• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Arvingene

KINOFILM : Arvingene

5
Karakter:

Konklusjon

Et tålmodig og nyansert verk som gir et friskt pust med sin kvinnedominerende karaktergalleri. Imponerende debut i regi og skuespill, som gir en ydmyk, intim og rolig film om eldre kvinner, som også er homofile.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Arvingene
Christian Høkaas
15. november 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 16.11.2018
Originaltittel: Las Herederas
Sjanger: Drama
Skuespillere: Ana Brun, Margarita Irún, Ana Ivanova, Nilda Gonzalez, María Martins, Alicia Guerra, Yverá Zayas
Regi: Marcelo Matinessi
Manus: Marcelo Martinessi
Produsent: Sebastián Peña Escobar og Marcelo Martinessi
Foto: Luis Armando Arteaga
Nasjonalitet: Brasil, Frankrike, Norge, Paraguay, Tyskland, Uruguay
Språk: Spansk
Lengde: 1 t. 35 min.
Produksjonsår: 2018
Produksjonsselskaper: La Babosa Cine, Pandora Film Produktion, Mutante Cine, Esquina Films, Norsk Filmproduksjon, La Fábrica Nocturna, ZDF/ARTE
Distribusjon: Fidalgo Filmdistribusjon

HANDLING

Det eldre paret Chela og Chiquita lever i en dekadent leilighet i Paraguays hovedstad. De rammes av økonomiske problemer og Chiquita må i fengsel grunnet finansiell bedrageri. Den sjenerte Chela må klare seg på egenhånd.

Vi har vært heldige med hvor mange gode LHBT*-filmer vi har hatt de siste tjue årene. Noen ganger undrer jeg på om det går an å få til noen nye vinklinger. Arvingene er heldigvis et eksempel på det.

(* LHBT eller HLBT (fra engelsk «LGBT») er en forkortelse brukt som samlebetegnelse for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner.)

I en velstående leilighet i Asunción, Paraguay finner vi det gamle, lesbiske paret Chela (Ana Brun) og Chiquita (Margarita Irún), som har vært sammen i mange år.

De to kvinnene i 50-årene utsettes for et økonomisk problem, som tvinger dem til å selge verdifulle møbler fra leiligheten deres.

Det som gjør det hele verre er at Chiquita må til fengsel på grunn av finansiell bedrageri (som hun kaller for gjeld), som kan sette deres forhold og bosted i fare. Chiquita var tydelig den mest dominerende kvinnen i dette forholdet og kunstneren Chela har det vanskelig med å justere seg i hverdagen.

Det er mange filmer som setter lys på homofile, hvor vi har sett nydelige tolkninger på hvor vanskelig det er å komme ut av skapet, om det sosiale presset og hvordan det er å være homofil i et land i Nord-Amerika eller Europa.

Det var to ting jeg mener Arvingene gjorde unikt og serverte som et friskt pust i et allerede velfylt galleri med LHBT-filmer.

Det første elementet er at den kaster inn to seniorer i rollene, som har vært sammen lenge. Det er ikke ung kjærlighet, mobbing fra tenåringene eller problemer med å hoppe inn i et ukjent terreng. Kjærligheten er så inngrodd at det råder stillhet over filmen når Chela drar på butikken eller til frisøren. Hun må lære seg alle triksene i dagens samfunn og det at historien er satt i Sør-Amerika, gir det et friskt og unikt preg ved filmen. Flere av oss har kanskje fått et innblikk i filmene som har kommet ut av nabolandene til Paraguay, men kanskje ikke noen som drar rett inn i hovedstadens hjerte.

Det andre unike elementet var hvordan problemene hovedkarakterene går igjennom blir fremstilt på. Dette gjelder skuespillet, som ikke faller i stereotypien av høylytte sør-amerikanere slik de gjerne har blitt fremstilt på film. Det er ingen overemosjonelle tirader i melodramatisk ånd. Det er ikke masete scener som sprenger høyttalerne, fordi lydsporet ikke er normalisert. Disse kvinnene har ben i nesa. De er harde. De har lært å ta til seg problemene i hverdagen. Til og med de som setter dype sår. Med en gang Chiquita drar til fengsel, får vi subtile momenter gjennom en rolig kameraføring og god linsebruk.

Det Ana Brun får til er en nummenhet i skuespillerprestasjonen, som gjør det lett å følge med på henne og sympatisere med henne. Chela har et innesluttet og privat liv i den dekadente tilværelsen hun og Chiquita har skapt i over 30 år og det offentlige livet krasjer altfor mye med den. Hun starter å jobbe i en tilsynelatende rolig jobb som en sjåfør, men dialogen alene skaper en stille intensitet i alle de hverdagslige sekvensene.

Arvingene maler et godt portrett av klasseforskjellene i Paraguays hovedstad. Her er det ikke like overforklarende billedbruk slik som rik-og-fattig-montasjene i James Camerons Titanic, men det eksisterer mer i det skjulte. Det er detaljer slik som hvordan de eldre menneskene justerer sine overdådige smykker mens de kjører gjennom en nedslitt gate omringet av fattige latin-amerikanere. Eller hvor malplassert Chiquita føler seg i fengselet og blikkene som blir delt mellom karakterene.

Til og med lydbildet illustrerer dette nydelig i spludrende lyddesign og rolig pust som skinner gjennom øregangene dine. Hvert eneste penselstrøk i maleriarbeidet til Chela knitrer slik det skal.

Klasseforskjellene har en subtil rolle, men noe som definitivt er tydelig for enhver tilskuer er filmens kjønnsbalanse. Den store kvinnedominansen var et gledelig syn, som satte en vekker de ytterst få gangene mennene hadde en rolle i filmen. De er skjøvet til side. De rolige damene får pusterom i dette naturalistiske verket. Noen ganger kan det gå litt for rolig. Selv om jeg setter pris på filmens tempo, så vil jeg ikke si at innholdet var nok til å fortelle denne historien.

Arvingene tar ting med ro. Verket vekker minner til registilen til Dardenne-brødrene. Det er et tett kamera, ingen kunstig make-up og en rekke gjemte følelser som skinner igjennom. Likte man Dardenne-brødrenes stil i Rosetta (1999) og Marion Cotillards rivende prestasjon i To dager, en natt (2014), så kan Arvingene falle i smak. Regissør Marcelo Martinessi har en delikat, organisk og intim tilnærming til verket. Dette er også hans regidebut, så det er iallefall et navn jeg noterer meg bak øret for fremtiden.

Det er ikke ofte man setter på en film fra Paraguay, men Arvingene er sannelig verdt det. Det er et tålmodig verk som setter lys på hvordan det er å gi slipp på fortiden og sin største kjærlighet. Det er en film som får fram flere nyanser i klasseforskjellene i Asunción og som gir rom for å fortelle litt om to lesbiske 50-åringer.

Trailer til "Arvingene"
Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
15. november 2018
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Fullførte en mastergrad i filmvitenskap på NTNU i 2018.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once

Jon Smeland Olsen17. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Rutete Ninja 2

Joachim Eikeri14. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Memory

Jon Smeland Olsen10. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Magnus Meling5. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Joachim Eikeri4. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Villmenn

Joachim Eikeri21. april 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Anmeldelse: Memory
    ANMELDELSE10. mai 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Widows
Anmeldelse: Sorry to Bother You