• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Black Panther

KINOFILM : Black Panther

6
Karakter:

Konklusjon:

Black Panther føles som en kjent oppskrift laget av en kokk i verdensklasse. Marvel-formel er fortsatt der, men karakterene og ikke minst verden er annerledes. Dette er Marvels første mesterverk.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Black Panther
Rafael Motamayor
14. februar 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 14.02.2018
Sjanger: Action Drama Sci-Fi
Skuespillere: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong’o, Danai Gurira, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, Letitia Wright, Winston Duke, Angela Bassett, Forest Whitaker, Andy Serkis
Regi: Ryan Coogler
Manus: Ryan Coogler og Joe Robert Cole
Produsent: Kevin Feige
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 14 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Marvel Studios
Distribusjon: The Walt Disney Company Nordic
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne filmen inneholder flere scener med actionvold. Da disse foregår i et tydelig fantasiunivers, får filmen 12-årsgrense.

Med Black Panther har Marvel skapt sitt aller første mesterverk. En film som er mer enn nok en film i superhelt-sjangeren. Dette er mesterlig filmhåndverk av kulturell betydning – sjeldent funnet i store kinofilmer.

Etter 18 Marvel-filmer har det vært altfor mye snakk om «superhero fatigue», trettheten mange kinogjengere føler rundt superheltfilmene – om hvor mye seerne kan orke samme formel – og den «samme historien», om og om igjen.

Regissør Ryan Coogler er svaret. Black Panther føles som en kjent oppskrift laget av en kokk i verdensklasse. Når filmen er over føles det som man bare har spist hurtigmat de siste årene, men nå har du endelig spist på en trestjerners Michelin-restaurant. Selv om filmen føles som en Marvel-film, kommer det et punkt da du glemmer at du ser en film med superhelter. Jeg var nesten sjokkert da logoen til Marvel Studios dukket opp.

En tidlig scene i filmen forteller at mens resten av verden ikke så annet enn krig, slaveri, og lidelse – var Wakanda et sted full av undring og rikdom. Mektige bilder av slaver som blir tatt i europeiske skip sammenstilles med vakre landskaper og så, midt i en skog, landets hovedby – Golden City. Høye skyskrapere pryder gater, som er fylt av tradisjonell kunst, kurver, selgere og butikker. Arkitekturen føles tradisjonelt afrikansk, men også svært futuristisk, metall og glass blandet med søle og sand – som om Timbuktu-pyramidene ble laget i fremtiden. Designet til byen er verdt kinobilletten alene – fra Hannah Beachlers produksjonsdesign, til Jay Harts detaljrike settdekorasjon. Ruth E. Carter spesielt har gjort en Oscar-verdig jobb med kostymedesignet, som er inspirert av forskjellige afrikanske kulturer.

Det hele er godteri for øynene, et «what if» om hva som kunne ha skjedd om europeere aldri hadde kommet til Afrika.

Men Black Panther stiller også et annet spørsmål. Om det fantes et slik land, hvordan kunne de ha holdt seg skjult mens resten av verden led? Hvordan kunne Wakanda sitte å se mens sine naboer ble tatt og solgt som slaver? Da kommer Erik Killmonger inn i bildet.

En superheltfilm kan nemlig aldri bli bedre enn sin sjefsskurk. The Dark Knight er ansett som er av de aller beste superheltfilmene på grunn av Heath Ledgers Joker, og nå har Marvel endelig fått en skurk som kan toppe Loki som en av de beste skurkene de siste årene. Michael B. Jordan spiller Erik Killmonger, en mann som er like farlig som han er sympatisk. Jordan får deg til å ikke bare føle for ham, men til og med heie på ham med hele sin karisma og indre raseri. Hvis Wakanda er en metafor for hva Afrika kunne ha blitt uten europeiske innblanding, er Killmonger personifiseringen av den afroamerikanske opplevelsen – og lidelsen fra fortid og nåtid. Han er verdens regnskap, og selv om du vet han er antagonisten, er det umulig å ikke tenke at han gjør helt riktig i sine planer.

På andre siden av konflikten står Chadwick Boseman som Kong T’Challa. Regissør og medforfatter Ryan Coogler er best på å skape karakterdrevet filmer med mye emosjonell utvikling, og Black Panther er intet unntak. Boseman har full kontroll med å spille T’Challas indre konflikt, da han sliter med å balansere fortid og tradisjon mot fremtid og fremgang.

Som sagt er Coogler best på å fokusere på karakterer, og i motsetning til de aller fleste blockbustere gir Black Panther karakterene rom til å puste. Rollebesettingen er utmerket, og alle får nok karakterutvikling til at de blir tredimensjonale.

Selv om det har vært mye snakk om Black Panther / Kong T’Challa som en av de få svarte superhelter i en film, var jeg overrasket over hvor feminin filmen skulle vise seg å være. De kvinnelige karakterene er de sterkeste i filmen. Vi møter Okoye, spilt av Danai Gurira, et ubevegelig objekt som personifiserer tradisjon og lojalitet mot tronen. Lupita Nyong’o spiller Nakia, ekskjæresten til T’Challa og en spion som begynner å stille spørsmål rundt hvor riktig det er å holde landet skjult fra verden.

Men det er Letitia Wright, som prinsesse Shuri, som stjeler hver scene hun er med i. Det er Shuri som har ansvar for teknologikutviklingen i Wakanda, hun er enda smartere enn Tony Stark og er som en Q til T’Challas James Bond. Wright spiller også humoradspredere, men er heller ikke redd for å være en kriger sterkere enn selveste Black Panther.

Black Panther er tross alt en superheltfilm, så du må forvente en god del action. Heldigvis er Ryan Coogler ikke hvilken som helst regissør. Man føler ånden til Creed i actionsekvensene. Kameraet til den aller første kvinnelige Oscar-nominerte kinematografen, Rachel Morrison, beveger seg som en panter. Først går kameraet sakte mens det forfølger karakterene, så går vi inn for angrepet med raske og glatte trekk. Actionscener blander totalbilder, slik at man får se hele kampen, og nærbilder som tar deg rett inn i karakterenes følelser, men aldri på en forvirrende måte. Om du er en fan av «one-take»-kampscenen i Creed er det bare å glede seg til kampscene i Black Panther som følger action i mellom fire og fem minutter uten å kutte eller se bort fra det som skjer. Kampscenene er mesterlig koreografert, og det hele slutter med en episk full krig som føles som tatt ut av Ringenes Herre, ledsaget av Ludwig Göranssons strålende musikk som blander afrikansk stammemelodier med synteselyd.

Black Panther er mer enn bare en superheltfilm. Dette er et betimelig afrofuturistisk mesterverk som stiller aktuelle spørsmål om vårt ansvar overfor hverandre som et globalt samfunn.

Stor takk til SF Kino Stavanger Sandnes for presseadgang.

Lær mer om filmen her:

Den sorte panteren fra Afrika

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. februar 2018
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
  • Ny trailer: Black Panther 18.10.2017
  • Den sorte panteren fra Afrika 13.02.2018
  • Nye trailere for 2018-filmer: Marvel, Disney, action og storslagen musikal 01.01.2018
  • Marvel knuste konkurrentene på Comic-Con 2017 29.07.2017
  • Joss Whedon fra Marvel til DC 01.04.2017

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Ut av intet
Anmeldelse: Still/Born