Etter over snart elleve år som trykt magasin og over ti år som nettside, syntes vi det var på tide med en skikkelig oppussing av vår digitale hovedkanal.
Derfor startet vi utviklingen av prosjektet med kodenavn
«KM23», som er den tredje versjonen av nettsiden siden starten 26. april 2013. Det er nå sju år siden vi endret fra systemet Drupal til Wordpress.
Fra 18. august 2023 gikk vi over til et unikt,
norsk publiseringssystem – levert av Bodø-baserte
Lynx Publishing AS – som gjør oss til en komplett og unik nyhetsavis innen vårt fagområde. Vi valgte dette firmaet etter en grundig vurdering av de (få) norske tilbyderne innen området.
I de første dagene og ukene håper vi å unngå de verste barnesykdommene. Men alle som har laget nettsider vet at mye kan og ofte vil gå galt. Vi krysser fingrene!
Vi jobber hardt med å få på plass enda mer, ganske mye faktisk, enn det du ser på nettsiden i det vi går «live». Dette kommer fortløpende utover i august – og i løpet av september regner vi med at alt er klart. Om kort tid kommer (selvsagt) et nytt nyhetsbrev, som du kan melde deg på, og også alle anmeldelsene fra arkivet vårt. Der klarte vi ikke å få konvertert riktig fra et eldre komplisert system til det nye, forbedrede. Men de kommer!
Med nye KINOMAGASINET.no er vi tilbake til nettstedets røtter. Da vi startet opp for ti år siden hadde vi jobbet med fagblader for andre bransjer (videobransjen, elektronikkbransjen m.v.) Dette ønsket vi også å gjøre for kinobransjen, etter at flere aktører hadde oppfordret oss til dette. Frem til koronaåret 2020 hadde vi mye bransjestoff og mange bransjeaktører som annonsører.

Når vi nå restarter bransjesatsingen er det i et helt annet medielandskap. De store mediekonsernene, som
Amedia,
Polaris Media og
Schibsted, har i over ti år dreiet sin journalistikk over på betalingsbaserte nettaviser. Det samme har all seriøs fagpresse gjort. Vi har selv gjort det med våre to andre fagnettsteder,
LEMMY.no og
PROAV.no, med stor suksess.
Derfor går vi nå litt sent, men godt, inn for å gjøre det slik heretter. Akkurat som det koster å gå på konsert eller kino, er det naturlig at også vi må ta oss betalt for vår innsats som vi gjør nettopp for å utvikle og informere bransjen.
Vi vet at alle med sunn forretningssans vil ha forståelse for dette. De fleste er dessuten nå godt vant med å betale for sine digitale avisabonnement. Og KINOMAGASINET er kinobransjens lokalavis.Vårt innhold mener vi det også være vel verdt å betale for, da vi lager en type stoff som vi vet med sikkerhet ingen andre lager. Og med et unikt bransjeperspektiv og fokus. Dette vil alle som har fulgt vårt journalistiske virke gjennom tidene også være klar over.
Vi er dessuten 100 % uavhengige av bransjens aktører. Vi ønsker å ha et godt profesjonelt forhold til alle. Vi ønsker å snakke med alle og vår rettesnor er ytringsfriheten. Du kan derfor stole på at vår journalistikk er faktabasert, sannferdig og etterrettelig. Du kan også derfor fritt kommentere under alle våre artikler. (Denne funksjonen kommer på plass straks over helgen.)
Har du ønske om at vi skriver om deg, ditt firma, dine produkter som leverandør til kinoene, din kino, din filmlansering, ditt arrangement, m.v. så ta gjerne kontakt med oss!
KINOMAGASINET fortsetter selvsagt også for fullt som trykt blad. Dette bladet er, som alltid, forbrukerbasert og rettet mot kundene som besøker norske kinoer. Mye av stoffet fra bladet er også å finne på nettsiden.
Men nettsiden vil videre i 2023 og 2024 altså ha et mye større bransjefokus. For å gjøre det såre enkelt kan du på forsiden velge om du vil se «alt» stoff, eller kun
KM+ (bransjestoffet), forbrukerstoffet eller VOD/VIDEO-stoff.
(Her legger vi også snart inn hele arkivet vårt fra videomagasinet.no, som legges ned 1.1.2024.)
Vi håper vårt moderniserte nettsted faller i smak og hører gjerne fra deg via telefon, SMS, e-post eller en prat ansikt til ansikt – med ros eller ris!