg med Sangria. Som tilskuer er jeg mektig imponert over hvor godt det hele fungerer, og blir dermed spent på hva som kommer når det endelig klippes.

Claude-Emmanuelle Gajan-Maull som danselærer Emmanuelle og Kiddy Smile som Daddy i Climax

Ikke alle delene er filmet i en tagning, men filmskaperen kommer tilbake til denne stilen i løpet av filmen, og gjennom kameraets linse blir tilskueren på mange måter en del av galskapen. For det er galskap. Climax lover det tittelen holder, for den bygger virkelig opp til et klimaks. Karakterene i filmen blir påvirket lenge før vi som tilskuere får oppleve det samme, men dette synes jeg fungerer utmerket. Når vi, gjennom kameraet, også ser ut til å delta i psykosen, så bryter dette kraftig med filmopplevelsen så langt. Igjen blir vi som tilskuere virkelig utfordret.

Også lyden er med på å suge publikum inn i filmen, med musikk som nesten hele tiden ligger i bakgrunnen og dunker en jevn rytme.

Climax deles inn i kapitler med tekstplakater, og det fungerer for så vidt greit som små pustepauser i en ellers heftig filmopplevelse.

Kiddy Smile som Daddy og Sofia Boutella som Selva i Climax

Et av flere høydepunkt er en scene hvor karakterene danser i en klassisk dansesirkel. Forskjellen er bare valget som filmskaperen tar i denne scenen. Den er nemlig filmet rett ovenfra, noe som skaper et litt underlig, men vakkert maleri av bevegelser og farger. Og det er slike valg, sammen med dyktige dansere, som forhøyer filmen.

Dessverre blir filmen til tider litt for slitsom for min smak, hvor enkelte skuespillere føles overdramatiske og karikerte. Enkelte scener dras litt for langt ut, noe som sikkert er gjort for å forsterke et ubehag, men det oppleves noen ganger bare kjedelig.

Climax er ikke som noen annen film, og Gaspar Noé bryter med klassisk fortellende film så ofte han kan. Kameraføringene er spennende, gjennomtenkte og fascinerende, men i siste akt blir kameraets subjektive stil litt mye.

Dette er ikke en film for folk som utelukkende er vant med Hollywoodfilm, men et kjærkomment avbrekk for de som liker å bli utfordret gjennom filmtittingen. Jeg er en av dem.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
7. februar 2019
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
Bjørn-Harald L. Sønsthagen @https://twitter.com/Laivaren https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelsedramaForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Alita: Battle Angel (IMAX, 3D)
Anmeldelse: If Beale Street Could Talk