• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Annette
    • Anmeldelse: Thor: Love and Thunder
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Blair Witch

KINOFILM : Blair Witch

3
Karakter:

Konklusjon

Blair Witch er en middels vellykket grøsserfilm som støtter seg i stor grad på gjenkjennelse av originalfilmen The Blair Witch Project. Filmen følger i stor grad i samme spor, men benytter seg av moderne grøssereffekter og forsøker å skremme deg så ofte at det hele blir noe intetsigende. Likevel er det en underholdende film, og dersom du liker originalfilmen eller er glad i grøssere kan Blair Witch være verdt en tur på kino.

Eksterne lenker (Rework!)

Anmeldelse: Blair Witch
Aleksander Koren
26. oktober 2016

Blair Witch
Norgespremiere: 28.10.2016
Sjanger: Grøsser / thriller
Skuespillere: Corbin Reid, Wes Robinson, Valorie Curry
Regi: Adam Wingard
Manus: Simon Barrett
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsselskap: Lionsgate, Vertigo Entertainment, Room 101, Snoot Entertainment
Distribusjon: Nordisk Film Distribusjon AS
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 t. 29 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Skrekkeffekter og angstskapende scener gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

James Donahue finner et videoklipp på internett som inneholder det han tror er hans søster som forsvant i skogen 20 år tidligere. Sammen med en gruppe venner tar han med seg kamerautstyr for å utforske skogen og finne søsteren.

Blair Witch-heksa er fortsatt skremmende, 17 år senere. I Blair Witch møter vi den samme mytologien som i grøsserklassikeren The Blair Witch Project, i en mer kaotisk form enn tidligere.

I 1999 ble det – som skulle vise seg å bli en grensesprengende film – lansert: The Blair Witch Project.

Dette var en såkalt found footage film, hvor filmen består av tilsynelatende «ekte» film/video-opptak som er blitt funnet, satt sammen og så fremvist.

The Blair Witch Project handlet om tre unge filmstudenter som reiste til Black Hills nær Maryland i USA for å lage en dokumentarfilm om et sagn om en heks i skogen.

De tre filmstudentene var utstyrte med hvert sitt kamera, og publikum opplevde handlingen gjennom opptakene fra disse kameraene. Dette bidro til en følelse av at dette var veldig virkelighetsnært. Det kunne nærmest oppleves som en ekte dokumentar. Og det er selvfølgelig dette som er hele poenget med denne found footage-sjangeren. Eller skal vi kalle det «funnet film»-sjangeren på norsk, kanskje!

Det finnes eksempler på filmer som dette før The Blair Witch Project, men det var denne filmen som ble den første store suksessen innen sjangeren, og som inspirerte en mengde filmer som ble laget i ettertid.

Noe av grunnen til den enorme suksessen til The Blair Witch Project var at den ble markedsført som noe ekte. På internett kunne man finne nettsider dedikert til myten om heksa, og filmen ble presentert som faktiske opptak som har blitt funnet i skogen i ettertid. Den ble med andre ord ikke markedsført som en ordinær fiksjonsfilm.

Selv om det ikke tok så lang tid før de fleste gjennomskuet markedsføringen, bidro det hele til en enorm virkelighetsfølelse som igjen førte til at filmen opplevdes som virkelig skremmende.

Nå, 17 år senere, i en tid hvor de aller fleste klassikere innen diverse sjangre får en nyinnspilling, er det selvfølgelig tid for en ny runde med Blair Witch-mytologien.

Det har gått lang tid siden originalfilmen. Handlingen i Blair Witch gjenspeiler dette. 20 år etter Heather fra originalfilmen forsvant på mystisk vis i skogen sammen med sine to medstudenter, finner hennes lillebror James Donahue et videoklipp publisert på internett som inneholder det han tror er et bilde av Heather.

James begynner å tro at Heather fortsatt kan være i live. Han samler en vennegjeng for å dra ut i skogen for å finne ut hva som skjedde med Heather 20 år tidligere. I god tradisjon tar de med seg en stor mengde kamerautstyr, som denne gangen er mer avansert da det hele selvsagt reflekterer dagens teknologi.

Nå som kamerautstyr er billigere, mer avansert og har høyere oppløsning er det ikke vanskelig å svelge at samtlige i gruppen har minst ett kamera hver. På grunn av dette får vi mange flere vinkler og synspunkt i denne oppfølgerfilmen. Gruppen er også større enn tidligere. James har med seg tre venner, hvorav den ene selvfølgelig er filmstudent og er den som ønsker å filme alt sammen for å lage en dokumentarfilm av det hele. I tillegg blir gruppen ledsaget av to lokale personer, som også har en brennende interesse for myten om heksa.

Ved hjelp av en stor mengde kameraer får vi som nevnt mange innfallsvinkler, men dette fører også til at noe av virkelighetsfølelsen blir borte. Dette er fordi det klippes sømløst mellom såpass mange kameraer, som bidrar til en god opplevelse, men det hele føles litt for profesjonelt til at dette virkelig kan være opptak som er funnet av andre i etterkant.

I tillegg til de mange ulike vinklene på fortelling også selve kameraarbeidet litt i det mest heldige slaget til at dette blir et troverdig bidrag til funnet film-sjangeren. Et eksempel på dette er når en av hovedpersonene zoomer inn på ansiktene til to av de andre karakterene, men bytter fokus fra de til en tredje karakter i bakgrunnen, og får med seg et perfekt bilde av at han er misfornøyd med en krangel han har hatt med disse to andre personene bare øyeblikk tidligere. Dette klippet er svært velkomponert, og det er lite troverdig at ungdom på tur i skogen kan fange et slikt øyeblikk uten planlegging.

Blair Witch støtter seg i stor grad på originalfilmen og tråkker for det meste i de samme fotsporene. Dette er både positivt og negativt på samme tid. På den positive siden er det godt for fansen av originalfilmen å være tilbake i den samme skogen, å få vite mer om den samme mytologien, om myten, om heksa, og selvfølgelig huset som spilte en viktig del mot slutten av originalfilmen. På den negative siden er det lite nytt som blir tilføyd selve historien om heksa. Vi får ingen spesiell ny innsikt i myten rundt heksa, om hva som egentlig skjedde i den første filmen, eller lignende.

Det finnes likevel fornyelse i Blair Witch. Etter originalfilmen snudde grøssersjangeren på hodet i 1999 har det kommet mange lignende filmer, og disse har selvfølgelig ført sjangeren videre. Blant disse filmene finner vi for eksempel den vellykkede filmen Paranormal Activity som står blant grøsserfilmene som introduserte effekten av lang stillhet etterfulgt av plutselig høye lyder, en såkalt «jump scare». Denne effekten er hyppig brukt i moderne grøsserfilmer, og derfor er det ikke overraskende at denne oppfølgerfilmen tar denne effekten i bruk i veldig stor grad.

Der hvor originalfilmen var preget av en mer psykologisk skrekk, en uvitenhet om hva som foregikk rundt karakterene, er Blair Witch preget av totalt kaos. Filmskaperne bruker mørket, stillhet og lyder for alt det er verdt. Mange av disse sekvensene er effektive og vil få deg til å hoppe i kinosetet.

Dessverre brukes denne effekten i alt for stor grad. Allerede første kveld i skogen, så fort mørket har lagt seg og filmens konsept er etablert, skifter filmen fokus fra historie og karakterer til å kaste så mange høye lyder og skvettesekvenser mot tilskueren som overhodet mulig. Som nevnt er mange disse sekvensene riktig så virkningsfulle, men det blir faktisk alt for mye av det gode her. Når filmen først har satt seg i høygir går det sjeldent mer enn noen få minutter før neste «jump scare» finner sted.

Dette blir riktig så slitsomt etter hvert, og den psykologiske skrekken som originalfilmen benyttet seg så godt av savnes. Det blir også viet lite fokus til utforskning av den spennende Blair Witch-myten når filmskaperne konstant forsøker å skremme publikum så ofte som mulig.

Det føles som om filmskaperne, i stedet for å bygge opp et helhetlig og skremmende univers med gode karakterer vi kan følge, rett og slett bare forsøker å gjøre så mange skremmesekvenser som mulig, som om de kaster maling på en vegg for å se hva resultatet blir.

Trailer
Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. oktober 2016
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Annette

Anne Helen Houg1. august 2022
Les mer

Anmeldelse: Thor: Love and Thunder

Matias Kjølstad9. juli 2022
Les mer

Anmeldelse: The Black Phone

Jon Smeland Olsen22. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Jon Smeland Olsen8. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Filmtyven

Anne Helen Houg5. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Men

Jon Smeland Olsen31. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser dc

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stadig nye muligheter til å bli kinosjef
    LEDIG JOBB26. juli 2022
  • Ny a-ha-film kinoklar
    FILMLANSERING5. august 2022
  • De største filmnyhetene fra San Diego Comic Con 2022
    FILMPRODUKSJON29. juli 2022
  • «Full steam ahead» for Krigsseileren
    FILMLANSERING5. august 2022
  • Et skuespillerliv er over: Anne Heche død
    DØDSFALL13. august 2022
  • Magiske Olivia er borte
    DØDSFALL11. august 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Dagen i morgen
Anmeldelse: Jack Reacher: Vend aldri tilbake