• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Annabelle Comes Home

KINOFILM : Annabelle Comes Home

5
Karakter:

Konklusjon:

Annabelle Comes Home er definisjonen på den ultimate sommerfilmen. Samle masse venner, kjøp masse popkorn og kos dere med en kjempeunderholdende skrekkfilm!

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Annabelle Comes Home
Kenneth Paulsen
26. juni 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 26.06.2019
Sjanger: Skrekkfilm
Skuespillere: Mckenna Grace, Madison Iseman, Katie Sarife, Patrick Wilson, Vera Farmiga
Manus: Gary Dauberman & James Wan
Foto: Michael Burgess
Nasjonalitet: USA
Originalspråk: Engelsk

Lengde: 1 t. 46 min.
Produksjonsår: 2019
Produksjonsselskap: Atomic Monster, New Line Cinema
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Filmen har en angstskapende stemning og inneholder flere skrekkeffekter. Den får derfor aldersgrense 15 år.

HANDLING

For å hindre at Annabelle skaper mer fordervelse, låser demonologene Ed og Lorraine Warren henne inni et rom i huset sitt, plasserer henne «trygt» bak vigslet glass og får en prest til å velsigne den besatte dukken. Men marerittet gjenoppstår en natt når Annabelle vekker de onde ondene i rommet og alle peiler seg inn på et nytt mål - Warrens ti år gamle datter Judy og vennene hennes.

«Natt på museet» møter Annabelle!

Folkene bak «The Conjuring-universet» skal ha klapp på skuldra for at de klarer å opprettholde og ivareta et konsistent film univers i det store og det hele. Flere filmserier har vist oss at dette ikke er verdens enkleste jobb. Selv med filmer av variert kvalitetsnivå så synes jeg at de gode filmene i dette universet er såpass bra at de på en måte unnskylder de som ikke er fullt så gode.

Med tanke på at disse filmene har raket inn en samlet totalsum på omlag 1,2 milliarder dollar verden over så ser jeg ingen grunn til at Warner Bros. skal slakke på gassen nå, og ihvertfall ikke nå som de har sluppet en av de bedre filmene i denne serien.

Blant «The Conjuring-universet» sine syv filmer så er Annabelle Comes Home filmen som offisielt runder av «Annabelle-filmene» som en trilogi. Jeg må innrømme at jeg har veldig stor respekt for disse tre filmene om denne horrible dukken. Fordi som oftest så er oppfølgere til skrekkfilmer en dalende spiral og de blir som regel betraktelig dårligere og dårligere desto lenger ut i serien man kommer.

«Annabelle-filmene» derimot har for meg bare har blitt bedre og bedre, og jeg kan med hånden på hjerte si at dette er den beste av dem. Jeg tror faktisk denne filmen var såpass bra at jeg nesten plasserer den på lik linje med  The Conjuring (2013) – som er min personlige favoritt.

Filmen starter med at vi nok en gang møter Ed og Lorraine Warren (Patrick Wilson og Vera Farmiga) idet de møter Annabelle-dukken for første gang. Denne scenen er veldig gjenkjennelig nettopp fordi vi så en forlenget versjon av den utspille seg i begynnelsen av The Conjuring (2013).

Det som er kult er at vi nå for se hva som skjedde når de brakte denne dukken med hjem til huset sitt for første gang. De forstår ondskapen som denne dukken konstant pulserer ut i omverdenen og de låser henne inne i den beryktede kjelleren sin av hjemsøkte gjenstander.

Vi møter deretter høydepunktet i denne filmen: nemlig deres datter og filmens hovedkarakter Judy Warren, som er mesterlig spilt av Mckenna Grace. Judy ender så opp med å være hjemme alene i selskap av disse gjenstandene og et par klåfingerede barnepassere, og filmen vi får servert basert på dette premisset er i korte trekk «Natt på Museet  (2006)», bare blodigere og skumlere.

Jeg har vært en stor fan av Mckenna Grace helt siden jeg så henne i Gifted (2017). Hun tok både meg og verden med storm nok en gang i den kritikerroste Netflix-originalen The Hauting of Hill House (2018), og i denne filmen er hun bedre enn noen gang. Hun kommuniserer en så sterk uskyldighet da hun må konfrontere denne kolossale ondskapen med ikke noe annet enn sin egen viljestyrke og intuisjon.

Filmen etablerer hennes karakter, Judy, ganske tidlig i filmen som en ensom jente og presenterer henne i situasjoner som bygger en enorm sympati for henne. Hennes karakter fungerte eksepsjonelt bra og Judy Warren er det beste med denne filmen.

Jeg syntes at filmverdenen har  gitt oss mange nye ansikter innenfor regissøryrket den siste tiden. Dette gjør meg veldig glad fordi er det noe skrekkfilm-sjangeren trenger mer enn noe annet så er det friskt blod bak kamera. Regissør Gary Dauberman er en av disse.

Denne filmen er utrolig nok Garys regissørdebut, men det stopper ham ikke fra å gjennomføre dette med soleklar ståkarakter. Faktisk, til hans fordel, så kjenner han nok dette universet bedre enn noen annen da han har vært med på å skrive manuset til flesteparten av disse filmene, inkludert denne. Er det noe Dauberman har et spesielt øye for så er det spenning. Han koreograferer spenning mesterlig med kule kameraplasseringer og kreativ bruk av lokalitet og lys.

Jeg kunne ikke gjøre annet enn å bare lene meg tilbake å kose meg med vel regisserte sekvenser frontet av godt etablerte karakterer. Hvorfor karakterene er så godt etablert gir mening når man finner ut at manus er skrevet i samarbeid med gudfaren til disse karakterene, nemlig James Wan.

Her er det masse skryt å gi, men ingen filmer er perfekte og det er dessverre en ting som hindret dette i å være en klar home-run.

Vi møter utallige kreative og flotte karakterdesign på de mange overnaturlige vesenene i denne filmen. Det var dessverre en av disse vesenene som ikke fungerte for meg i det hele tatt. Dette var litt trist siden jeg var såpass engasjert da vi nådde filmens klimaks, og brått kommer denne karakteren å tar meg helt ut av opplevelsen. Uten å nevne hvem eller hva denne karakteren er så vil jeg bare si at karakteren heller hadde passet bedre inn i en  kommende «Goosebumps» film.

Annabelle Comes Home er for meg definisjonen på den ultimate sommerfilmen. Samle alle dine venner, kjøp masse popkorn og kos dere med en kjempeunderholdende skrekkfilm!

Relaterte sakerAnmeldelseannabelleForsidenKinoSkrekkfilm
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. juni 2019
Kenneth Paulsen

Kenneth er til daglig teknisk ansvarlig for ODEON Sarpsborg.

Relaterte sakerAnmeldelseannabelleForsidenKinoSkrekkfilm

Siste saker fra ANMELDELSE

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Decision to Leave

Erik Mamen7. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • De beste filmene med innslag av casino og pengespill
    FILMHISTORIKK29. desember 2022
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Goliat
Anmeldelse: Spider-Man: Far From Home