• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Babylon

KINOFILM : Babylon

4
Karakter:

Konklusjon:

Babylon er en storslått feiring av Hollywood på 1920-tallet med nok fest, fyll, sex og dop til å fylle kvoten i minst fem år fremover i tid. Filmen sliter litt med å levere karakterer av interesse og ender derfor opp mer som en opplevelse og en skildring av en tidsperiode, enn en film drevet av karakterutvikling.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Babylon
Jon Smeland Olsen
19. januar 2023

FILMFAKTA

Premiere: 20.01.2023
Skuespillere: Brad Pitt, Margot Robbie, Olivia Wilde, Flea, Jean Smart, Tobey Maguire
Sjanger: Drama
Regi: Damien Chazelle
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år. Denne filmen skildrer bruk av rusmidler i særs stor grad, og inneholder flere scener med nakenhet og vold som kan virke forstyrrende på unge under 15 år. Filmen får derfor 15-årsgrense.
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2023
Distributør: United International Pictures

HANDLING

På midten av 20-tallet sniker Nellie LaRoy (Robbie) seg inn på en overdådig og stjernespekket fest i Los Angeles – her befinner hele A-laget i Hollywood seg, champagneføringen er høy og diverse rusmidler i pulverform står dandert i tårn på sølvskål. Nellie er en stjerne, hun er bare ikke oppdaget ennå! På samme fest finner vi Jack Conrad (Pitt), samtidens største stumfilmstjerne. Lydfilmen står for tur, og hva vil skje med karrieren hans da? Babylon er en hyllest til filmbransjen, en tidløs historie om å drømme stort – om å være en del av noe større enn seg selv.

Damien Chazelle er tilbake med sin svært etterlengtede femte film i rekken. En film som utvilsomt er ambisiøs, men når den de samme høydene som Chazelle sine tidligere verk?

Damien Chazelle er tidligere kjent for filmer som Whiplash (2014), La La Land (2016) og First Man (2018).

I Babylon møter vi tre vidt forskjellige karakterer som er på forskjellige stadier i livet. Manny Torres (Diego Calva) er løpegutten for de store filmprodusentene, men har alltid hatt lyst til å få en fot innenfor filmbransjen.

Nellie LaRoy (Margot Robbie) er en skuespillerinne som fortsatt venter på sitt store gjennombrudd. Jack Conrad (Brad Pitt) er en av de mest suksessfulle skuespillerne i Hollywood og lever det «gode» liv på toppen av næringskjeden. I løpet av filmen krysser karrierene deres med hverandre.

Babylon omfavner en tidsperiode som varer fra 1926-1952 i Los Angeles. Vi blir med karakterene på en utvikling og reise gjennom 26 år i filmbransjen.

Både oppturene og nedturene skildres, spesielt hvordan bransjen har stor innvirkning på hvilken retning karrieren til karakterene tar. Det er heller ikke akkurat en hemmelighet at høyt kokain-inntak ikke akkurat har en positiv innvirkning på filmkarrieren.

I motsetning til Damien Chazelle sine tidligere filmer, som har hatt et sterkt fokus på det musikalske og karakterutvikling, velger Babylon å gå en helt annen vei. Fokuset vies heller til å skildre omgivelsene og en bransje som mange har en stor forkjærlighet for.

Filmen skildrer Hollywood og filmbransjen i denne tidsalderen, men det føles også som en feberdrøm med urin, avføring, horeri, sex, vold og all den dopen du kan forestille deg.

Mye av dette kommer utvilsomt av at en god del av filmens handling foregår under det ville og særdeles bråkete 1920-tallet eller «The Roaring Twenties». Aksjemarkedet var på topp og folk flest danset til høylytt jazz-musikk uten en bekymring i verden.

Nellie LaRoy (Margot Robbie) som drømmer seg bort i tidenes fest.

Hollywood var heller ikke noe dårligere og var like bråkete om ikke mer enn alle andre. Her var det like vanlig med et sniff kokain som det var med et glass vin til middagen.

Babylon sin aller største styrke er hvordan den greier å portrettere følelsen av hvordan det var å være en del av Hollywood-bransjen på 1920-tallet. Sikkerheten var ikke i nærheten av å være like viktig som i dag.

Sannsynligheten for at en kniv som skulle brukes i en actionsekvens var ekte var mye større enn at den var falsk. Som resultat av dette ble eventuelle dødsfall bare avfeid som en del av «jobbeskrivelsen».

Babylon innehar mange nikk og referanser til filmer fra den tiden og teknikker som ble brukt og som fortsatt brukes i dag.

Jack Conrad (Brad Pitt) og Manny Torres (Diego Calva) som deler et glass med no’ godt i mens de observerer festlighetene.

Den første halvtimen av filmen vies til fest og fyll. Jeg følte meg ikke så grepet av filmens fortellerteknikk og historie før jeg var omtrent halvveis uti. Det er tydelig at Babylon ikke er for alle. Babylon vil sannsynligvis være mest interessant for dem som er glad i filmteknikk og filmhistorie.

Man blir med på en reise gjennom spillefilmens historie. Her får man oppleve stumfilm, film med lyd og etterhvert film med farge. Det er interessant å se hvordan bransjen måtte tilpasse seg når det stadig kom endringer som totalt endret måten man lagde film på.

Skuespillere som tidligere hadde sin storhetstid under stumfilm-tiden ble plutselig totalt glemt av Hollywood, fordi det viste seg at de hadde null talent foran kamera når man var nødt til å faktisk åpne munnen for å få frem filmens historie og budskap gjennom dialog.

Mennesker som tidligere var sterkt involvert i å skrive dialogkortene i stumfilmer stod til slutt også med skjegget i postkassa uten jobb, fordi bransjen beveget seg i et uhyrlig tempo.

Babylon er utvilsomt en veldig interessant film på mange måter. Den er pompøs, skitten og ytterst stilistisk med en bildepresentasjon som definitivt er utenfor normen.

James Mckay (Tobey Maguire) som utvilsomt har sittet oppe altfor lenge.

Filmen er filmet på Kodak film i 35 mm og overeksponert på labben som har gitt Babylon en knallsterk kornstruktur samt en kraftigere fargemetning som følge av at filmens negativ lå lenger i vannbadet en vanlig for celluloid-film.

De klassiske hvite linjene man er kjent med i eldre film er også en sentral del av bildet. Disse hvite linjene man ser i bildet ble før i tiden forårsaket av skitt og støv som kom på filmrullen i fremkallingsprosessen.

Babylon kan tidvis fremstå som ganske intens, men målet var tross alt å produsere et bilde som var ganske overdrevent visuelt samtidig som det er støv og skitt til stede.

Babylon er en veldig dialogdrevet film som akkompagneres av kraftig musikk og ujevn klipping. Det hele føles som en syretripp. Lydsporet er fett, men kan fort oppleves veldig kaotisk og uoversiktlig i sine mer intense scener. Musikken og klipperytmen kan sammen bli så intenst at det nærmest blir ubehagelig.

Anna May Wong (Li Jun Li).

Babylon sliter en del med å tilby publikum karakterer som man kan heie på. Karakterene portretteres som selvopptatte og arrogante drittsekker som utvilsomt formes av sine omgivelser, men gjør at hele affæren ikke er i nærheten av så gripende som den burde være.

Babylon har totalt en spilletid på hele 3 timer og 9 minutter. Det merkes. Filmen kunne utvilsomt ha blitt kuttet med ca 30 minutter og allikevel ikke mistet stort av historien og nerven av den grunn. Tobey Maguire spesielt føles litt bortkastet i rollen sin som James McKay da hans historietråd og møte med en av hovedkarakterene ikke føles som stort annet enn et unødvendig sideoppdrag i det store og det hele.

Babylon er en storslagen feiring av et Hollywood i stadig endring med fest, fyll og horeri. Karrierer blomstrer og karrierer dør. Filmteknikker og prosedyrer under 1920-tallet skildres med finesse av Damien Chazelle.

Babylon holdes dessverre litt igjen av karakterer som er altfor klisjefylte og uinteressante til at de greier å bære en hel film. Jeg bryr meg aldri i noen særlig grad om hvor karakterene befinner seg, eller hva de kommer til å oppnå.

Filmens karakterer er rett og slett kun med på reisen og er like viktige og minneverdige i et sirkus som klovnen som sykler på en enhjulssykkel. Babylon er mer en reise og en opplevelse enn en karakterdreven historie.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
19. januar 2023
Jon Smeland Olsen

Frilansanmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Studerer for tiden en bachelor i forretningsjus og økonomi på BI i Trondheim.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Decision to Leave

Erik Mamen7. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: La elva leve
Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin