
Woody Harrelson har akkurat vært i Sverige – og spilt ferdig sine scener i regissør Ruben Östlunds nye storfilm fra moteverdenen, som ble koronastoppet i tre måneder.
– Ruben er fantastisk, sier Harrelson (58) til TT om hvorfor han takket ja til en rolle i den prisbelønte regissørens svarte komedie om moteverdenen – som har planlagt premiere frem mot Cannes-festivalen 2021.
Hollywood-stjernen spiller dypt alkoholisert, marxistisk sjøkaptein i «Triangle of Sadness».
Handlingen utspiller seg om bord på en yacht i Karibia – som til slutt forliser. Dermed havner to fotomodeller, som er blitt et par, på en øde øy sammen med et knippe milliardærer – og en renholder. Tittelen hinter blant annet til bekymringsrynken som kan oppstå mellom øyenbrynene, og kan fjernes med Botox.

Woody Harrelson og Ruben Östlund på settet til «Triangle of Sadness». Foto: Tobias Henriksson / SF Studios.
Woody Harrelson mener også både hans rolle – så vel som filmen – har stort potensial og er «en lysende idé», sier han i TT-intervjuet. Særlig lokket en scene der hans kaptainkarakter virkelig tar fatt i de steinrike passasjerene.
– Det er ganske heftig å få holde en tale fra det perspektivet; en marxist som snakker til bourgeoisen. Det var sterkt å gi stemme til det. Jeg er litt av en anarkist selv, og man får ikke mange sjanser til å spille en marxist, lyder det fra Harrelson.
Etter gjennombruddet i 80-tallsserien «Cheers» har han hatt en rekke sterke roller i filmer som «White Men can’t Jump» (1992), «Natural Born Killers» (1994), «Money Train» (1995) og «Larry Flynt» (1996), og nå senest i «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri» (2017) og «Hunger Games»-filmene.
Innspillingen – med et budsjett på 120 millioner svenske kroner – foregikk i Film i Västs studio i Trollhättan, der smittevernreglene er strikte og munnbind florerer. Der bygget filmfolkene yachtinteriøret om bord i en «boks» som gjør at stor sjøgang kan illuderes. Nå venter utendørsscener i Hellas i september, om bord på en ekte luksusbåt.
– Vi skulle egentlig vært helt ferdige litt etter midtsommer. Det har jo fått kjempekonsekvenser både for teamet og økonomisk, og blitt mange millioner kroner dyrere, sier produsent Erik Hemmendorff til TT. (NTBI
LES OGSÅ:
Facebook
RSS