• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Arctic

KINOFILM : Arctic

4
Karakter:

Konklusjon:

Regissør Joe Penna har laget en saktegående, men intens drama-triller som vil få deg til å føle på klaustrofobien til tross for at den utspiller seg i et uendelig åpent landskap. Er du klar for å overleve 93 minutter med Mads Mikkelsen, tundraen og hissige isbjørner?

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Arctic
Joachim Eikeri
27. januar 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 01.02.2019
Skuespillere: Mads Mikkelsen & Maria Thelma Smaradotti
Regi: Joe Penna
Produsent: Noah C. Haeussner, Christopher Lemole & Tim Zajaros
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 37 min.
Distribusjon: Manymore AS
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Realistiske skildringer av en manns intense kamp for å overleve i Arktis etter en ulykke, gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Mads Mikkelsen har hovedrollen som forsker Overgård, som blir tvunget til å krasjlande sitt fly midt i den arktiske tundraen. Han er endelig i ferd med å bli reddet, men dessverre så går det ikke som planlagt. Nå må han bestemme seg om å forbli i den relative sikkerheten i leiren eller dra på den farlige ferden mot det ukjente, i håp om å bli reddet.

Vi har sett lignende ting filmatisert flere ganger tidligere. Men her er han, Mads Mikkelsen, en diamant av en skuespiller – i den ødeste, kaldeste ødemark.

Det er vanskelig å ikke få assosiasjoner til filmer som The Road, Cast Away, Robinson Crusoe og lignende filmer. Listen er lang.

I Arctic er Mikkelsens karakter Overgård fanget blant farer, snø og den blodtørstige kulden. Dette er ikke en film om en vanlig polferd, her er selve målet overlevelse.

Overgård er god på overlevelse, veldig god.

Vi møter Overgård i ødemarken, i den majestetiske tundraen i det mektige snølagte landskapet. Han er en overlevende fra et flykrasj og har allerede opparbeidet seg daglige rutiner da vi først møter han. Vi skjønner raskt at tema er mann mot natur, og at Overgård er rette mannen i denne situasjonen. En annen tulling ville for lengst ha frosset i hjel.

Overgård er en mann som holder hodet kaldt, både bokstavelig talt og mentalt, og bare kort tid inn i filmen ser det faktisk ut til at han skal bli reddet.

Et helikopter viser seg over tundraens evige sletter, men den sterke vinden krever sitt offer og drar helikopteret til jorden. Her entrer skuespiller nummer to, en ung kvinne, co-piloten som  så vidt overlever krasjet.

Skal det virkelig peiles inn mot en romanse her ute i det store intet? Heldigvis ikke.

Denne retningen som historien i filmen tar fungerer godt, for nå står Overgård overfor en rekke dilemmaer som direkte angår både hans egen og kvinnens overlevelse.

Han kan velge å ofre den hardt skadede kvinnen slik at rasjonene holder lenger, eller han kan forsøke å redde henne, og samtidig bruke henne som et fokus for at han selv må overleve.

Han velger det siste og Overgård forbereder seg på en lang og utfordrende ferd i håp om å overleve. Ingen av dem snakker samme språk, og han sier uansett lite generelt. Dermed har vi en film med lite dialog, noe jeg synes fungerer godt i denne sammenhengen. Det øker følelsen av ensomheten betydelig.

Selv om Mads Mikkelsen er fantastisk i denne rollen, sliter jeg konstant med å bli dratt inn i hovedpersonens sted. Muligens fordi han er for flink til å overleve.

Undertegnede er selv en friluftsmann, og relaterer meg ikke til denne Bear Grylls-typen (*).

Jeg føler meg mer som en tilskuer som bare overvåker den håpløse kampen for overlevelse, uten å helt klare å leve meg inn i filmen.

Noe jeg for eksempel gjør med filmer som Cast Away eller Robinson Crusoe. I de filmene får jeg virkelig lyst til å være på en øde øy, mens her på tundraen vil jeg ikke sette mine ben. Det kan selvfølgelig ha noe med kulde kontra varme og gjøre også.

Filmen er spilt inn på den islandske tundraen. Og det er vakkert – så lenge sola skinner vel og merke. Når naturen viser krefter ved tåke eller snøstorm blir ting fort mindre hyggelig. Og det er i disse naturomgivelsene og værskiftene vår mann ferdes.

Det som er en av filmens sterkeste sider, foruten skuespillet, er at filmskaperne ikke har brukt dataanimasjon, ikke som jeg kan gjennomskue i alle fall, og dermed fremstår alt enda råere og mer naturlig.

Dette er nok et meget bevisst valg fra regissør Joe Penna sin side. Det lusker isbjørner i terrenget og jeg håpet litt på en gjenskapelse av bjørne-scenen fra The Revenant.

Helt slik blir det dog ikke. Vi får et mer naturtro, men allikevel fryktinngytende møte mellom mann og bjørn.

Mads Mikkelsen (t.v.) og regissør Joe Penna under innspillingen av Artic.

Filmen er til tider repeterende, men på en annen side er det vanskelig å unngå dette med det utgangspunktet den setter seg. Den fjerner seg fra fiksjon og lar overlevelsesstrategiene være rett frem slik de ville vært i den virkelige verden. Stemningsmusikken er god og filmen flyter bra.

Jeg anbefaler den, men vet ikke helt til hvilken sammenheng. Kanskje den bør sees alene, slik jeg gjorde.

(*) Edward Michael «Bear» Grylls er en britisk eventyrer, skribent, programleder og tidligere soldat. Han er mest kjent i Norge for fjernsynsprogrammet Mann mot natur. Grylls er også en av de yngste britene som har klatret Mount Everest, i en alder av 23 år. Wikipedia

Trailer
Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
27. januar 2019
Joachim Eikeri https://www.facebook.com/joe.eik

Frilans journalist og anmelder for KINOMAGASINET.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The House That Jack Built
Anmeldelse: Green Book