• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Warner og Universal vil kanskje lansere Premium VOD i 2018 uten kinoavtale

VOD i vindu. Illustrasjon: Per Mork, VIDEOMAGASINET ©
Warner og Universal vil kanskje lansere Premium VOD i 2018 uten kinoavtale
John Berge
John Berge
21. august 2017

Både Warner og Universal er blant studioene som kan komme til å tvinge frem såkalt «Premium VOD» (PVOD) så snart som i 2018, i et samarbeid med Apple og Comcast.

Det melder businessnettstedet Bloomberg.

De skriver at ifølge kilder vil Warner og Universal trolig gå videre med planene selv om de ikke skulle bli enige med de store amerikanske kinokjedene.

Etter flere måneder med forhandlinger, hvor kinoene skal ha forlangt opp til ti år med splittinntekter, skal visstnok studioene ha bestemt seg for å ta steget uten kinoavtaler.

Det kan bety at nye spillefilmer, lansert på kino, blir tilgjengelig som Premium VOD noen få uker etter at de er kinolansert.

Filmene vil da koste et sted mellom 30 til 50 amerikanske dollar (ca. 240 til 400 kroner.) hvis de kjøpes f.eks. via iTunes Store fra Apple eller fra kabelleverandøren Comcast (som også eier Universal Pictures).

Ifølge Bloombergs kilder er det snakk om å lansere filmer 17 dager etter kinopremieren for ca. 50 dollar og fire til seks uker etter for 30 dollar. Et annet forslag er å teste dette ut i et annet marked enn USA først.

Hvis to eller flere av studioene tar sjansen, på av kinoenes motvilje, gambler de på å unngå altfor store problemer.

Tidligere tester av Premium VOD har ofte endt i bruduljer og store uenigheter, men å boikotte alle filmene fra to Hollywood-giganter vil neppe noen kinokjeder våge eller ønske, virker å være logikken bak studioenes tankegang.

Med unntak av The Walt Disney Company, som har sagt at de ikke vil endre kinovinduet (men som vil starte egen strømmetjeneste om to år), er studioene ivrige på å veie opp for synkende fysisk videosalg med et kraftigere og forbedret digital produkt.

I dagens marked kommer filmene fortsatt opptil tre-fire måneder senere på video, det være seg fysisk eller digitalt, etter kinopremierene.

Å selge filmene som nedlastbare digitale filer raskt etter kinopremieren vil gjøre det mulig å benytte seg av lanseringsfokuset til filmene i større grad, mener studioene.

Etter at nyheten ble kjent i USA, sank aksjekursene til flere av de store kjedene, som AMC, Regal og Cinemark.

Direktør Adam Aron i AMC skal ha medgitt at investorene hans har bare et fokus for tiden, og det er «PVOD». Usikkerheten, om hva som skjer med PVOD og kinovinduet er til å gjøre, gjør «investorne gale», skal Aron ha sagt.

AMC-president Adam Aron. Foto: AMC

Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
21. august 2017
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker
  • Christoffersen vil ha ny debatt om vindusstrukturen 21.08.2017
  • J. J. Abrams tror kinovinduet blir fjernet 02.05.2017
  • Warner-sjef om vinduer og VOD i løvens hule 30.03.2017
  • Verdens største kinokjede åpen for vindusendringer 02.03.2017
  • Warner-sjefen fortsetter kampen for nytt filmvindu 14.02.2017
  • AMC om NCG-kinoene: «Svært lønnsomme» 23.01.2017
  • AMC tror SF Kino blir størst i Norge 23.01.2017
  • Fox-sjefen vil endre lanseringsvinduene 29.09.2016

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Torbjørn Grav
    TOPPLISTER19. januar 2021
  • Klart for «John Wick»-film nummer fire og fem
    FILMPRODUKSJON19. januar 2021
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Popkongen Morten Abel skal underholde bransjefolkene i Haugesund
Feiret tre år som KinoNor