• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Warner-sjefen fortsetter kampen for nytt filmvindu

Warner Bros. Pictures logo
Warner-sjefen fortsetter kampen for nytt filmvindu
John Berge
John Berge
14. februar 2017

Administrende direktør Kevin Tsujihara i Warner Bros. sier at studioet jobber iherdig videre med å realisere drømmen om at nye filmer skal bli raskere tilgjengelig i folks hjem.

Før jul 2016 meddelte Tsujihara at ambisjonen til Warner Bros. er å tilby ferske kinofilmer til hjemmevideomarkedet kun to uker etter kinopremieren og at selskapet «er i konstruktive samtaler med kinoeiere om et slikt initiativ.»

Warner vil tilby hjemmevideo to uker etter kinolansering

Under en ny investorkonferanse 8. februar 2017 ble Tsujihara spurt om statusen for dette.

Ifølge Home Media Magazine involverer Warner nå kinokjedene i muligheten for splitt, kalt revenue sharing, med tanke på å få økt vekst i hele filmvisningsmarkedet, fremfor å kannibalisere kinoforretningsmodellen.

«Vil ha modeller som vil sørge for at markedet vokser fremfor å kannibalisere markedet.»

Warner-sjefen sier at det de kaller Premium VOD er høyt på agendaen fordi studioet har en variert filmmeny.

«Vi jobber aggresivt med kinoene», sa han videre, ifølge Deadlines rapport.

Spesielt «mellomfilmene» opplever et tøft marked. Hvis en slik mellomfilm svikter på kino, så forsvinner den raskt og markedsføringen har vært nytteløs, da den ofte ikke kommer på digitalt og fysisk video før tre til fire måneder etter kinopremieren.

«Vi tror at ved å ha slike produkter (premium VOD. Red. anm.) som gir forbrukerne mulighet til å se filmene tidligere hjemme, er en stor mulighet,» sa Tsujihara, og indikerte at det er fremskritt i samtalene med kinokjedene.

«Det handler ikke egentlig om businessmodellen som sådan – men det handler om å gi forbrukerne det de vil ha. Fordi hvis ikke vi gir det til dem, så går de til piratutgaven.»

Administrende direktør Kevin Tsujihara i Warner Bros. Foto: Warner Bros.

Administrende direktør Kevin Tsujihara i Warner Bros. Foto: Warner Bros.

Warner er slett ikke det eneste studioet som ønsker å endre vinduspolitikken.

Direktør James Murdoch i 21st Century Fox Inc. sa i september 2016 at «våre forretningsregler er ikke av interesse for familiene som bare vil se filmen» og kalte vinduet for «crazy».

– Disse gærne tilbakeholdelsene som kinoeierne har satt på plass i form av disse sorte periodene, de skaper virkelig mange problemer for filmene.

Fox-sjefen vil endre lanseringsvinduene

Relaterte sakerForsidenVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
14. februar 2017
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsidenVOD

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Alle kinoer er nå med i Film & Kino
51 prosent bruker nå strømmetjenestene