• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Alle må dø

KINOFILM : Alle må dø

3
Karakter:

Konklusjon

Alle må dø kunne fort blitt en slasher norske horrorfans kunne vært stolt av. I stedet blir den en rotete filmopplevelse som ikke helt vet hva den vil.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Alle må dø
Kaisa Waldenstrøm Breiland
Kaisa Waldenstrøm Breiland
12. mars 2020

FILMFAKTA

Kinopremiere: 13.03.2020
Sjanger: Skrekkfilm
Skuespillere: Viktoria Winge, Linni Meister, Veslemøy Mørkrid, Julia Schacht, Tinashe Williamson, Marte Sæteren, Anders Rydning m. fl.
Regi og produsent: Geir Greni
Manus: Geir Greni, Robert Næss
Musikk: Marcus Paus m. fl.
Lengde: 1 t. 22 min.
Produksjonsår: 2019
Produksjonsselskap: Snurr Film AS
Distribusjon: Manymore AS
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Filmen inneholder enkelte blodige og nærgående drapsskildringer. Den får derfor aldersgrense 15 år.

HANDLING

Gina skal gifte seg, og venninnegjengen har besluttet å overraske sin gode venninne med et utdrikkingslag. De har leid Heggelia på Krokskogen, og laget et opplegg med skrekk-tema (Gina elsker skrekkfilm) langt fra naboer og storbyens tjas og mas. Den kommende bruden blir «kidnappet» på brutalt vis, og festen er i gang. Komiteen har planlagt alt ned i den minste detalj. Sammen med den kommende brudens forlovede og flere av hennes eks-kjærester har de opplegget klart. Men allerede da de ankommer stedet oppdager de at ting ikke har gått helt etter planen, og når det som skulle bli et skummelt rebusløp begynner å utvikle seg til en kamp på liv og død, begynner de å innse at det er noen andre som trekker i trådene, og at de står overfor overraskelser av den dødelige sorten.

Geir Greni har laget en film hvor kvinner styrer skuta. Faktisk så har han laget en slasherfilm med bare kvinner i hovedrollene.

Filmen The Slumber Party Massacre (Amy Holden Jones, 1982) dukker opp i minnet, også en slasher hvor kvinnene står sterkt, helt til de dør en etter en i hendene på en mannlig kaldblodig morder.

Likevel var det dit tankene mine gikk når jeg først leste om Alle må dø. For selv i 2020 så er kvinnesterke skrekkfilmer sjelden vare. Den forrige filmen jeg så av dette slaget var faktisk også norsk, og også den med Marte Sæteren i en viktig rolle: Juleblod (Reinert Kiil, 2017), en nokså brutal slasher med beina godt planta i sjangeren.

Jeg får lyst til å spørre regissør Geir Greni om han egentlig ikke hadde lyst til å lage en slasher, eller om han ombestemte seg halveis?

Alle må dø er en slik skrekkfilm du ikke forventer å bli skremt av, det er heller ikke så viktig.

Med noen av de beste skrekkfilmene jeg har sett har jeg trukket mer på smilebåndet, enn jeg har trukket puta over ansiktet.

Her er Alle må dø faktisk svært god, da første halvdel av filmen føles som et kjærlighetsbrev til 80-talls slasheren, musikken, kulissene og atmosfæren – alt klaffer.

Skuespillerprestasjonen er litt ujevne, hvor Viktoria Winge, Veslemøy Mørkrid, Marte Sæteren står sterkest.

Jeg er spent på å se hvor Sæteren dukker opp neste gang, vi trenger en norsk «final girl», og hun er virkelig en verdig kandidat!

Det er dog ikke helt riktig at Grenis film ikke skremmer. Det er faktisk noen sekvenser som er riktig så skumle. Men kanskje enda viktigere er effektene i Alle må dø en slasherfilm verdig.

Kreative bodycounts og høye kvinneskrik hører jo med, enten man liker det eller ikke.

Les også hva to skrekkfilmentusiaster mener om filmen:

«Dette var en veldig annerledes norsk skrekkfilm.»

Så hvor tråkker denne lovende skrekkfilmen feil? Svaret er, når den slutter å være slasherfilm og beveger seg ut i nytt terreng.

Uten å røpe for mye så er psykisk lidelser ingen banebrytende tematikk i skrekkfilmsjangeren. Det som blir feil, er når alvorstung tematikk står side om side med skrekkfilmens kanskje mest useriøse undersjanger.

Det er brukt mye tid på å snakke om kvinners rolle i skrekkfilm. Alle må dø gjør det klart at det er på tide å snakke om hvordan vi formidler mental helse på film – og om brutale mord, hyttetur, utdrikningslag med halloweenpynt og halvnakne damer faktisk er veien å gå.

Skuespillerne derimot gløder når de får rom til å spille voksent til fordel for fnisende jenter som bare prater om sex og gutter.

Manuset blir sterkere i andre halvdel av filmen, men jeg forstår likevel ikke stemningsskiftet. Det som kanskje skulle være en dramatisk vending føles ut som et forsøk på å distansere seg fra slashersjangeren, noe som er veldig synd.

Alle må dø kunne blitt et godt tilskudd til norges korte repertoar innen sjangeren.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. mars 2020
Kaisa Waldenstrøm Breiland
Kaisa Waldenstrøm Breiland

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Woman
Anmeldelse: iHUMAN (VOD, Viaplay)