• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Carol

OVERBEVISENDE DRAMA: Cate Blanchett og Rooney Mara skildrer godt en indre dragkamp i Carol.

: Carol

5
Karakter:
review-image

Konklusjon

Eksterne lenker

Anmeldelse: Carol
Ann Mari Nettum
Ann Mari Nettum
18. mars 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 11.03.2016. Sjanger: Drama. Skuespillere: Rooney Mara, Cate Blanchett, Sarah Paulson. Regi: Todd Haynes. Manus: Phyllis Nagy. Nasjonalitet: USA. Språk: engelsk. Musikk: Carter Burwell. Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon. Video distribusjon: Scanbox Vision. Produksjonsår: 2015. Lengde: 1 time og 57 min. Aldersgrense: Tillatt for alle.

HANDLING

New York på 50-tallet: Carol (Cate Blanchett) er ulykkelig gift med sin ektemann. Så innleder hun et romantisk forhold til Therese (Rooney Mara). Vanskelig blir det da Carol rives mellom retten til å være med sin egen datter og kjærligheten.

Carol er en velkomponert beretning om forbudt kjærlighet, vanskelige valg, drømmer og lengsler.

Regissør Todd Haynes har laget en rekke filmer, men ingen av dem har vel nådd opp til det nivået Carol klarer å holde.

Haynes har mange ganger latt sine filmer kretse omkring homoseksualitet, og også i Carol er dette framtredende.

Filmen omhandler hvordan den sofistikerte Carol innleder et forhold til den noe yngre kvinnen Therese.

Handlingen foregår i New York på begynnelsen av 50-tallet, og Carol og Therese sitt forhold blir dermed noe svært kontroversielt. Ille blir det for Carol da hun rives mellom sin egen datter og kjærligheten.

Cate Blanchett spiller rollen som Carol og Rooney Mara spiller Therese. Disse to er filmens fundament, og det er en fryd å se hvordan de både driver historie- og karakterutviklingen. Ingenting gleder mer i en tid hvor vi er vel vitende om kvinneminoriteten både bak og foran kamera i filmbransjen.

Carol er en film som viser hvordan kvinner, kvinners liv og kvinners problemer, gestaltet av to kvinner, virkelig skaper engasjement.

Fotoarbeidet i filmen er både utfordrende og tiltalende. Fotograf Edward Lachman skaper dynamikk med gode panoreringer og ikke minst kreative og uventede vinkler.

Når kameraet i tillegg får arbeide med skuespillere av Mara og Blanchett sitt kaliber, og det oser av kvalitet i arbeidet med sminke og kostymer, framstår filmen svært god visuelt sett.

Haynes har valgt å fortelle historien i Carol ved å veksle noe mellom både ulike steder og ulik tid, og dette er et stilig og elegant grep.

Carol er ikke en film med mye bråk og heftige actionsekvenser, men likevel er det mye som skjer.

Filmens handling foregår mye i hodene på de to kvinnene, og ikke mist i samspillet dem i mellom.

Fremdrift kan være vanskelig å skape i en film av denne typen, men jeg synes dette er på plass i denne filmen.

Carols dilemmaer er store og kompliserte. Ibsens Nora så seg tvunget til å forlate mann og barn for å få utfolde seg som kvinne, og ikke minst som menneske.

Carols kamp handler om nettopp dette, og enda litt til. Her spiller også respekt for egen legning og egne følelser inn, og nettopp dette er med på å gjøre filmen og karakteren Carol interessant.

Forbudt kjærlighet er helt klart et sentralt tema. Det er også drømmer og lengsler, og akkurat Carol og Therese sine lengsler, på veldig mange nivåer, blir filmens drivkraft.

Stor takk til Hamar Kino for presseadgang.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
18. mars 2016
Ann Mari Nettum
Ann Mari Nettum @https://twitter.com/amnettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Deathgasm
Anmeldelse: Kung Fu Panda 3