• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Arvingene

KINOFILM : Arvingene

5
Karakter:

Konklusjon:

Et tålmodig og nyansert verk som gir et friskt pust med sin kvinnedominerende karaktergalleri. Imponerende debut i regi og skuespill, som gir en ydmyk, intim og rolig film om eldre kvinner, som også er homofile.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Arvingene
Christian Høkaas
15. november 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 16.11.2018
Originaltittel: Las Herederas
Sjanger: Drama
Skuespillere: Ana Brun, Margarita Irún, Ana Ivanova, Nilda Gonzalez, María Martins, Alicia Guerra, Yverá Zayas
Regi: Marcelo Matinessi
Manus: Marcelo Martinessi
Produsent: Sebastián Peña Escobar og Marcelo Martinessi
Foto: Luis Armando Arteaga
Nasjonalitet: Brasil, Frankrike, Norge, Paraguay, Tyskland, Uruguay
Språk: Spansk
Lengde: 1 t. 35 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskaper: La Babosa Cine, Pandora Film Produktion, Mutante Cine, Esquina Films, Norsk Filmproduksjon, La Fábrica Nocturna, ZDF/ARTE
Distribusjon: Fidalgo Filmdistribusjon

HANDLING

Det eldre paret Chela og Chiquita lever i en dekadent leilighet i Paraguays hovedstad. De rammes av økonomiske problemer og Chiquita må i fengsel grunnet finansiell bedrageri. Den sjenerte Chela må klare seg på egenhånd.

Vi har vært heldige med hvor mange gode LHBT*-filmer vi har hatt de siste tjue årene. Noen ganger undrer jeg på om det går an å få til noen nye vinklinger. Arvingene er heldigvis et eksempel på det.

(* LHBT eller HLBT (fra engelsk «LGBT») er en forkortelse brukt som samlebetegnelse for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner.)

I en velstående leilighet i Asunción, Paraguay finner vi det gamle, lesbiske paret Chela (Ana Brun) og Chiquita (Margarita Irún), som har vært sammen i mange år.

De to kvinnene i 50-årene utsettes for et økonomisk problem, som tvinger dem til å selge verdifulle møbler fra leiligheten deres.

Det som gjør det hele verre er at Chiquita må til fengsel på grunn av finansiell bedrageri (som hun kaller for gjeld), som kan sette deres forhold og bosted i fare. Chiquita var tydelig den mest dominerende kvinnen i dette forholdet og kunstneren Chela har det vanskelig med å justere seg i hverdagen.

Det er mange filmer som setter lys på homofile, hvor vi har sett nydelige tolkninger på hvor vanskelig det er å komme ut av skapet, om det sosiale presset og hvordan det er å være homofil i et land i Nord-Amerika eller Europa.

Det var to ting jeg mener Arvingene gjorde unikt og serverte som et friskt pust i et allerede velfylt galleri med LHBT-filmer.

Det første elementet er at den kaster inn to seniorer i rollene, som har vært sammen lenge. Det er ikke ung kjærlighet, mobbing fra tenåringene eller problemer med å hoppe inn i et ukjent terreng. Kjærligheten er så inngrodd at det råder stillhet over filmen når Chela drar på butikken eller til frisøren. Hun må lære seg alle triksene i dagens samfunn og det at historien er satt i Sør-Amerika, gir det et friskt og unikt preg ved filmen. Flere av oss har kanskje fått et innblikk i filmene som har kommet ut av nabolandene til Paraguay, men kanskje ikke noen som drar rett inn i hovedstadens hjerte.

Det andre unike elementet var hvordan problemene hovedkarakterene går igjennom blir fremstilt på. Dette gjelder skuespillet, som ikke faller i stereotypien av høylytte sør-amerikanere slik de gjerne har blitt fremstilt på film. Det er ingen overemosjonelle tirader i melodramatisk ånd. Det er ikke masete scener som sprenger høyttalerne, fordi lydsporet ikke er normalisert. Disse kvinnene har ben i nesa. De er harde. De har lært å ta til seg problemene i hverdagen. Til og med de som setter dype sår. Med en gang Chiquita drar til fengsel, får vi subtile momenter gjennom en rolig kameraføring og god linsebruk.

Det Ana Brun får til er en nummenhet i skuespillerprestasjonen, som gjør det lett å følge med på henne og sympatisere med henne. Chela har et innesluttet og privat liv i den dekadente tilværelsen hun og Chiquita har skapt i over 30 år og det offentlige livet krasjer altfor mye med den. Hun starter å jobbe i en tilsynelatende rolig jobb som en sjåfør, men dialogen alene skaper en stille intensitet i alle de hverdagslige sekvensene.

Arvingene maler et godt portrett av klasseforskjellene i Paraguays hovedstad. Her er det ikke like overforklarende billedbruk slik som rik-og-fattig-montasjene i James Camerons Titanic, men det eksisterer mer i det skjulte. Det er detaljer slik som hvordan de eldre menneskene justerer sine overdådige smykker mens de kjører gjennom en nedslitt gate omringet av fattige latin-amerikanere. Eller hvor malplassert Chiquita føler seg i fengselet og blikkene som blir delt mellom karakterene.

Til og med lydbildet illustrerer dette nydelig i spludrende lyddesign og rolig pust som skinner gjennom øregangene dine. Hvert eneste penselstrøk i maleriarbeidet til Chela knitrer slik det skal.

Klasseforskjellene har en subtil rolle, men noe som definitivt er tydelig for enhver tilskuer er filmens kjønnsbalanse. Den store kvinnedominansen var et gledelig syn, som satte en vekker de ytterst få gangene mennene hadde en rolle i filmen. De er skjøvet til side. De rolige damene får pusterom i dette naturalistiske verket. Noen ganger kan det gå litt for rolig. Selv om jeg setter pris på filmens tempo, så vil jeg ikke si at innholdet var nok til å fortelle denne historien.

Arvingene tar ting med ro. Verket vekker minner til registilen til Dardenne-brødrene. Det er et tett kamera, ingen kunstig make-up og en rekke gjemte følelser som skinner igjennom. Likte man Dardenne-brødrenes stil i Rosetta (1999) og Marion Cotillards rivende prestasjon i To dager, en natt (2014), så kan Arvingene falle i smak. Regissør Marcelo Martinessi har en delikat, organisk og intim tilnærming til verket. Dette er også hans regidebut, så det er iallefall et navn jeg noterer meg bak øret for fremtiden.

Det er ikke ofte man setter på en film fra Paraguay, men Arvingene er sannelig verdt det. Det er et tålmodig verk som setter lys på hvordan det er å gi slipp på fortiden og sin største kjærlighet. Det er en film som får fram flere nyanser i klasseforskjellene i Asunción og som gir rom for å fortelle litt om to lesbiske 50-åringer.

Trailer til "Arvingene"
Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
15. november 2018
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Har mastergrad i filmvitenskap hos NTNU i 2018. Ass. programsjef i 2021 og programansvarlig Next Nordic Generation under 2022-utgavene av Den norske filmfestivalen.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Widows
Anmeldelse: Sorry to Bother You