• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Barndom

Dokumentarfilmen Barndom får terningkast seks av KINOMAGASINETs anmelder.

KINOFILM : Barndom

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Barndom
Lars Johnsrud
1. mars 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 03.03.2017
Regi: Margreth Olin
Nasjonalitet: Norge
Språk: Norsk
Produksjonsselskap: Spreanza AS
Distribusjon: Norsk Filmdistribusjon
Produksjonsår: 2017
Lengde: 1 t. 29 min.
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste.

HANDLING

Dokumentarfilm laget av Margreth Olin. Barndom følger 1-7 åringene i Aurora barnehage på Nesodden gjennom ett år.

Varm, tankevekkende, gripende og viktig! Magreth Olin er igjen klar for å skape debatt gjennom et nært møte med barns lek.

«Tid for lek og læring» lyder stortingsmeldingen om barnehager som kom i mars 2016.

Og nå ett år senere kommer det Magreth Olin selv karakteriserer som en protest mot dette.

«Lek er læring» har hun uttalt, og da er vi ved kjernen og drivkraften i hennes nye dokumentarfilm.

I Barndom får vi et unikt innsyn i barns lek. I ett år har Olin og hennes kamerateam fulgt barn og voksne i Aurora barnehage på Nesodden.

Barndom er en film produsert etter Direct Cinema-prinsippet, som er en type dokumentarfilm som er passivt observerende.

Olin og hennes team bestående av en kameramann og en lydmann har virkelig klart mesterstykket med å være «flue på veggen».

Og det krever ikke bare profesjonalitet, men også en stor medmenneskelighet.

Tillit er et viktig stikkord for å klare å komme så nært på noe så sårbart som barns lek er.

Ikke bare tillit til barna, men også personalet og foreldrene.

Å finne en barnehage som kan gi denne tilliten har ikke vært enkelt for Magreth Olin, og hun endte til slutt opp i barnehagen hvor hennes egne barn gikk.

Der fikk hun tilliten hun trengte og det har nok vært en viktig faktor for resultatet.

Vi kommer på innsiden av avdelingen Store Aurora og får et nært møte med pedagogen Kristoffer, den tidligere kokken Tore og guttene Uriel, Ludvik og Johannes. Og nært er møtet med barn og voksen.

Olin og hennes team har vært observanter i en lang rekke situasjoner som måltid, diverse formingsaktiviteter og ikke minst barnas frilek.

Og det er i frileken Olin utviser sin dyktighet i hvordan hun mestrer dokumentarfilmen. Og det gjelder ikke bare hva hun har klart å fange med sitt kamera, men også hvordan hun har valgt ut scenene og klippet de sammen.

Fra Margreth Olins Barndom. Foto: Norsk Filmdistribusjon / Speranza AS

Filmens lengde på 1 time og 29 minutter er disponert perfekt i hvordan de voksne og barna får «scenetid».

Her får vi ikke bare et unikt innblikk i barns lek, men vi blir også godt kjent med personligheten til barna vi møter. Det samme kan jeg si om møtet med de voksne. Og der leken er førende for vårt møte med barna, møter vi en annen viktig drivkraft i møte med Kristoffer (pedagog) og Tore (tidl. kokk.)

Omsorg er selve livsnerven i barnehagen og essensiell for at barn skal føle seg trygge i sin lek og utfoldelse enten den er kroppslig eller verbal. Omsorgen blir et underliggende tema i Barndom hvor leken er det Olin ønsker å få frem. Barnehagen vi møter fremstår nok som noe annerledes enn det flere av oss forbinder med barnehage. Aurora barnehage ligner mer på et lite småbruk, og ikke overraskende er barnehagen en Steinerbarnehage.

Men der pedagogikken og lokalitetene skiller seg fra den kommunale barnehagen har ikke dette innvirkning på det Magreth Olin ønsker å fange med sitt kamera. Og der man sitter og bevitner vakre, rørende scener og tenker at barna ikke bryr seg om kameralinsen blir plutselig kameraet en del av leken til en av guttene. Dette blir selve beviset på tilliten Magreth Olin og hennes team har klart å etablere. Alt har en ende.

Det hele avsluttes rørende og tårevått, både for foreldre, Kristoffer og også for meg som publikum.

Og da har Magreth Olin klart det en fullkommen film burde klare. Å skape noe mellom det som skjer på lerretet og deg som ser på.

Fra Margreth Olins Barndom. Foto: Norsk Filmdistribusjon / Speranza AS

Barndom er en film som rører ved så mye. Omsorg, voksenrolle, viktigheten av nærhet til natur og dyr, og gjennom alt dette barns lek. Og leken er Olins fokus.

For der hvor vi går i retning av mer læring i barnehagen, gir filmen en god illustrasjon på at lek ER læring og hvor viktig det er å ivareta barns lek. Barndom er ment for å skape debatt og den vil garantert skape debatt.

Enten du jobber med barn, har barn, er opptatt av barn eller skal ha barn, så er Barndom den viktigste filmen om de viktigste menneskene du kan se på kino.

Regissør Margreth Olin. Foto: Norsk Filmdistribusjon / Speranza AS

 

Fra Margreth Olins Barndom. Foto: Norsk Filmdistribusjon / Speranza AS

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
1. mars 2017
Lars Johnsrud https://www.facebook.com/lars.johnsrud

Skribent, film-samler og Bond-ekspert

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Bye Bye Man
Anmeldelse: Silence