• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Arctic

KINOFILM : Arctic

4
Karakter:

Konklusjon

Regissør Joe Penna har laget en saktegående, men intens drama-triller som vil få deg til å føle på klaustrofobien til tross for at den utspiller seg i et uendelig åpent landskap. Er du klar for å overleve 93 minutter med Mads Mikkelsen, tundraen og hissige isbjørner?

Eksterne lenker

Anmeldelse: Arctic
Joachim Eikeri
Joachim Eikeri
27. januar 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 01.02.2019
Skuespillere: Mads Mikkelsen & Maria Thelma Smaradotti
Regi: Joe Penna
Produsent: Noah C. Haeussner, Christopher Lemole & Tim Zajaros
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 37 min.
Distribusjon: Manymore AS
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Realistiske skildringer av en manns intense kamp for å overleve i Arktis etter en ulykke, gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

Mads Mikkelsen har hovedrollen som forsker Overgård, som blir tvunget til å krasjlande sitt fly midt i den arktiske tundraen. Han er endelig i ferd med å bli reddet, men dessverre så går det ikke som planlagt. Nå må han bestemme seg om å forbli i den relative sikkerheten i leiren eller dra på den farlige ferden mot det ukjente, i håp om å bli reddet.

Vi har sett lignende ting filmatisert flere ganger tidligere. Men her er han, Mads Mikkelsen, en diamant av en skuespiller – i den ødeste, kaldeste ødemark.

Det er vanskelig å ikke få assosiasjoner til filmer som The Road, Cast Away, Robinson Crusoe og lignende filmer. Listen er lang.

I Arctic er Mikkelsens karakter Overgård fanget blant farer, snø og den blodtørstige kulden. Dette er ikke en film om en vanlig polferd, her er selve målet overlevelse.

Overgård er god på overlevelse, veldig god.

Vi møter Overgård i ødemarken, i den majestetiske tundraen i det mektige snølagte landskapet. Han er en overlevende fra et flykrasj og har allerede opparbeidet seg daglige rutiner da vi først møter han. Vi skjønner raskt at tema er mann mot natur, og at Overgård er rette mannen i denne situasjonen. En annen tulling ville for lengst ha frosset i hjel.

Overgård er en mann som holder hodet kaldt, både bokstavelig talt og mentalt, og bare kort tid inn i filmen ser det faktisk ut til at han skal bli reddet.

Et helikopter viser seg over tundraens evige sletter, men den sterke vinden krever sitt offer og drar helikopteret til jorden. Her entrer skuespiller nummer to, en ung kvinne, co-piloten som  så vidt overlever krasjet.

Skal det virkelig peiles inn mot en romanse her ute i det store intet? Heldigvis ikke.

Denne retningen som historien i filmen tar fungerer godt, for nå står Overgård overfor en rekke dilemmaer som direkte angår både hans egen og kvinnens overlevelse.

Han kan velge å ofre den hardt skadede kvinnen slik at rasjonene holder lenger, eller han kan forsøke å redde henne, og samtidig bruke henne som et fokus for at han selv må overleve.

Han velger det siste og Overgård forbereder seg på en lang og utfordrende ferd i håp om å overleve. Ingen av dem snakker samme språk, og han sier uansett lite generelt. Dermed har vi en film med lite dialog, noe jeg synes fungerer godt i denne sammenhengen. Det øker følelsen av ensomheten betydelig.

Selv om Mads Mikkelsen er fantastisk i denne rollen, sliter jeg konstant med å bli dratt inn i hovedpersonens sted. Muligens fordi han er for flink til å overleve.

Undertegnede er selv en friluftsmann, og relaterer meg ikke til denne Bear Grylls-typen (*).

Jeg føler meg mer som en tilskuer som bare overvåker den håpløse kampen for overlevelse, uten å helt klare å leve meg inn i filmen.

Noe jeg for eksempel gjør med filmer som Cast Away eller Robinson Crusoe. I de filmene får jeg virkelig lyst til å være på en øde øy, mens her på tundraen vil jeg ikke sette mine ben. Det kan selvfølgelig ha noe med kulde kontra varme og gjøre også.

Filmen er spilt inn på den islandske tundraen. Og det er vakkert – så lenge sola skinner vel og merke. Når naturen viser krefter ved tåke eller snøstorm blir ting fort mindre hyggelig. Og det er i disse naturomgivelsene og værskiftene vår mann ferdes.

Det som er en av filmens sterkeste sider, foruten skuespillet, er at filmskaperne ikke har brukt dataanimasjon, ikke som jeg kan gjennomskue i alle fall, og dermed fremstår alt enda råere og mer naturlig.

Dette er nok et meget bevisst valg fra regissør Joe Penna sin side. Det lusker isbjørner i terrenget og jeg håpet litt på en gjenskapelse av bjørne-scenen fra The Revenant.

Helt slik blir det dog ikke. Vi får et mer naturtro, men allikevel fryktinngytende møte mellom mann og bjørn.

Mads Mikkelsen (t.v.) og regissør Joe Penna under innspillingen av Artic.

Filmen er til tider repeterende, men på en annen side er det vanskelig å unngå dette med det utgangspunktet den setter seg. Den fjerner seg fra fiksjon og lar overlevelsesstrategiene være rett frem slik de ville vært i den virkelige verden. Stemningsmusikken er god og filmen flyter bra.

Jeg anbefaler den, men vet ikke helt til hvilken sammenheng. Kanskje den bør sees alene, slik jeg gjorde.

(*) Edward Michael «Bear» Grylls er en britisk eventyrer, skribent, programleder og tidligere soldat. Han er mest kjent i Norge for fjernsynsprogrammet Mann mot natur. Grylls er også en av de yngste britene som har klatret Mount Everest, i en alder av 23 år. Wikipedia

Trailer
Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
27. januar 2019
Joachim Eikeri
Joachim Eikeri https://www.facebook.com/joe.eik

Frilans journalist og anmelder for KINOMAGASINET.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The House That Jack Built
Anmeldelse: Green Book