• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: All the Money in the World

Christopher Plummer (t.v.) i rollen som virkelighetens «Scrooge»: John Paul Getty, i en scene fra thrillerdramaet til Ridley Scott, All the Money in the World.

KINOFILM : All the Money in the World

5
Karakter:

Konklusjon

Regilegenden Ridley Scott leverer igjen varene med en sterkt thriller, tross enkelte fokusproblemer. Og til tross for alt fokuset på Kevin Spacey og Christopher Plummer: det er Michelle Williams som Gail Harris som bærer filmen!

Eksterne lenker

Anmeldelse: All the Money in the World
Rafael Motamayor
31. januar 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 26.01.2018
Sjanger: Thriller
Skuespillere: Christopher Plummer, Mark Wahlberg, Michelle Williams
Regi: Ridley Scott
Manus: David Scarpa
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 12 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Imperative Entertainment Scott Free Productions TriStar Productions
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Scener med nærgående og blodige volds- og drapsskildringer gjør at denne filmen får 15- årsgrense.

HANDLING

Jean Paul Getty var en av verdens første dollarmilliardærer. I 1973 ble hans eldste barnebarn John Paul Getty III kidnappet i Italia.

Ridley Scott viser med All the Money in the World hvorfor han er blitt en regilegende. Dette er en imponerende film om verdens verste bestefar.

Det er nesten umulig å skille filmen fra produksjonskonteksten.

Selv om min jobb som filmkritiker er å anmelde det ferdige produktet, er det viktig å snakke om problemene utenfor produksjonen.

Som de aller fleste vet fikk Sir Ridley Scotts sin nyeste film mye oppmerksomhet da Kevin Spacey fikk sparken høsten 2017, rett før filmen var ferdig. Dette grunnet anklager om seksuelt upassende oppførsel. Spacey ble over natten persona non grata i Hollywood. Han hadde en av de største hovedrollene i All the Money in the World! Hvordan i alle verden skulle dette gå?

Scott bestemte seg for å ansette Christopher Plummer i rollen som en av verdens rikeste menn: John Paul Getty. Scott klarte å gjøre filmen klar til sin originale amerikanske premieredato i desember i fjor.

Resultatet? Visste du ikke om dramatikken bak scenene, vil du ikke merke noe av dette i den ferdige filmen. Tross mange nyinnspilte scener på rekordtid.

Denne filmen er like sammenhengende og fangende som den mest planlagte produksjon.

En scene fra All the Money in the World.

Men hvordan er den ferdige filmen?

Ridley Scott (80) har jo en tendens, slik jeg ser det, til å lage filmer man enten «elsker» eller «hater».

For hver Alien og Gladiator finnes det en Prometheus og en Exodus: Gods and Kings.

Men denne gang får vi en film som du merker i magen – med mye spenning og sublime prestasjoner, men som har et noe ufokusert manus.

Dette er basert på en sann historie. Roma, 10. juli 1973: en 16-åring  J. Paul Getty III (Charlie Plummer, ingen relasjon til Christopher) – ble kidnappet og tatt til et gjemmested i Sør-Italia.

Paul er ikke en hvilken som helst gutt – han er barnebarnet til den rikeste mann på kloden. Kidnappere krever 17 millioner dollar i løsepenger, men bestefaren, J. P. Getty (Kevin Spacey / Christopher Plummer) nekter å betale.

Det er opp til moren til Paul, Gail Harris (Michelle Williams) å finne en måte å skaffe pengene på, mens Getty faktisk ansetter tidligere CIA-forhandleren Fletcher Chase (Mark Wahlberg) for å undersøke og sikre Pauls løslatelse.

Christopher Plummer har allerede fått en Oscar-nominasjon for sin rolle i All the Money in the World, og etter å ha sett filmen klarer man ikke å forestille seg Kevin Spacey i samme rolle.

Selv om Plummer allerede var kjent med historien og manuset, er det imponerende at han gjør en så god prestasjon med så lite tid for å forberede seg.

En scene fra All the Money in the World.

Getty er den originale Skrue McDuck. En sjofel, avskyelig mann som ikke bryr seg om noe annet enn penger – som sier at han elsker Paul mer enn sine andre barnebarn, men så nekter han å gjøre noe for å hjelpe til med løslatelsen.

Den 88-årige skuespilleren ser selvsagt bedre ut i rollen enn Kevin Spacey, som hadde maske og sminke på seg, men det er gjennom subtile bevegelser og ansiktsuttrykk at Plummer viser Gettys grådighet og ondskap.

Kinematografen Dariusz Wolski, som har blitt Scotts faste fotograf i de siste årene, viser oss med All the Money in the World en operatisk tragedie, med en fantastisk bruk av rom.

Wolski filmer Christopher Plummer slik at han ligner på Charles Foster Kane fra den legendariske filmen Citizen Kane.

Getty tenker om seg selv som en som er større enn livet, men Wolski filmer ham i bredde skudd på de tomme hallene på Gettys eiendom – som gjør at oljegiganten ser mindre enn han selv tror han er.

Dette kontrasteres med frenetiske håndholdte skudd i trange scener – med mye folk i lite rom hos politiet eller hjemme hos mor Gail Harris.

Selv om det er Plummer som har fått mest oppmerksomhet, er det Michelle Williams som Gail Harris som bærer filmen. Hun spiller en som opplever en mors aller verste mareritt på en suveren måte.

Dessverre fører dette til at Scott & Co. ikke har bestemt seg for fokuset: Getty eller Harris, og det gjør filmen uklar. Det blir litt «ja, takk, begge deler».

All the Money in the World viser at Ridley Scott er en av de beste nålevende regissørene, som klarer å lage et PR-mareritt av en film til en spennende og nervepirrende thriller som har mye å si om penger og hvor mye verdi vi gir til dumme ting.

En scene fra All the Money in the World.

Stor takk til SF Kino Stavanger for presseadgang.

Dramatisk innspilling av kidnappingsdrama

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
31. januar 2018
Rafael Motamayor @https://twitter.com/rgmotamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerForsiden
  • Dramatisk innspilling av kidnappingsdrama 25.01.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once

Jon Smeland Olsen17. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Rutete Ninja 2

Joachim Eikeri14. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Memory

Jon Smeland Olsen10. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness

Magnus Meling5. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel

Joachim Eikeri4. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Villmenn

Joachim Eikeri21. april 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Villmenn
    ANMELDELSE21. april 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.
    KINOBRANSJEN22. april 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Savnet
Anmeldelse: Let the Sunshine In