Hva gjør du når en venn blir anklaget for voldtekt – og alle rundt deg krever at du vender ham ryggen? Nåde viser hvordan én liten handling av medmenneskelighet kan koste dyrt når samfunnet dømmer lenge før rettssystemet.
Uskyldig til bevist skyldig.
Det er rettspraksisen i Norge. Hvis man blir anklaget for en kriminell handling så er man antatt uskyldig til bevist skyldig. Men sånn er det ikke i virkeligheten. Det er samfunnet og menneskene rundt deg som bestemmer om du er skyldig eller ikke. Jungeltelegrafen gir sin dom lenge før rettssystemet er ferdig. Og det er denne jungeltelegrafen Hedda Mjøen utforsker i sin Amanda-vinnende kortfilm Nåde.
Mjøen stiller publikum et enkelt spørsmål: Hvilken kostnad betaler du for godhet? Når Guro møter sin voldtektsanklagde venn Petter på Vinmonopolet så ser hun en mann som ligger langt nede. Hun ønsker å oppmuntre ham litt, så hun sier ja til å komme på middag senere i uka. En snill handling. En nådefull handling.
Dette valget kommer derimot med en stor kostnad. En kostnad blant vennene hennes som krever at hun kaster Petter ut av livet sitt for å vise at hun støtter ofrene. En kostnad hos arbeidskollegene hennes som krever at hun fremviser en viss konformitet rundt skyldspørsmålet til Petter. En kostnad hos hennes egen psyke når hun kjenner at begge sidene begynner å dra i henne.
På en side vil hun støtte vennen sin. Støtte mannen hun har kjent i mange år. Mannen hun har delt mange gode minner med. På en annen side vil hun ikke ta en side i saken. Hvis hun anerkjenner vennskapet med Petter, blir hun straffet av vennene sine og jobben sin. Hvis hun nøler i skyldspørsmålet, blir hun straffet av Petter.
Denne dragkampen illustreres på mesterlig vis av regissør og manusforfatter Hedda Mjøen under middagen mellom Petter og Guro. Petter spør hvorvidt Guro tror på at han er uskyldig eller ikke, og man ser den indre kampen tære på Guro. En scene som ellers tjener på Eivind Nilsen Salthe og Gine Cornelia Pedersens fantastiske skuespill. Begge gir en troverdighet til karakterene sine som selger det faktum at de har vært venner i en årrekke. Man tror derfor på at dette er en situasjon som ville skapt en dragkamp hos dem begge.
Selv om det kunne vært lett å styre filmen i en overdreven eller sensasjonalistisk retning, så viser Mjøen en god forståelse for hvordan man kan trekke i forskjellige tråder i en såpass vanskelig sak. Filmen er fullstendig uinteressert i skyldspørsmålet i seg selv, bare reaksjonene anklagen får. En mann mister jobben, vennene sine, og ryktet sitt fordi han blir anklaget. Hva er prisen for å støtte en som går gjennom dette, og er det en pris det er verdt å betale?
På mange måter henter Nåde inspirasjon fra det danske mesterverket Jakten i hvordan den kommenterer på samfunnets tendens til å reagere uten å vite sikkert hva som er sannheten. I likhet med Jakten så klarer Nåde å få seerne til å tenke. Grunnen er fordi Mjøen nekter å gi svarene. Hun maler kun et bilde, og så er det seerne som må bestemme seg hvor hva de ser.
Nåde vant nylig Amanda-prisen for beste kortfilm. Den har tidligere vunnet prisen for årets kortfilm på Kortfilmfestivalen i Grimstad. Det er lett å se hvorfor. Filmen tar opp et vanskelig etisk dilemma på en mesterlig måte. Det er noen skjønnhetsfeil her og der, men dette er kortfilmkunst av beste sorten.
KORTFILMFAKTA
Nåde
Land: Norge
År: 2025
Lengde: 27 min
Språk: Norsk
Regi & manus: Hedda Mjøen
Med: Gine Cornelia Pedersen, Eivin Nilsen Salthe
Produsent: Oda Kruse, Stian Skjelstad