
– Jeg tror at det bare er bra for filmen, at vi får spredt ordet litt.
Det sier mannen bak Jakten på Berlusconi – regissør Ole Endresen – til KINOMAGASINET.
Jakten på Berlusconi får som kjent to dagers førpremiere hos TV 2 Sumo, VOD-tjenesten til Egmont-eide TV 2, fredag 5. september. Mens kinoene ikke får den før fredag 12. september.
Ole Endresen står også bak manuset til Jakten på Berlusconi, som fikk elleve års aldersgrense.
Endresen sier han «har en følelse av at det blir slik fremover», og sikter til TV 2 Sumo-lanseringen, som Euforia Film beskriver som en «markedsføring av kinofilmen».
Nyheten slo ned som en bombe i norsk kinobransje tirsdag 2. september og reaksjonene har ikke latt vente på seg fra kinosjefer landet rundt.
Det har ikke Endresen hatt tid til å få med seg, da han er svært opptatt i disse dager med å lage neste års høstkomedie, Wendyeffekten. Også den en komedie med sorte nyanser.
– Kanskje neste sesong av House of Cards kan vises på kino? At man bruker hverandre litt? Jeg tror dette er positivt for all. Det er en fin markedsføring med på kjøpet med å vise filmen på Sumo. Det tror jeg alle kinoene er tjent med. Dette er en ny måte å skape bevissthet om at den komme på kino. Så nei, jeg er ikke så skeptisk til dette.
– Da får du vel også anmeldelsene uken før kinopremieren da?
– Kanskje det. Jeg trodde jeg hadde en uke til å grue meg til anmeldelsene. Uansett hvor mye man gjort, dukker nervene opp før de kommer. Det som er spesielt på filmer i den sjangeren jeg opererer, er at de sjelden får noe bra terningkast. Så det er jeg forberedet på. Slike visninger, med sju-åtte anmeldere som sitter godt spredt i en sal, og ikke tør le … Nei, det har jeg ikke sans for.
– Du hadde suksess med Kong Curling. Hva sier magefølelsen foran Jakten på Berlusconi?
– Jeg tror denne vil slå an. Jeg har en god følelse basert på tilbakemeldinger fra førvisninger. Jeg tror det skal gå bra. Men man er alltid spent på tallet. Treffer man så bredt at barn går med foreldrene? Det har Børning fått til.
Endresen har en oppfatning av at det er ny flyt i kinomarkedet og håper man kan være med på det.
– En films liv har endret seg etter premieren, etter at man går digitalt og dermed «blæster» ut på kino samtidig, så er filmen tatt inn alt etter fire-fem uker. Før hadde man lengre løp på det. Alt handler nå om å toppe de siste 14 dagene med markedsføring, og ta inn det man kan inn ganske fort.
Facebook
RSS