• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: All the Money in the World

Christopher Plummer (t.v.) i rollen som virkelighetens «Scrooge»: John Paul Getty, i en scene fra thrillerdramaet til Ridley Scott, All the Money in the World.

KINOFILM : All the Money in the World

5
Karakter:

Konklusjon:

Regilegenden Ridley Scott leverer igjen varene med en sterkt thriller, tross enkelte fokusproblemer. Og til tross for alt fokuset på Kevin Spacey og Christopher Plummer: det er Michelle Williams som Gail Harris som bærer filmen!

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: All the Money in the World
Rafael Motamayor
31. januar 2018

FILMFAKTA

Norgespremiere: 26.01.2018
Sjanger: Thriller
Skuespillere: Christopher Plummer, Mark Wahlberg, Michelle Williams
Regi: Ridley Scott
Manus: David Scarpa
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 2 t. 12 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Imperative Entertainment Scott Free Productions TriStar Productions
Distribusjon: SF Studios
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Scener med nærgående og blodige volds- og drapsskildringer gjør at denne filmen får 15- årsgrense.

HANDLING

Jean Paul Getty var en av verdens første dollarmilliardærer. I 1973 ble hans eldste barnebarn John Paul Getty III kidnappet i Italia.

Ridley Scott viser med All the Money in the World hvorfor han er blitt en regilegende. Dette er en imponerende film om verdens verste bestefar.

Det er nesten umulig å skille filmen fra produksjonskonteksten.

Selv om min jobb som filmkritiker er å anmelde det ferdige produktet, er det viktig å snakke om problemene utenfor produksjonen.

Som de aller fleste vet fikk Sir Ridley Scotts sin nyeste film mye oppmerksomhet da Kevin Spacey fikk sparken høsten 2017, rett før filmen var ferdig. Dette grunnet anklager om seksuelt upassende oppførsel. Spacey ble over natten persona non grata i Hollywood. Han hadde en av de største hovedrollene i All the Money in the World! Hvordan i alle verden skulle dette gå?

Scott bestemte seg for å ansette Christopher Plummer i rollen som en av verdens rikeste menn: John Paul Getty. Scott klarte å gjøre filmen klar til sin originale amerikanske premieredato i desember i fjor.

Resultatet? Visste du ikke om dramatikken bak scenene, vil du ikke merke noe av dette i den ferdige filmen. Tross mange nyinnspilte scener på rekordtid.

Denne filmen er like sammenhengende og fangende som den mest planlagte produksjon.

En scene fra All the Money in the World.

Men hvordan er den ferdige filmen?

Ridley Scott (80) har jo en tendens, slik jeg ser det, til å lage filmer man enten «elsker» eller «hater».

For hver Alien og Gladiator finnes det en Prometheus og en Exodus: Gods and Kings.

Men denne gang får vi en film som du merker i magen – med mye spenning og sublime prestasjoner, men som har et noe ufokusert manus.

Dette er basert på en sann historie. Roma, 10. juli 1973: en 16-åring  J. Paul Getty III (Charlie Plummer, ingen relasjon til Christopher) – ble kidnappet og tatt til et gjemmested i Sør-Italia.

Paul er ikke en hvilken som helst gutt – han er barnebarnet til den rikeste mann på kloden. Kidnappere krever 17 millioner dollar i løsepenger, men bestefaren, J. P. Getty (Kevin Spacey / Christopher Plummer) nekter å betale.

Det er opp til moren til Paul, Gail Harris (Michelle Williams) å finne en måte å skaffe pengene på, mens Getty faktisk ansetter tidligere CIA-forhandleren Fletcher Chase (Mark Wahlberg) for å undersøke og sikre Pauls løslatelse.

Christopher Plummer har allerede fått en Oscar-nominasjon for sin rolle i All the Money in the World, og etter å ha sett filmen klarer man ikke å forestille seg Kevin Spacey i samme rolle.

Selv om Plummer allerede var kjent med historien og manuset, er det imponerende at han gjør en så god prestasjon med så lite tid for å forberede seg.

En scene fra All the Money in the World.

Getty er den originale Skrue McDuck. En sjofel, avskyelig mann som ikke bryr seg om noe annet enn penger – som sier at han elsker Paul mer enn sine andre barnebarn, men så nekter han å gjøre noe for å hjelpe til med løslatelsen.

Den 88-årige skuespilleren ser selvsagt bedre ut i rollen enn Kevin Spacey, som hadde maske og sminke på seg, men det er gjennom subtile bevegelser og ansiktsuttrykk at Plummer viser Gettys grådighet og ondskap.

Kinematografen Dariusz Wolski, som har blitt Scotts faste fotograf i de siste årene, viser oss med All the Money in the World en operatisk tragedie, med en fantastisk bruk av rom.

Wolski filmer Christopher Plummer slik at han ligner på Charles Foster Kane fra den legendariske filmen Citizen Kane.

Getty tenker om seg selv som en som er større enn livet, men Wolski filmer ham i bredde skudd på de tomme hallene på Gettys eiendom – som gjør at oljegiganten ser mindre enn han selv tror han er.

Dette kontrasteres med frenetiske håndholdte skudd i trange scener – med mye folk i lite rom hos politiet eller hjemme hos mor Gail Harris.

Selv om det er Plummer som har fått mest oppmerksomhet, er det Michelle Williams som Gail Harris som bærer filmen. Hun spiller en som opplever en mors aller verste mareritt på en suveren måte.

Dessverre fører dette til at Scott & Co. ikke har bestemt seg for fokuset: Getty eller Harris, og det gjør filmen uklar. Det blir litt «ja, takk, begge deler».

All the Money in the World viser at Ridley Scott er en av de beste nålevende regissørene, som klarer å lage et PR-mareritt av en film til en spennende og nervepirrende thriller som har mye å si om penger og hvor mye verdi vi gir til dumme ting.

En scene fra All the Money in the World.

Stor takk til SF Kino Stavanger for presseadgang.

Dramatisk innspilling av kidnappingsdrama

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
31. januar 2018
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerForsiden
  • Dramatisk innspilling av kidnappingsdrama 25.01.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Savnet
Anmeldelse: Let the Sunshine In