• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

YouTube og Snapchat mest populært blant norske barn

0 prosent av alle barn og unge i alderen 9-18 år bruker Snapchat. Foto: Mia Oshiro Junge
YouTube og Snapchat mest populært blant norske barn
admin
admin
11. februar 2020

Nesten alle norske barn og unge i alderen 9-18 år bruker YouTube (95 prosent), mens 80 prosent er Snapchat-brukere, viser en kartlegging fra Medietilsynet.

3.395 barn og unge over hele landet har svart på Medietilsynets årlige undersøkelse «Barn og medier». 97 prosent av dem svarer at de har egen mobil.

Foruten Snapchat og YouTube svarer mange at de bruker TikTok (65 prosent) og Instagram (65 prosent). Omtrent halvparten bruker Facebook.

– Andelen som bruker Snapchat, øker betydelig med barnas alder – fra 29 prosent av 9-10-åringene til 71 prosent av 11-12-åringene og godt over 90 prosent av 13-18-åringene, skriver tilsynet i sin gjennomgang av tallene.

Én av tre av dem som bruker Snapchat, Tiktok eller Instagram, sier at de deler en video på en av disse plattformene hver dag.

Totalt 81 prosent av 9-18-åringene har en spillkonsoll koblet til TV hjemme (Xbox, Playstation eller lignende). Andelen gutter som har dette, er på 93 prosent, mens den er på 68 prosent blant jentene. Denne kjønnsforskjellen er tydelig i alle aldersgrupper.

95 prosent i alderen 9-18 år svarer at de bruker YouTube, mens rundt halvparten bruker Facebook. Foto: Mia Oshiro Junge

Deler ut «likes»
I aldersgruppen 13-18 år svarer 86 prosent at de har mye kontakt med vennene sine i sosiale medier. 71 prosent i denne gruppen opplever å få mye reklame i sosiale medier.

Det barn og unge gjør klart oftest på sosiale medier, er å like noe. Seks av ti 9-18-åringer liker noe hver dag, mens nesten åtte av ti gjør dette minst på ukentlig basis.

36 prosent av dem svarer at de daglig deler et bilde eller en video hvor ansiktet deres vises.

– Det er en generell tendens til at barna gjør de ulike aktivitetene i mer utstrakt grad jo eldre de er: 15-18-åringer gjør i størst grad aktivitetene på sosiale medier ukentlig eller oftere, konkluderer Medietilsynet.

Ser etter ting å kjøpe
Over halvparten av 9-18-åringene søker daglig etter informasjon på nett, og mer enn åtte av ti gjør det minst ukentlig. Åtte av ti bruker nettet til lekser og skolearbeid minimum ukentlig.

Til slutt går det an å ta med at over halvparten av 13-18-åringene ser etter ting de kan kjøpe på nett, minst hver uke. Men det å faktisk kjøpe noe er mindre vanlig. Flertallet sier at dette er noe de gjør sjeldnere enn månedlig eller aldri.

Det er Sentio Research som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Medietilsynet.

(NTB)

Relaterte sakerForsidenSnapchatTikTokyoutube
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
11. februar 2020
admin
admin kinomagasinet

Relaterte sakerForsidenSnapchatTikTokyoutube

Siste saker fra STATISTIKK

«Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000

admin18. januar 2021
Les mer

Krigsepos fra første verdenskrig ble britenes mest sette kinofilm i koronaåret

admin8. januar 2021
Les mer

De norske filmene berget kinoåret 2020

John Berge6. januar 2021
Les mer

2020 ble kinoenes uår. Halvparten av publikummet forsvant.

admin5. januar 2021
Les mer

«Den største forbrytelsen» ble mest besøkt på kino i årets første helg

Veronica Karlsen4. januar 2021
Les mer

Animefilm setter ny rekord i Japan

admin28. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«1917» på topp for andre helg på rad
Europeerne går mer på kino enn på lenge